Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Workshop 1: Schaalvergroting is een voortdurend proces

Sprekers:

  • Mia Sas (voormalig algemeen directeur Odisee)

  • Chris Jonckheere (directeur marketing en business development Syntra West)

In de sessie Schaalvergroting: een voortdurend proces  wordt gewerkt met een dubbele focus. Inhoudelijk thematisch ligt de nadruk op algemeen beleid, bestuurlijke en organisatieontwikkeling. Daarnaast ook heel wat aandacht voor het proces (welke stappen, hoe begeleiden, hoe opvolgen en bijsturen,…).

Zowel dag 1 als dag 2 vertrekken we vanuit een doorleefd en nog steeds doorlevend fusieverhaal en -proces. Op dag 1 staat het fusieverhaal van een hogeschool centraal, op dag 2 staat het fusie- en groeiproces van Syntra West centraal. Beide sprekers bevragen elkaars verhaal en voeden zo de werkgroep. Op basis van de inbreng van de werkgroep wordt in de namiddag ingezoomd op een specifiek thema en wordt de vertaalslag naar het volwassenenonderwijs gemaakt.

  • Begeleider: Eddy Demeersseman

 

Workshop 2: HR-beleid als basis voor gemotiveerde en deskundige medewerkers

  • Denise Lanneau (voormalig personeelsdirecteur Odisee)

  • Bram Van Baarle (diensthoofd HRM & Professionalisering Arteveldehogeschool)

Gemotiveerde en deskundige medewerkers zijn één van de pijlers van succesvolle organisaties. Het HR-beleid is dan ook een belangrijk onderdeel van het beleidsvoerend vermogen van een centrum. Hoe geef je vorm aan een stimulerend HR-beleid in grote centra voor volwassenenonderwijs? We nemen een kijkje bij hoe de hogescholen dit aangepakt hebben na hun schaalvergroting.

Beide dagen worden gestart met het fusieverhaal dat de hogescholen van beide sprekers hebben doorgemaakt en wat dit heeft betekend voor het HR- en personeelsbeleid. Op beide dagen zullen een paar thema’s worden uitgediept, onder meer via een interactieve werkvorm. Opgelet want op dag 1 staat de HR-kant centraal en op dag 2 ligt het accent meer op het administratief-juridische.

  • Begeleider: Kurt Berteloot

 

Workshop 3: Financiering van en binnen grote onderwijsorganisaties

Sprekers:

  • Maurice Vaes (Associatie KU Leuven en gewezen algemeen directeur Thomas More Kempen)

  • Joris Hindryckx (algemeen directeur Hogeschool Vives)

‘Om de poen is het te doen’ in deze workshop over de financiering van en binnen de centra voor volwassenenonderwijs. De nieuwe financiering van het volwassenenonderwijs staat hier niet als zodanig centraal. Wel zal de aandacht uitgaan naar hoe de hogescholen sinds 2008 omgaan met outputfinanciering en hoe beleid kan worden ontwikkeld dat is afgestemd op de parameters van de financiering (werkstudenten, kansenstudenten, schaalgrootte, vestigingsplaatsen, …). Daarenboven wordt stilgestaan bij hoe hogescholen intern omspringen met hun middelen (intern allocatiemodel).

Ook in deze workshop wordt elke dag begonnen met het relaas van één of meerdere door de sprekers doorgemaakte schaalvergrotingsoperaties. Dit zal worden benaderd vanuit de invalshoek van de financiering en zal resulteren in het behandelen van enkele thema’s zoals outputfinanciering, sturen op financieringsparameters en interne allocatiemodellen.

  • Begeleider: Ton van Weel

 

Workshop 4: Communiceren op een eigentijdse wijze met medewerkers en de buitenwereld

Sprekers:

  • Martine Taeymans (directeur Marketing & Communicatie Thomas More)

  • Dirk Vanhegen (voormalig CEO Focus & WTV)

In tijden van schaalvergroting en fusiekoorts is een goede communicatiestrategie héél belangrijk. In deze sessie brengen twee sprekers zowel op dag 1 als op dag 2 een doorleefd verhaal over hoe fusies zijn verlopen en brengen dit in relatie tot hoe zowel de interne communicatie als de externe communicatie daarbij een belangrijke rol hebben gespeeld. Welke mogelijkheden zijn er? Wat zijn de valkuilen? Hoe communiceer je met en naar medewerkers? Welke marketingstrategie ga je toepassen? Op welke manier kan je het nieuwe centrum ‘branden’? Hoe past sociale media hierin en op welke sociale mediakanalen zet je best in om studenten en cursisten te benaderen? Wat met de ‘identiteit’ van het schaalvergrote centrum? Deze verhalen zullen uitmonden op het centraal stellen van een paar onderwerpen die vervolgens met de groep op interactieve wijze onder handen worden genomen.

  • Begeleider: Barbara Defreyne

 

Workshop 5: Onderwijsbeleid voor krachtigere en kansrijkere leercontexten

Sprekers:

  • Francis Loyens (directeur studentenbeleid UCLL)

  • Michel Maricau (coördinator kwaliteitszorg Hogeschool Vives)

In de sessie Onderwijsbeleid bekijken we de opportuniteiten en valkuilen van schaalvergroting op onderwijskundig vlak. Zowel op dag 1 als op dag 2 vertrekken we vanuit een doorleefd fusieverhaal gebracht door een beleidsmedewerker van een hogeschool. Vragen die daarbij aan de orde worden gesteld zijn: Hoe omgaan met verschillende culturen en werkwijzen? Wat regel je centraal en wat lokaal? Wat regel je eerst en wat kan later worden vastgepakt? Is het beter om vanuit het oogpunt van de duidelijkheid te kiezen voor een big-bang of is een stap-voor-stapproces aan te raden zodat het draagvlak kan groeien?

Het accent bij deze schaalvergrotingsverhalen zal liggen op de gevolgen voor het uitzetten van het onderwijsbeleid binnen de nieuwe onderwijsinstelling. Zowel op dag 1 als dag 2 zoomen we in op een tweetal onderwijskundige thema’s, zoals onderwijsvernieuwing (afstands- of gecombineerd onderwijs), evaluatiebeleid, kwaliteitszorg (ROK), studenten-/cursistenbeleid, … Die onderwerpen worden in wisselwerking tussen de sprekers en de deelnemers behandeld.

  • Begeleider: Monique De Ridder