Beschrijvingen workshops
Timemanagement en de Benedictijnse spiritualiteit - Werner Bosman:
Benedictijns tijdsmanagement is gebaseerd op een aantal basisprincipes:
- De juiste houding van aandacht verhoogt de kwaliteit van het werk.
- Een regelmatig ritme heeft een heilzaam effect op welbevinden en effectiviteit.
- Orde en regelmaat gecombineerd met flexibiliteit zijn essentieel voor een geregeld leven.
- Bouw tijd in voor jezelf.
Werner Bosman is schoolbegeleider en kwaliteitsbegeleider van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen (regio Oost-Vlaanderen) en hij gaat in deze workshop concreet met ons aan de slag.
Werkvermogen en goesting als antwoord op burn-out en verzuim - Veronique Grossie (Wit Gele Kruis):
In deze workshop krijg je een helder beeld van de theorie achter het ‘Huis van Werkvermogen’. Aan de hand van praktijkoefening kunnen de deelnemers zelf een aantal basisprincipes in hun eigen praktijk vertalen. We maken de verbinding tussen de theorie en de concrete praktijk van het Wit gele kruis van Antwerpen.
Hoe is het Wit gele Kruis als grote zorgorganisatie aan de slag gegaan met deze basisprincipes? Wat werkt en wat werkt niet? Zijn de resultaten bevredigend en kunnen we handvaten en tips en tricks doorgeven aan collega’s in andere sectoren ? We leren van elkaar en bestrijden zo samen de mythes rond burn-out en verzuim.
Het ‘huis van werkvermogen’ geeft aan welke elementen bijdragen tot een gezond werkvermogen van de medewerker. Dat wordt bepaald door de balans tussen individuele kenmerken (gezondheid, competenties, normen en waarden) en werkvereisten (5A’s). Het evenwicht tussen de verschillende verdiepingen geeft goesting, goesting heeft direct effect op de risico’s op burn-out en verzuim. Werken aan ‘werk-vermogen’ hangt voor ons dan ook sterk samen met het voeren van een levensfasebewust personeelsbeleid, want burn-out en verzuim is niet leeftijdbepaald.
Wie zijn wij?
De kernopdracht van het Wit-Gele Kruis van Antwerpen bestaat erin om iedere zorgvraag te beantwoorden, en dat rekening houdend met een complexe en steeds evoluerende samenleving.
Een personeelsbeleid voeren anno 2017 vraagt dan ook een hele nieuwe mindset. Begrippen als duurzaamheid, engagement, maatschappelijke relevantie, zijn de inspiratie voor een menselijk en maatschappelijk personeelsbeleid. Mensen zoeken zingeving niet enkel meer in hun privéleven maar in alle facetten van hun leven. Ze willen een zinvolle job uitvoeren waarbij ze het gevoel hebben mee het verschil te kunnen maken. De nieuwe medewerker zoekt bevlogenheid, verbondenheid, stabiliteit, engagement, autonomie, balans tussen werk en privé... Die nieuwe waarden zijn niet in euro’s uit te drukken maar vragen om nieuwe vormen van erkenning en worden door andere drijfveren gestimuleerd.
Veronique Grossi is personeelsdirecteur bij het Wit-Gele Kruis van Antwerpen.
Het Wit-Gele Kruis van Antwerpen wil een aantrekkelijke en toonaangevende werkgever zijn. Medewerkers zijn ons grootste kapitaal; ‘in een sterke organisatie is de binnenkant, omgaan met de medewerkers, een spiegel voor de buitenkant, omgaan met de patiënten’.
De principes van het huis van werkvermogen sluiten erg aan bij onze visie, een aantrekkelijke werkomgeving waarin je dagelijks met goesting aan het werk gaat. Een loopbaan is meer dan werk alleen. Gezondheid, talenten, waarden,… maken ook deel uit van het huis dat gebouwd wordt door medewerkers zelf.
Kikkers in de poel. Hoe heet moet je het hebben… - Dis Van Berckelaer en Linda Robaye:
Iemand kan maar uitgeblust geraken als die persoon in vuur en vlam heeft gestaan. Hoe bescherm je jezelf en ook anderen tegen deze ziekte van de tijd, ziekte die vervat zit in school online, in de elektronische agenda of…
Je wordt mee brandweerman en zorgt ervoor dat je de burn-outdriehoek herkent. Op die wijze blijft je FOMO ook onder controle.
Resultaat: rond oplaaiend vuur staan verkleumde wandelaars stil te bekomen
Dit mag je van ons verwachten:
We bekijken op verschillende wijze wat burn-out betekent. Vanuit het standpunt van de (school)organisatie, vanuit de bril van de directeur, met de warme insteek van een ervaringsdeskundige. Ook als schoolbestuurder kan je hier wat betekenen.
Je vertrekt gesterkt uit de zaal in het besef dat je gelukkig ook maar een kikker in de poel bent.
bron: http://www.kleur.link/overlinda.html
Linda Robaye, is actief in kleur en op de planken, met een pak levenservaring als leidinggevende “kikker in de poel”.
Dis Van Berckelaer is actief in het onderwijs en wat er buiten. Hij heeft een onmachtig luisterend oor en is ook actief bemiddelaar.
Burn-out in de zorg - Gorik Kaesemans (Zorgnet):
Gorik Kaesemans is stafmedewerker bij ICURO en medeauteur van ‘Burn-out in de zorg’.
Gorik neemt ons in de workshop mee doorheen primaire, secundaire en tertiaire preventie van burn-out in de zorg. Het herstelproces van een medewerker met burn-out en de hervalpreventie vanuit de organisatie krijgen zeker en vast ook de nodige aandacht. Aan de hand van het ‘job demands resources model’ gaan we op zoek naar oorzaken en gevolgen.
Gorik werkte ook mee aan het boek Burn-out in de zorg.
Met de ‘wel in je vel-sleutels’ op weg naar een weerbaar en krachtig team! - Sabine Keerman:
We moeten met zijn allen steeds meer en langer werken en de uitdagingen/opgaven zijn best pittig…dat weegt soms op het team. Vooral geëngageerde en hardwerkende medewerkers gaan gebukt en die wil je als organisatie toch niet kwijt… Hoe houden we de moet eruit en de moed erin? Hoe lukt het ons om de klaagmodus om te buigen naar een energiegevende focus? Hoe bewaken we de werkgoesting? In deze sessie worden de ‘wel in je vel-sleutels’ aangereikt. Deze sleutels ondersteunen je, zodat je team krachtig blijft, ondanks de intense job. Ze helpen je de mentale en fysieke veerkracht versterken. Medewerkers die zich goed voelen zijn positiever, zijn meer betrokken, vallen minder uit en bovendien ‘van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen…’
Sabine Keerman is Master in de Pedagogische Wetenschappen en doceerde aan de Lerarenopleiding Odisee. In 2008 vestigde ze zich als zelfstandig coach onder de naam ‘Coaching4you’. Coaching4you staat voor een uniek concept en zet in op preventie én herstel burn-out op niveau individu, team én organisatie. Sabine is erkend stress- en burnoutcoach en is ontwerper van de 10 ‘wel in je vel-sleutels’. Ze is zeer vertrouwd met de onderwijswereld. Ze begeleidt mensen in een individueel traject, ze deelt haar inzichten in vormingen, trainingen en lezingen (meer info www.coaching4you.be).
Gelukkig zijn we onvolmaakt! - Linus Van Laere:
Onze samenleving heeft ontzettend hoge verwachtingen van ons onderwijssysteem in het algemeen en van leraren in het bijzonder. Leraren willen het goed doen, eisen veel van zichzelf en moeten bijna volmaakte mensen zijn bij wie de goedheid nooit eens wankelt. Hoeft het nog te verwonderen dat burn-out in het onderwijs piekt? Deze workshop is gebaseerd op het boek ‘Gekkenwerk: kleine ondeugden voor leraren’ dat afrekent met de mythe van de Volmaakte Leraar. De leraar is ook een mens van vlees en bloed. Gelukkig maar. Want precies dankzij kleine ondeugden als antipathie, wankelmoedigheid, middelmatigheid, hypocrisie, woede en ongehoorzaamheid, slagen leraren erin om het vol te houden én om authentiek in relatie te gaan. En is het precies niet die relatie die leerlingen laat openbloeien?
Om ontmoediging, verkramping en overspanning – allemaal oorzaken van burn-out – tegen te gaan, wordt in deze workshop vertrokken van de praktijken die Niet-Volmaakte leraren aan de dag leggen. Af en toe wat roddelen, je antipathie of woede onder ogen zien, mild kunnen blijven tegenover jezelf en op een lankmoedige manier naar jezelf kijken, of kleine vormen van ongehoorzaamheid en zelfs ‘traagheid’ (‘Slow teaching’) kunnen je net helpen om vol te houden en te groeien als leraar.
Linus Vanlaere is ethicus en als vrij wetenschappelijk medewerker verbonden aan de faculteit theologie van KULeuven. Samen met Roger Burggraeve en Nathalie Janssens de Bisthoven schreef hij het boek ‘Gekkenwerk. Kleine ondeugden voor leraren’ (LannooCampus, 2017).
Project Arts in nood - Burn-out: ook bij artsen - Koen Matton (orde van geneesheren):
De presentatie bestaat uit 3 onderdelen:
- Deel 1: burn-out: wat is het, het stresskader, de risicofactoren, de signalen, het verloop en een mogelijk behandeltraject
- Deel 2: het project ARTS IN NOOD en de problematiek van artsen met psychische problemen
- Deel3: statistieken van de meldingen bij ARTS IN NOOD
Interactie met het publiek is een plus!
Het is heel belangrijk is om bij uzelf of een collega een burn-out te herkennen en bespreekbaar te maken, zodat tijdig hulp kan worden gezocht. Tijdens deze sessie komt u op een bevattelijke manier de belangrijkste aandachtspunten hierover te weten.
Koen Matton is
- projectcoördinator van ARTS IN NOOD – een project van de Nationale Raad van de Orde der artsen
- opleidingen: handelsingenieur, psychotherapie, familiale bemiddeling, coaching, Nederlands voor anderstaligen
- deeltijds werkend als psychotherapeut, relatietherapeut en life coach
Mindfullness in het onderwijs - Helena Vanden Bergh:
In deze workshop maak je kennis met “mindfulness” en wat het voor jou, als leidinggevende, en voor je team kan bieden in stressvolle en veeleisende werksituaties.
Enkele concrete oefeningen & tips laten je proeven van
- Aandacht focussen op het hier en nu.
- De automatische piloot.
- Afstand nemen van de negatieve stroom van gedachten, oordelen, zorgen, plannen en andere bronnen van stress.
We brengen eveneens enkele thema’s onder de aandacht zoals lichaam & geest, het zelfhelend vermogen van het lichaam, zelfzorg en voorkomen van herval, overtuigingen & denkpatronen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de officiële 8-weekse training Mindfulness Based Stress Reduction mensen effectief begeleidt in het positief omgaan met stress. Mindfulness vermindert stress en piekeren en ondersteunt het herstel van het stresssysteem. Deze wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining heeft tevens een gunstig effect op het brein (amygdala, hyppocampus, prefrontale cortex) met als gevolg minder angst, beter geheugen, creatief denken, mentale veerkracht…en herstel bij burn-out.
Helena Van den Bergh is leerkracht Ba0 – Directeur Ba0
Momenteel is ze werkzaam als nascholer voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen in het kader van het project van de katholieke dialoogschool en als zelfstandige: o.a. Mindfulnesstrainer opgeleid door David Dewulf.