Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ABa-04 Ik leer… Wil jij me coachen?

Doelstellingen:

De begrippen ‘Weten, willen en doen’ in het kader van ‘leren leren’ verkennen en vertalen naar de praktijk.

• Ervaren dat ‘leren leren’ ruimer is dan het ‘studeren van lesjes’.

• Met deze inzichten en gewapend met een aantal sterkmakers en tips ‘leren leren’ kunnen implementeren in de klas / in de eigen school.

• Nadenken over gedragsverandering en motivatie bij leerlingen en kunnen omgaan met weerstanden.

  • Sterkmakers en tips om de aandacht van leerlingen te versterken
  • leren kennen en kunnen toepassen in de praktijk
  • Leerstijlen van KOLB kennen en hanteren om de lespraktijk te diversifiëren

• Ervaren dat ‘brein-en geheugenwerk’ ruimer is dan het ‘studeren van lesjes’.

• Vanuit motivatie focussen op praktische materialen en tools om lessen en taken te plannen, te organiseren en uit te voeren (dagplanning, Planning op lange termijn,…)

Doelgroep:

Leerkrachten, middenkader en directies lager onderwijs

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Sessie 1

In deze basissessie staan we stil bij volgende vragen:

  • Wat is leren? En wat is ‘leren leren’?
  • Hoe kijk ik als leraar (of als ouder) naar het leerproces en vanuit welke visie wil ik de leerling ondersteunen, coachen? Anders gezegd: welke leraar wil ik zijn?
  • Wat vormt bij leren de échte uitdaging voor het kind én voor de coach?
  • Wat is competentiegericht leren en hoe zetten we daar op in?
  • Coaching bij leren: hoe pak ik dat aan? Welke sleutels heb ik (niet) in handen? Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Cruciale factor bij leren: motivatie! Hoe laten we die samen groeien?

Samengevat: in deze sessie denken we na over leren in het algemeen en over de basisvoorwaarden om leerlingen te laten groeien in initiatief en verantwoordelijkheid in het bijzonder.

 

Sessie 2:

Leren leren veronderstelt focus, aandacht en voorrang geven aan het leerproces. Elimineren ook van wat aandacht afleidt (omgevingsfactoren, aannames en veronderstellingen, negatieve perceptie…).

Eigen didactische maatregelen om aandacht te bevorderen delen we met elkaar en koppelen we aan inzicht in hoe de lerende én de leerkracht aandacht percipiëren. We kaderen vanuit  wetenschappelijk inzicht in de werking van het (puber-)brein en verkennen faciliterende voorwaarden om de focus op het leren (en de leerstof) te richten.

We maken kennis met de leerstijlen van Kolb (een van de negen richtlijnen uit het UDL-kader) en zoeken vooral naar de implicaties in een didactische context.

Ook vragen stellen, reflecteren op het leerproces en probleemoplossend denken komen in deze sessie aan bod.

 

Sessie 3:

In deze sessie vertrekken we vanuit jouw parate kennis over de werking van ons brein.

We koppelen inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek aan sterke didactische maatregelen om informatie op te nemen, te onthouden en in te zetten in nieuwe situaties.

We gaan uitvoerig in op een aantal UDL-richtlijnen: het belang van gestructureerde instructie en het inschakelen van àlle zintuigen, het leggen van relaties en het genereren van voorkennis, en niet in het minst: aansluiten bij de interesse van de leerling.

In deze sessie zitten een aantal hands-on-momenten ingebouwd, waarbij we ervaren hoe ons brein (beter) werkt. Ook het omgaan met het leren van teksten krijgt een prominente plaats.

 

Sessie 4:

‘Echt leren via jezelf reguleren!’ is de boodschap in deze sessie.

Omdat leren alles te maken heeft met gedrag (en gedrag aanpassen), staan we nog eens stil bij motiverende factoren. Zelfregulering is de kapstok waar we deze inzichten aan ophangen (en meteen zitten we ook hiermee in het UDL-verhaal).

Autonoom handelen (en dus verantwoordelijkheid opnemen) gaat hand in hand met het verhogen van de plannings-en uitvoeringscompetentie. We verkennen beproefde ‘sterkmakers’, geïntegreerde korte-en langetermijnplanning via kindvriendelijke materialen. Een heel praktijkgerichte sessie dus.

Strategie en methode:

Interactieve presentatie afgewisseld met reflectie of delend leren in groepjes. Leren met de praktijk als referentiekader.

Bijkomende info:

Lesgever: Joost Hillewaere

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Een open geest, bereidheid om mee te denken, te reflecteren en ervaringen te delen. 


Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 12 september 2017 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 140,00 Euro
Lesgever: De Maeyer Elsje
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
PB Regio Antwerpen (Afgelast)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 26 september 2017 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • dinsdag 24 oktober 2017 van 13:30 tot 16:30 (Afgelast)
    • donderdag 23 november 2017 van 13:30 tot 16:30 (Afgelast)
    • maandag 4 december 2017 van 13:30 tot 16:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.