Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MLK-15 Dag van het kleuteronderwijs.

Doelstellingen:

Professionaliseren van kleuteronderwijzers.

Doelgroep:

Leerkrachten uit het kleuteronderwijs.

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Programma:

09.00 - 09.20    onthaal met koffie

09.30 - 10.15    ZILL-ig plenum

10.15 - 12.15    werkwinkel

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 21 maart 2018 van 10:15 tot 12:15
WW1: 'Zet je EF-bril op en stimuleer de executieve functies van je kleuters.'
Spreker: Sanne Feryn, docente Odisee Aalst

Het vermogen om na te denken voor je iets zegt of doet, je te concentreren op een taak en je niet te laten afleiden, de vaardigheid om informatie in het geheugen te houden bij het uitvoeren van complexe taken,… allemaal vaardigheden die we dagelijks nodig hebben, maar toch niet vanzelfsprekend zijn voor kleuters. Wanneer jij als leerkracht echter je EF-bril opzet, kan jij je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kinderen. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen. Doorheen de sessie leren we onze EF-bril op te zetten. We doen dit aan de hand van een verhelderend kader, filmfragmenten en concrete didactische materialen. We laten ons hierbij leiden door drie didactische bouwstenen: EF-interactie, EF-activiteiten en EF-organisatie. Je EF-bril opzetten is niet zozeer volledig andere dingen doen in de klas, maar veeleer de dingen bewust een tikkeltje anders doen. 

WW2: 'Kleutergeweld, geweldige kleuter?'
Spreker: Binu Singh, kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut, verantwoordelijk voor het zorgprogramma 'Jonge Kind' binnen UPC KULeuven

Omgaan met agressief gedrag bij jonge kinderen.
Wat doe je als een kleuter anderen pijn doet of speelgoed stuk maakt? Ben je meteen bezorgd of enkel als dit vaker gebeurt? En hoe pak jij dit aan?
Binu Singh, kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut, vertelt waarom jonge kinderen soms agressief reageren en helpt hun gedrag beter te begrijpen.
Zij is kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut en legt zich toe op de ontwikkelings- en opvoedingsproblemen bij kinderen tussen 0 en 6 jaar.

WW3: 'Een positief klasklimaat in een diverse schoolomgeving'.
Spreker: Els Menu, hoofdredacteur 'Kleuters en ik' en vormingsmedewerker bij CEGO.

Kinderen komen pas tot ontwikkeling wanneer er een veilig klimaat heerst waarin ze zich goed voelen en hun zelfcompetentiegevoel op een positieve manier groeit. Een positief klasklimaat houdt verband met de sfeer, de relaties tussen kinderen, de interacties in functie van leeractiviteiten, de relatie met de leerkracht en de manier waarop kinderen omgaan met structuur en regels.
Gezellige, sfeervolle momenten die je als groep samen beleeft, scheppen samenhorigheid.
In deze praktijkgerichte workshop belichten we de initiatieven die je als leerkracht kunt nemen om een positief klasklimaat te creëren.

WW4: 'Ukelele spelen in de kleuterklas'.
Spreker: Lieve Merckx, nascholer en zaakvoerder van 'Crealiefmuziek'.

De ukulele is het uitgelezen instrument om je op een leuke en eenvoudige manier te begeleiden tijdens het zingen in de klas.
Deze kleine gitaar met vier snaren spreekt de kinderen erg aan en is makkelijk hanteerbaar. Het vraagt geen muzikale voorkennis om het bespelen van het instrument onder de knie te krijgen.
In de drie uur durende workshop staat het leren bespelen van de ukulele centraal. Je krijgt uitleg over de werkwijze van het instrument, leert enkele basisakkoorden spelen en kan deze meteen uitproberen op gekende en nieuwe liedjes.

Aan het einde van de sessie ga je naar huis met de basiskennis van het ukulele spelen, met een reeks liedjes die je meteen kan spelen, maar vooral met veel zin om met je ukulele in de klas aan de slag te gaan.

Bij interesse is het mogelijk om tijdens de workshop een ukulele en toebehoren ( stemkastje, staander,...) aan te kopen.

WW5: 'Werken aan geletterdheid bij alle kleuterleeftijden'.
Spreker: Goedele Vandommele, pedagogisch begeleider taal Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Uit de resultaten van PIRLS blijkt dat Vlaanderen het niet zo goed doet voor begrijpend lezen. In de kleuterschool kunnen we een stevige basis leggen voor geletterdheid. In deze interactieve sessie leggen we linken met ZILL, we gebruiken voorbeelden uit G-start (CTO, KU Leuven) en we bekijken differentiatie- en evaluatiemogelijkheden. Er is ook ruimte voor jouw leervragen.

WW6: 'Van techniek tot STEM in de kleuterklas'.
Spreker: Koen Pierlet, navormer STEM, oprichter www.technotheek.be, educatief medewerker RVO-society.

Als je aan 'Techniek' werkt in je klas, is het slechts een kleine stap naar 'STEM'. In deze workshop integreren we natuurwetenschappen, onderzoekend leren, ontwerpen en realiseren én wiskunde. Van een eenvoudige techniekactiviteit maken we een STEM-activiteit.  Een hands-on workshop waarbij jouw STEM-vaardigheden zeker van pas komen!

WW7: 'Autisme in de kleuterklas.'
Spreker: Joke Boeckx, competentiebegeleider regio Mechelen-Brussel

Op kleuterleeftijd worden de fundamenten gelegd voor heel wat ontwikkelingsdomeinen. Tijdens deze uiteenzetting worden inzichten in het autistisch denken en de educatieve benadering van autisme heel specifiek naar kleuters met een autismespectrumstoornis gegeven. Domein per domein wordt er nagegaan na hoe autisme zijn invloed heeft, welke specifieke onderwijsbehoeften we bij deze kleuters kunnen herkennen en hoe we de ontwikkeling van jonge kinderen op een aangepaste manier kunnen ondersteunen. Er komen concrete voorbeelden aan bod, zoals communicatie op deze jonge leeftijd, sociale vaardigheden, vrijetijdsvaardigheden, opbouw naar werkgedrag en zelfredzaamheid.

WW8: 'Eerst bewegen, dan leren.'
Spreker: Marianne Peeters, voorzitster INPP en medewerker bij 'Station kinderen centraal'.

Voor alle leerkrachten die het belang van bewegen op het leren en ontwikkelen van jonge kinderen willen begrijpen en inzetten in hun klaspraktijk. Deze werkwinkel toont aan welke preventieve bewegingsoefeningen latere  leermoeilijkheden kunnen voorkomen.

WW9: 'Krachtige onderwijsarrangementen in de kleuterklas.'
Spreker: Soraya Fret, pedagogisch begeleider kleuteronderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Wat betekent Zin in leren! Zin in leven! voor het opvoeden en onderwijzen van onze jongste leerlingen? Welke kansen en uitdagingen biedt het?
Tijdens deze werkwinkel beleven we samen één dag in de kleuterschool. Aan de hand van foto- en filmmateriaal nodigen we je uit om het nieuwe decor actief te verkennen. We zoomen in op nieuwe accenten en maken krachtige onderwijsarrangementen.
Beginsituatie: de deelnemers hebben al eerder een introductie gekregen rond ZiLL.

WW10: 'Hup, hup, bewegen met kleuters.'
Spreker: Karen Nackom, pedagogisch begeleider bewegingsopvoeding.

Rennen, springen, rollen, kruipen vallen en weer opstaan… Een peuter ontdekt de wereld om zich heen en is daarbij constant in beweging. Door middel van vrij bewegen en eenvoudige bewegingsopdrachten ontdekt de peuter zijn lichaam, de ruimte om zich heen en zijn emoties. Hij is tegelijkertijd bezig met het ontwikkelen van zijn taal, muzikaliteit, coördinatie… In deze werkwinkel worden concrete oefeningen aangeboden vanuit de begrippen: durf, fantasie, expressie, creativiteit, concentratie, samenspel, houding en last but not least: plezier! Er is ook aandacht voor de bewegingshoek, waar de peuter geboeid en gestimuleerd kan worden om zijn bewegingsmogelijkheden te ontplooien.

Bijkomende info:

Wie de dag zelf annuleert, betaalt alsnog de factuur, ongeacht de reden. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

U moet al vooringeschreven zijn.


Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 11 maart 2018 inschrijven en tot en met dinsdag 20 maart 2018 uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 21 maart 2018 van 09:00 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.