Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Arduino voor dummies! - Matthias Vanthienen

1.jpg

Inhoud:

Wat is Arduino en waarom is het zo leuk? Als je opzoek bent naar leuke, betaalbare elektronische projecten op maat van een eerste graad, dan kom je niet onder de naam Arduino uit. Voor het kunnen werken met Arduino heb je geen voorkennis van het programmeren en elektronica ervaring nodig. Tijdens deze boeiende en interactieve workshop leer je de basisprincipes van het werken met Arduino onder de knie krijgen.

We bespreken de do’s en don’ts bij een aankoop, bespreken enkele mogelijkheden voor in de klas, en zetten zelf de eerste stappen in het programmeren van basisopdrachten.

Doelstelling:

  • Laten kennis maken met Arduino (basis)
  • Op weg zetten om de Arduino te gebruiken in de klas
  • De nodige info bezorgen om te starten met Arduino

Ontdek SAM Labs, maakt uitvinden kinderspel! – Joos Van Cauwenbeghe

3.png

Inhoud:

De deelnemers gaan aan de slag om hun eigen Internet Of Things voorwerp te bedenken, ontwerpen en maken. 

Wat zou een tafel of een stoel met een internetverbinding kunnen betekenen voor ons? Welke interactieve functies kun je aan een koffiekan geven? In deze workshop leer je de kracht en de simpliciteit van SAM Labs kennen, een sterk prototype tool dat met gemak in STEM-lessen kan ingezet worden. SAM in combinatie met een gezonde dosis creativiteit en probleemoplossend denken, ingebed in een realistische context, vormen de ingrediënten van sterk onderbouwde en erg leuke STEM-projecten. De leerkrachten gaan naar buiten met een uitgewerkt STEM-project bundeltje en kennis over SAM Labs als een ideale STEM-technologie.

Doelstelling:

Werking en integratie van SAM Labs in STEM-lessen demonstreren.  

Maak je eigen Android APP! - Bart Huyskens

4.png

Inhoud:

Leerlingen zijn helemaal gek van hun Smartphone en tablet. De ideale insteek dus om leerlingen te motiveren om zelf apps te maken.

Tijdens de nascholing leert u a.d.h.v. enkele voorbeelden hoe u zelf eenvoudige apps maakt met Appinventor die u kan linken met de 4 STEM-domeinen (Wetenschap, Technologie, Engineering en Wiskunde) of met doelstellingen rond Algoritmische denken (Techniek en/of ICT) - maar ook links met taalvakken of aardrijkskunde en geschiedenis zijn snel gemaakt.

U zal verbaasd zijn van de snelheid en eenvoud waarmee 12-jarigen zelf apps kunnen maken in deze omgeving. U kan nadien de opdrachten overnemen, aanpassen of zelf geheel nieuwe opdrachten bedenken op maat van uw leerlingen.

(Voorlopig is dit enkel mogelijk op Android toestellen -IOS laat dit niet toe)

Doelstelling:

  • werken in de Appinventor omgeving
  • bestaande apps aanpassen
  • zelf nieuwe apps maken
  • apps linken met de 4 STEM domeinen
  • apps uittesten op tablet / smartphone
  • apps vast installeren op tablet / smartphone

Start to scratch - Sandro Guarragi

6.png

Inhoud:

Wil je de beginselen van het programmeren leren? Dan is de workshop ‘Start to Scratch’ wat voor jou. Onder begeleiding leer je aan de hand van eenvoudige scripts om spelletjes, animaties of simulaties te maken op de computer. Je ontdekt hoe je figuren kan laten bewegen, geluiden maken … Je krijgt inzicht in de basislogica van het programmeren. Deze workshop is hands-on.

Doelstelling:

De deelnemers kennis laten maken met scratch. Op het einde van de sessie kunnen de deelnemers de sprite laten bewegen, praten, van kleur laten veranderen, vragen laten stellen, eenvoudige rekensommen laten maken enz…

Tips en Trics in de techniekpraktijk - Jan Vandingenen

7.png

Inhoud:

Tijdens deze workshop krijg je de kans om die vaardigheid, dat weetje of die bepaalde attitude, onder leiding van een deskundig iemand, in te oefenen. Door middel van tips en tricks en een aanbod van basistechnieken op maat, ga je straks met een ruimere kennis zelfzeker weer naar de klas.

Kennis van basistechnieken:

  • bewerken van kunststof (aftekenen, snijden, boren, plooien, polijsten..)
  • meten met een multimeter,
  • gebruik van een schuifmaat,
  • schakelen van led’s in een stroomkring.
  • soldeertechniek

Doelstelling:

Kwalitatief afgewerkte werkstukjes

Plastic recycleren het kan! - Janos Wylinc

8.png

Inhoud:

In deze hands-on workshop ga je in een heus Plastic lab op ontdekkingstocht en ontdek je de magische wereld van technologie en wetenschappen. Je verwerkt er ingezameld plastic tot een gloednieuwe frisbee of een ander leuk gadget. Je experimenteert met bioplastics of je ontwerpt met een 3D-printer je eigen sleutelhanger

Doelstelling:

Innovatieve workshop rond recycleren van kunststof!