Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Een Arduino, en wat nu? – Matthias Vanthienen

Naamloos-2.png

Inhoud:

Deze workshop is bestemd voor gevorderden of anders gezegd, wanneer je reeds op de hoogte bent met het werken in een Arduino omgeving is deze workshop perfect op maat. Tijdens deze workshop worden een aantal Arduino projecten ter inspiratie gedemonstreerd, voeren we uitbreidingsopdrachten uit en bespreken we veel voorkomende fouten bij het programmeren en in de circuits. Ook onderzoeken we samen de mogelijkheden van het tekenprogramma FRITZING en andere tools als bluetooth e.d..

Verwacht dus geen hapklaar lesje, maar wel een hands-on sessie waarbij je als deelnemer op je eigen niveau aan de slag gaat.

Doelstelling:

  • Laten kennis maken met mogelijke Arduino projecten
  • Uitbreidingsopdrachten kunnen programmeren
  • Mogelijke fouten kunnen vinden in een elektrisch circuit

Maak je eigen game controller - Brainbox – Bart Huyskens

5.png

Gamen staat in de top tien lijst van het tijdsgebruik van vele jonge leerlingen. Hun eigen game-controller ontwerpen sluit direct aan bij hun leefwereld.

Leerlingen kunnen experimenteel leuke en leerzame ervaringen opdoen ivm elektriciteit, geleidbaarheid, randapparatuur computers en besturing van computerprogramma’s of games. In deze nascholing behandelen we hoe we met de leerlingen experimenteel Techniek en/of STEM in praktijk brengen door hen een eigen game-controller, piano, drumcomputer of eender welke applicatie, die ook te besturen is via een klassiek toetsenbord, te laten ontwerpen.

Leerlingen kunnen nadien creatief aan de slag gaan met een figuurzaag ea materialen om zelf een game controller te bouwen waarmee ze eventueel ook zelfgemaakte games of SCRATCH programma’s kunnen besturen.

U gaat naar huis met voldoende bagage om zelf een STEM en/of Techniek -project op te zetten rond de Brainbox Junior – volledig op maat van uw leerlingen, school en persoonlijke voorkeuren.

Inhoud van het programma:

  • Inleiding: Wat is een goed STEM-project? 
  • Experimenteel ervaring opdoen met elektriciteit en geleidende materialen 
  • Maak zelf een besturing voor games, piano of drumcomputer 
  • Experimenteren met geleidende potloodlijnen (basis printplaat ontwerp)
  • Link met Scratch en Kodulab game omgevingen
  • Ontwerp een alarm met de BBJ (toepassing logische poorten) 
  • Link met Appinventor

Als hardware gebruiken we de Brainbox Junior – een goedkopere en uitgebreidere versie van de Makey-Makey.

Al het lesmateriaal wordt eveneens digitaal gedeeld zodat lkr het kunnen aanpassen naar hun eigen zin.

Doelstelling:

De deelnemers kunnen:

  • met hun leerlingen STEM-projecten opzetten rond het maken van een game-controller
  • de leerlingen spelenderwijs en experimenteel basiskennis laten opdoen i.v.m. ict, elektriciteit, logische schakelingen en multimedia
  • door de leerlingen de links van hun projecten met STEM- en andere vakken laten leggen. 

Drones in de klas - Nico Goddé

9.png

Inhoud:

Drones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving en worden overal gebruikt, denk maar aan strandredders, hulpdiensten, fotografie, immothekers ... . Het gebruik van drones gaat in de nabije toekomst zorgen voor werkgelegenheid en het ontstaan van nieuwe beroepen. Veel leerlingen zijn al met drones vertrouwd en zullen enthousiast zijn hiermee op school aan de slag te kunnen gaan. Tijdens deze workshop maken we kennis met reeds beproefde klaspraktijken, betaalbaar materiaal, STEM-onderzoekjes, gratis lesmateriaal ... waarna we zelf in groepjes onderzoekjes doen met een experimenteerdrone, een LEGO drone maken en eventueel eens vliegen. 

Doelstelling:

Leerkrachten laten proeven van de mogelijke meerwaarde drones als didactisch materiaal in de klas kunnen hebben.

Opstart lerend netwerk lasercutting

10.png

Inhoud:

Het idee van deze workshop is het opstarten van een leergemeenschap rond het lasercutten. Tijdens deze workshop leer je onder begeleiding van een expert op proefondervindelijke wijze technieken om met jongeren aan de slag te gaan met een laser cutter. De focus ligt op digitale skills (vectorieel tekenen en omzetten van bijv foto's), met enkele demonstratiemomenten aan de laser cutter zelf. Aandacht wordt besteed aan troubleshooting en speciale toepassingen. Na deze workshop kan je als PRO volledig zelfstandig aan de slag met de BRM.

Doelstelling:

  • Opstarten lerend netwerk rond lasercutting.
  • Uitwisselen van ervaringen
  • Uitwisselen van tips

Verlicht je plastic – Swa Creemers

Schermafbeelding 2017-06-28 om 21.03.29.png

Inhoud:

Tijdens deze workshop ga je aan de slag binnen het verkenningsgebied elektriciteit. Wanneer je in de voormiddag het Plastic lab hebt bezocht dan ben je meteen ook de trotse eigenaar van een zelf gemaakt voorwerp uit polystyreen. Met dit voorwerp ga je tijdens deze workshop verder aan de slag. Door het aanbrengen van een elektrische schakeling pimp je je realisatie tot een heus hebbeding.

Doelgroep van deze workshop: leerkrachten 1b.

Doelstelling:

  • Een eenvoudig ontwerp maken van een elektrische schema
  • Via ict de voorschakelweerstand bij een ledschakeling opzoeken
  • De ontworpen elektrische schakeling uitvoeren en monteren op het voorwerp uit polystyreen