Aanmelden




Laden…

Even geduld...

woensdag 28 februari 2018 van 09:30 tot 10:45

1. CLIL

Spreker: Leen Pil

Inhoud:

CLIL: Content and Language Integrated Learning. Klinkt goed. Maar hoe begin je eraan?
In deze sessie maak je kennis met de voorwaarden om te mogen starten met CLIL. Er wordt stilgestaan bij de voorbereiding van een CLIL-traject en je verneemt hoe je een CLIL-aanvraag invult.Verder ontdek je de voordelen van CLIL-onderwijs en hoe je goesting en gedragenheid creëert bij leerkrachten, leerlingen én hun ouders. Enkele voorbeelden van diverse CLIL-scholen kunnen inspireren.

Doelstellingen:

De deelnemers kennen:

  • de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om te mogen starten met CLIL.

De deelnemers kunnen:

  • zich voorbereiden op een CLIL-traject;
  • het CLIL-dossier invullen;
  • de voordelen voor CLIL-onderwijs benoemen;
  • enkele voorbeelden van andere scholen gebruiken om op de eigen school een gedragenheid voor CLIL te creëren.

2. Dyslexie in de taalvakken

Spreker: Wim Tops

Inhoud:

Hoe kun je als talenleerkracht ondersteuning bieden aan leerlingen met dyslexie bij het aanleren van klanken, woordenschat, grammatica en de vier vaardigheden?
Op welke manieren kan je de leerlingen dan "eerlijk" evalueren? En welke van deze ondersteuningsmaatregelen komen al je leerlingen ten goede?

Doelstellingen:

  • De deelnemers kunnen:
    • benoemen welke ondersteuning ze kunnen inzetten bij het aanleren van klanken, woordenschat, grammatica en de vier vaardigheden;
    • reflecteren over hun les- en evaluatiepraktijk;
    • nagaan welke maatregelen ze kunnen toepassen binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg.

3. Flipping the classroom

Spreker: David Stienaers

Inhoud:

‘Flipping the classroom’ is de omgekeerde werkvorm van het traditioneel lesgeven, waarin een eerste kennismaking met de leerstof tijdens de les en de verwerking achteraf gebeurt.
In deze sessie ondervind je dat Flipped Videos kunnen bijdragen tot een actievere leeromgeving, meer differentiëring en tot een efficiëntere invulling van de klastijd. 
Eerst bekijken we waarom en waarvoor we een Flipped Video kunnen gebruiken. Daarna kan je aan de hand van een stappenplan zelf aan de slag gaan om een flipped video te creëren over een onderwerp naar keuze. 

Doelstellingen: 

  • de leerkrachten leren waarom en waarvoor je een Flipped Video kan gebruiken;
  • de leerkrachten creëren aan de hand van een stappenplan een Flipped Video.

4. Differentiatie en ICT: een fantastisch koppel

Spreker: Carl Boel

Inhoud:

Differentiatie is hot. En terecht, want we willen onze leerlingen toch allemaal zo goed mogelijk begeleiden? Een gedifferentieerde aanpak dringt zich dan ook op. Bij het woord differentiatie denken vele leerkrachten spontaan aan veel meer werk, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Door ICT in te zetten, geraak je al een heel eind. Bovendien krijg je ook een goed zicht op de individuele prestaties van de leerlingen. Differentiatie en ICT? Een goed idee!

5. Digitale media inzetten

Spreker: Danny Schrijvers

Inhoud: 

Onze leerlingen brengen elke dag hun smartphone mee naar school. Toch is het toestel nog geen vanzelfsprekend onderdeel van onze lespraktijk. Waarom niet? Het gebruik van nieuwe media in de klas biedt nochtans ontzettend veel mogelijkheden en kansen.  

Tijdens deze workshop maak je kennis met apps en toepassingen die zonder veel problemen in je lessen kunnen geïmplementeerd worden. De meerwaarde en het gebruiksgemak van nieuwe media zorgen voor een extra stimulans bij je leerlingen.  

Doelstellingen: 

  • De deelnemers:  
    • denken samen na over hun eigen smartphonegebruik en dat van leerlingen; 
    • bekijken de mogelijkheden om nieuwe media in de klas te integreren; 
    • maken kennis met apps en toepassingen en proberen ze zelf uit; 
    • delen ervaringen uit en leren van elkaar. 

woensdag 28 februari 2018 van 11:00 tot 12:15

1. Differentiëren in de klas (MVT) - volzet

Spreker: Rita Van den Heuvel

Inhoud:

Differentiatie biedt je de mogelijkheid om in te spelen op de individuele verschillen van de leerlingen, waardoor ze meer op hun eigen niveau kunnen werken of een werkvorm gebruiken die hen beter ligt. Hierdoor groeit de motivatie: de sterkere leerlingen zijn meer gemotiveerd omdat ze meer uitgedaagd worden, de zwakkere leerlingen omdat ze meer leerkansen krijgen dankzij een intensievere begeleiding.

Doelstellingen:

  • De deelnemers kunnen:
    • verschillende vormen van differentiatie (naar inhoud, naar werkorganisatie, naar leerstijl, naar moeilijkheidsgraad) benoemen;
    • die kennis gebruiken om te reflecteren over de eigen lessen;
    • motiveren waarom een gedifferentieerd aanspreken het leerproces van hun leerlingen positief ondersteunt.

2. Waarde van woorden

Spreker: Ginny de Vos en Gina Verbeiren

Inhoud:

Zonder woorden is er geen communicatie mogelijk. Woordenschat aanleren is dan ook essentieel bij het leren van een taal. Een goede didactiek voor die woordenschatverwerving vormt een belangrijk onderdeel bij taallessen.
Deze workshop legt vanuit recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatverwerving, een directe link naar de klaspraktijk in de vorm van concrete tips en voorbeelden van goede woordenschatoefeningen.
De voorbeelden komen uit de lespraktijk NT2, Frans, Engels, en andere vreemde talen.
De deelnemers ondervinden zelf, door doe-opdrachten, wat het belang is van een goede aanpak bij semantisering en consolidering van woordenschat.

Doelstellingen:

  • De deelnemers kunnen het effect van een goede woordenschatoefening ervaren en benoemen.

3. Latijn: lezen zien begrijpen

Spreker: Kristien Hulstaert

Inhoud:

In navolging van haar onderzoek “Latijn lezen” heeft Kristien Hulstaert een leesmethode ontwikkeld waarin er een centrale rol is weggelegd voor de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht. De twee hoekstenen van de theoretische onderbouw zijn de positionele methode en de colometrie, namelijk de onderverdeling van Latijnse zinnen in cola of woordgroepen. In een eerste sessie (in de voormiddag) licht Kristien Hulstaert de theoretische achtergrond van beide pijlers toe. In een tweede sessie (in de namiddag) staat ze stil bij een mogelijke leerlijn, werkvormen, evaluatie en hoe je als leerkracht aan de slag kan met de Latijnse teksten.

Doelstellingen:

  • de leerkrachten maken kennis met de positionele leesmethode en de colometrie;
  • de leerkrachten gaan zelf aan de slag met authentieke Latijnse teksten.

4. Schrijfproces (Ned/MVT)

Spreker: Jella di Perna

Inhoud:

Ondersteuning van het schrijfproces van de leerling. Goed leren schrijven is heel belangrijk, maar dat leren is zo moeilijk. Het is één van de meest cognitief belastende taken die er zijn. Hoe zorgen we ervoor dat we de cyclus “opdracht geven – leerlingen schrijven tekst – leraar verbetert – volgende opdracht” doorbreken? Want dat is niet dat manier om leerlingen goed te leren schrijven. 

Doelstellingen: 

  • De leraren tools aanreiken om het schrijfproces van de leerlingen optimaal te ondersteunen. 

5. Academisch taalgebruik

Spreker: Carl Boel

Inhoud:

De overstap van het secundair naar het hoger onderwijs verloopt vaak moeilijk. Eén van de verklaringen daarvoor is het academisch taalgebruik dat wordt gehanteerd. Vele leerlingen uit het secundair onderwijs zijn daar niet of onvoldoende mee vertrouwd. In deze sessie bekijken we wat academisch taalgebruik precies inhoudt en hoe je daar met je leerlingen secundair onderwijs aan de slag kan. De sessie zal deels interactief verlopen, waarbij de deelnemers zelf aan het werk worden gezet. In deze sessie wordt gewerkt met authentiek materiaal uit het hoger onderwijs. 

Doelstellingen:  

  • de deelnemers kennen het verschil tussen een wetenschappelijke, pseudo-wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke tekst;
  • de deelnemers kennen de kenmerken van academisch taalgebruik;
  • de deelnemers weten hoe ze leerlingen kunnen leren kennismaken met academische teksten. 

Doelgroep:

alle leerkrachten derde graad secundair onderwijs (ASO en TSO)