woensdag 28 februari 2018 van 13:15 tot 14:30
1. Differentiëren in de klas (MVT)
Spreker: Rita Van den Heuvel
Inhoud:
Differentiatie biedt je de mogelijkheid om in te spelen op de individuele verschillen van de leerlingen, waardoor ze meer op hun eigen niveau kunnen werken of een werkvorm gebruiken die hen beter ligt. Hierdoor groeit de motivatie: de sterkere leerlingen zijn meer gemotiveerd omdat ze meer uitgedaagd worden, de zwakkere leerlingen omdat ze meer leerkansen krijgen dankzij een intensievere begeleiding.
Doelstellingen:
- De deelnemers kunnen:
- verschillende vormen van differentiatie (naar inhoud, naar werkorganisatie, naar leerstijl, naar moeilijkheidsgraad) benoemen;
- die kennis gebruiken om te reflecteren over de eigen lessen;
- motiveren waarom een gedifferentieerd aanspreken het leerproces van hun leerlingen positief ondersteunt.
2. Waarde van woorden
Spreker: Ginny de Vos
Inhoud:
Zonder woorden is er geen communicatie mogelijk. Woordenschat aanleren is dan ook essentieel bij het leren van een taal. Een goede didactiek voor die woordenschatverwerving vormt een belangrijk onderdeel bij taallessen.
Deze workshop legt vanuit recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatverwerving, een directe link naar de klaspraktijk in de vorm van concrete tips en voorbeelden van goede woordenschatoefeningen.
De voorbeelden komen uit de lespraktijk NT2, Frans, Engels, en andere vreemde talen.
De deelnemers ondervinden zelf, door doe-opdrachten, wat het belang is van een goede aanpak bij semantisering en consolidering van woordenschat.
Doelstellingen:
- De deelnemers kunnen het effect van een goede woordenschatoefening ervaren en benoemen.
3. Latijn: lezen zien begrijpen
Spreker: Kristien Hulstaert
Inhoud:
In navolging van haar onderzoek “Latijn lezen” heeft Kristien Hulstaert een leesmethode ontwikkeld waarin er een centrale rol is weggelegd voor de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht. De twee hoekstenen van de theoretische onderbouw zijn de positionele methode en de co-lometrie, namelijk de onderverdeling van Latijnse zinnen in cola of woordgroepen. In een eerste sessie (in de voormiddag) licht Kristien Hulstaert de theoretische achtergrond van beide pijlers toe. In een tweede sessie (in de namiddag) staat ze stil bij een mogelijke leerlijn, werkvormen, evaluatie en hoe je als leerkracht aan de slag kan met de Latijnse teksten.
Doelstellingen:
- de leerkrachten maken kennis met de positionele leesmethode en de colometrie;
- de leerkrachten gaan zelf aan de slag met authentieke Latijnse teksten.
4. Begrijpend lezen
Spreker: Jella di Perna
Inhoud:
Het belang van goed begrijpend lezen (in alle vakken, maar gestuurd vanuit de taalvakken) als voorspeller van en instrument voor succesvolle doorstroming op school en in de maatschappij. Welke hindernissen zijn er? Hoe kunnen we tekorten herkennen en in kaart brengen? Welke trajecten die een verschil maken kunnen we vervolgens voor die leerlingen opzetten?
Doelstellingen:
- Tools aanreiken om leerlingen te helpen teksten te begrijpen.
5. Digitale media inzetten
Spreker: Danny Schrijvers
Inhoud:
Onze leerlingen brengen elke dag hun smartphone mee naar school. Toch is het toestel nog geen vanzelfsprekend onderdeel van onze lespraktijk. Waarom niet? Het gebruik van nieuwe media in de klas biedt nochtans ontzettend veel mogelijkheden en kansen.
Tijdens deze workshop maak je kennis met apps en toepassingen die zonder veel problemen in je lessen kunnen geïmplementeerd worden. De meerwaarde en het gebruiksgemak van nieuwe media zorgen voor een extra stimulans bij je leerlingen.
Doelstellingen:
- De deelnemers
- denken samen na over hun eigen smartphonegebruik en dat van leerlingen;
- bekijken de mogelijkheden om nieuwe media in de klas te integreren;
- maken kennis met apps en toepassingen en proberen ze zelf uit;
- delen ervaringen uit en leren van elkaar.
woensdag 28 februari 2018 van 14:40 tot 16:00
1. Flipping the classroom
Spreker: David Stienaers
Inhoud:
Flipping the classroom is de omgekeerde werkvorm van het traditioneel lesgeven, waarin een eerste kennismaking met de leerstof tijdens de les en de verwerking achteraf gebeurt.
In deze sessie ondervind je dat Flipped Videos kunnen bijdragen tot een actievere leeromgeving, meer differentiëring en tot een efficiëntere invulling van de klastijd.
Eerst bekijken we waarom en waarvoor we een Flipped Video kunnen gebruiken. Daarna kan je aan de hand van een stappenplan zelf aan de slag gaan om een flipped video te creëren over een onderwerp naar keuze.
Doelstellingen:
- de leerkrachten leren waarom en waarvoor je een Flipped Video kan gebruiken;
- de leerkrachten creëren aan de hand van een stappenplan een Flipped Video.
2. LUWI = ludieke werkvormen en ideeën
Spreker: Marlène Rasir
Inhoud:
Deze werkwinkel wordt in het Frans gegeven!
Leerplandoelen inoefenen, vaardigheden combineren, de taal naar je toe trekken, hoe doen jullie dit?
Via concrete voorbeelden en actieve doe-momenten worden deze onderwerpen behandeld. Verschillende werkvormen en ideeën worden besproken die met elk handboek te combineren zijn.
Doelstellingen:
- De deelnemers kunnen:
- vaardigheden met elkaar combineren;
- een variatie in (ludieke) activiteiten in de les inzetten;
- plezier in de taal beleven en laten beleven.
3. Leercafé & Het echte Amerika
Spreker: Veerle De Graaf (moderator), Karen Wirix (Tablio – werken met tablet), Thomas Schampaert (literatuur op alternatieve manier brengen Engels), Ann-Sophie Wico SAH, Ellen D'Hoedt, Jan Pennings
Inhoud: succeservaringen
In deze sessie delen verschillende leraren hun kleine succeservaringen in kleine groepjes. Via een doorschuifsysteem krijg je de mogelijkheid om bij meerdere sprekers aan tafel te schuiven. Ook eigen ideeën kunnen en mogen gedeeld worden. Reeds een kleine greep uit het aanbod: leerlingen stimuleren om de doeltaal te gebruiken, mogelijkheden van de tablet in het talenonderwijs, literatuur op een alternatieve manier brengen.
Inhoud: Het echte Amerika
Deze sessie wordt in het Engels gegeven.
Door zijn vele bezoeken aan de USA en het feit dat zijn zoon er een familiaal en professioneel leven uitgebouwd heeft, kan Jan een gedetailleerde beschrijving geven van het dagelijkse leven zoals het echt is in Amerika. Een aantal mythes geschetst door de media zal weerlegd worden in een boeiende vertelling. Er is ook ruimte voor de deelnemers om vragen te stellen.
Jan is oud-leraar van het Sint Franciscuscollege in Heusden. In zijn vrije tijd ontwikkelt hij digitaal lesmateriaal dat hij geregeld aan leerkrachten verspreidt.
Doelstellingen algemeen:
- inspiratie opdoen;
- leren van elkaar.
Doelstellingen 'Het echte Amerika':
- kennis opdoen over het dagelijks leven in Amerika;
- een genuanceerd(er) beeld kunnen schetsen van bepaalde Amerikaanse gewoontes.