Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ABa-16 Wijs met woorden! Woordenschatverwerving stimuleren bij kinderen.

Doelstellingen:
  1. Een brede kijk krijgen op het begrip ‘woordenschatverwerving’ en de plaats in het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!.
  2. Zicht krijgen op de manier waarop woordenschatverwerving verloopt bij (meertalige) kinderen.
  3. Gemeenschappelijke taal en kaders kunnen hanteren bij het uitwisselen over acties i.v.m. woordenschatverwerving
  4. Bewust worden van het eigen handelen wat betreft woordenschatverwerving en inzien hoe dit kan geoptimaliseerd worden.
  5. Nieuwe werkvormen en methodieken leren kennen.
  6. Concrete doelen voor het uitproberen in de klaspraktijk vooropstellen
  7. Leren van praktijkvoorbeelden en inzichten van elkaar
Doelgroep:

Leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, directies en leerkrachten AN

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Een goede en rijke woordenschat is belangrijk voor het succesvol doorlopen van het basisonderwijs en voor de latere beroepsmogelijkheden van een kind. De verschillen in woordenschat bij aanvang van het basisonderwijs kunnen groot zijn. Zonder effectief woordenschatonderwijs worden deze verschillen meestal alleen maar groter. Voldoende reden om er bewust aandacht en tijd aan te besteden.

In deze module willen we een specifiek onderdeel van Taalontwikkeling Nederlands belichten, namelijk ‘woordenschatverwerving’. Dit sluit aan bij het generieke doel uit het ontwikkelveld taalbeschouwing ‘nadenken over woordbetekenissen’, maar krijgt vorm in betekenisvolle talige opdrachten doorheen de hele schooldag.

Enerzijds laten we de leerkrachten reflecteren op en uitwisselen over de acties die ze momenteel al ondernemen en plaatsen we deze acties in het kader van ‘incidenteel-intentioneel/ impliciet-expliciet leren’ met als doel deze acties te optimaliseren aan de hand van voorbeelden, tips en (coöperatieve) werkvormen.

Anderzijds laten we de leerkrachten kennismaken met minder gekende werkvormen en methodieken en gaan we in op woordenschatdidactiek, het selecteren van woorden en de transfer naar andere leergebieden.

De leerkrachten worden aangemoedigd hun visie op woordenschatonderwijs kritisch te bekijken en eventueel bij te stellen in functie van ‘soort woorden’ (alledaagse taal, school- en instructietaal of vaktaal) en in functie van het doelpubliek van hun specifieke school.

Strategie en methode:

In de eerste sessie starten we met een algemeen deel voor kleuteronderwijs en lager onderwijs samen. Nadien wordt er opgesplitst per niveau om aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat te werken.

Tijdens de tweede sessie starten we opnieuw gezamenlijk met een stukje input. Het tweede deel van deze sessie is gebaseerd op ervaringsuitwisseling van goede praktijkvoorbeelden.

Bijkomende info:

Deze sessie wordt in de loop van het schooljaar ook georganiseerd in de Kempen. De data worden later bekend gemaakt via de digitale nieuwsbrief H@llo

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Beide sessies volgen


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 20 oktober 2017 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 14,00 Euro
Lesgever: Van Rompaey An
Van Hees Els
Mertens Raf
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
PB Regio Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 23 oktober 2017 van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 16 januari 2018 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.