Keuzemogelijkheden op donderdag 21 februari 2019
Er zijn 2 keuzeblokken op woensdag. Gelieve op het inschrijvingsformulier je top 5 aan te duiden.
- De meeste sessies duren 1 keuzeblok (= 2 uur).
- De sessies "Van onmachtig voelen naar krachtig handelen, Marita Stas" en "Het leiderschap van de toekomst zet meer in op innovatie, autonomie en zelfsturing in een lerende organisatie (met 16 knoppen om aan te draaien), Ronny Vanderspikken" bestrijken 4 keuzeblokken (= 8 uur) en dus de volledige driedaagse.
1 Van onmachtig voelen naar krachtig handelen, Marita Stas (8 uur)
Jullie, directeurs hebben net als iedereen te maken met macht en onmacht. Macht is voor velen een beladen thema, waardoor we hiermee soms veel te omzichtig omgaan. In deze workshop gaan we kijken wat macht allemaal voor ons in petto heeft.
We maken kennis met de machtsdriehoek. Bewust spelen met deze machtsdriehoek leidt tot echte verandering en transformatie.
Na deze workshop ben je in staat om krachtiger te handelen.
2 Het leiderschap van de toekomst zet meer in op innovatie, autonomie en zelfsturing in een lerende organisatie (met 16 knoppen om aan te draaien), Ronny Vanderspikken (8 uur)
Hoe geef je leiding aan verandering? Wat vraagt dit van jouw rol als leidinggevende? Tijdens deze opleiding wordt het concept ‘de lerende organisatie’ voorgesteld. Dit model bestaat uit een 16-tal concrete en realistische inzichten, praktijken, modellen, tools, denkkaders en handvatten. Ze helpen je in je rol als leider in de complexe onderwijswereld vol uitdagingen en stelt je in staat je medewerkers te stimuleren tot meer zelfverantwoordelijkheid, ‘samen leren’ en gedeeld leiderschap.
We zetten in ‘de lerende school’ in op een wijs veranderklimaat op school: bewust verhogen van het innovatievermogen en het vergroten van de verandergoesting. Dit doen we door gebruik te maken van creatieve change-processen en aangepast leiderschap in de begeleiding van de mensen in hun leren, zowel individueel (meesterschap) als in groep (relationeel)
Dit doen we steeds vanuit een waarderende benadering (oplossingsgericht) en in verbinding met de hele omgeving (all-school-approach)
De sessie is gericht op ‘doen’ en vertrekt vanuit eigen praktijkverhalen (en zorgt voor oplossingen)
Doelstellingen:
- Deelnemers krijgen meer zicht op een geheel van praktijken die een organisatie meer lerend maakt, en dus ook wendbaar en klaar voor de uitdagingen (en dat zijn er nogal wat) van de complexe en veranderende wereld die ons omringt.
- Via creatieve werkvormen, actieleren en intervisie gaan we aan de slag tijdens de sessie.
- De deelnemers linken dit concept aan de eigen verhalen en realisaties van de scholen.
- Ook kijken ze kritisch naar de eigen ‘leer’-context in de school.
- En ze dagen zichzelf uit om morgen kleine doe-acties uit te zetten in de eigen praktijk.
3 Getuigschrift? Hoe zit het nu? Greet Vanhove
In deze werkwinkel relateren we redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. We testen onze kennis met betrekking tot de actuele regelgeving getuigschrift basisonderwijs en toelatingsvoorwaarden secundair onderwijs.
Hoe breed evalueren binnen ZiLL en conform het OK? En dan als school, na 9 à 10 jaar gewerkt te hebben met een leerling, de balans opmaken? Wat betekent het voor een leerling als die geen getuigschrift krijgt? Hoe werken we aan continuering van zorg naar het secundair onderwijs?
Doelstellingen:
- Je relateert redelijke aanpassingen, GC en IAC aan de finaliteit van het basisonderwijs.
- Je actualiseert je kennis van de regelgeving i.v.m. getuigschrift en toelatingsvoorwaarden so.
- Je reflecteert over breed evalueren, formatief en summatief, en de criteria die je hanteert voor het al dan niet uitreiken van het getuigschrift.
- Je denkt na over de communicatie i.v.m. evalueren met leerlingen en ouders en de continuering van zorg naar het so.
4 Help, er zit een Trump in mijn leraarskamer. Inzicht en dynamiek van wij-zij denken in mijn school en de leraarskamer, Chris Wyns
Polarisatie hoort bij onderwijs zoals het bij het leven hoort. Dat wil zeggen dat je er niet aan ontsnapt. Het golft op je af, je kan er best op voorbereid zijn. Hoe ga je ermee om? In de klas, met de ouders, maar ook in de leraarskamer. Waarom zou je kiezen voor verbinding en dialoog, eerder dan voor polarisatie. Hoe herken je je eigen positie en welke stappen zet je vervolgens? Bart Brandsma ontwikkelde een kijk op polarisatie die wij vertalen naar onze dagelijkse professionele context.
Doelstellingen:
- Je leert een kader kennen waarmee je situaties van wij-zij denken in kaart kan brengen.
- Je ontwikkelt een eerste aanzet tot een strategie om met polarisatie op de werkvloer aan de slag te gaan.
5 GROWTH MINDSET. Haal het best uit elk kind, elke leerkracht, … en jezelf! Ilse Vande Walle
Hoe komt het dat de ene leerling gemotiveerder is dan de andere om te leren? Hoe komt het dat de ene persoon een fout eerder ziet als een uitdaging dan als een falen?
Stanford professor Carol Dweck maakt dit na jarenlang onderzoek duidelijk. Het heeft te maken met onze mindset. De manier waarop we kijken naar onszelf, naar anderen en naar de wereld. Met een growth mindset leer je uit fouten, durf je uitdagingen aan te gaan en ben je gemotiveerd om je ganse leven te blijven groeien en ontwikkelen.
Tijdens deze workshop wordt de mindsettheorie van Carol Dweck toegelicht. De theorie wordt omgezet naar de praktijk, zodat je er als directie direct mee aan de slag kan in je eigen school!
Doelstellingen:
- Je maakt kennis met de Growth Mindset theorie van Carol Dweck
- Je wordt bewust van je eigen mindset en die van je leerlingen
- Je maakt kennis met vijf modules om de Growht Mindset theorie om te zetten naar de praktijk
- Je krijgt tools en handvaten aangereikt om aan de slag te gaan in je klas, je team of je school.
6 Waar naartoe met de evaluatie in Zin in leren! Zin in leven!? Bart Masquillier
In welke mate verandert Zin in Leren! Zin in Leven! de evaluatiepraktijk op school?
Hoe is de evaluatiepraktijk vandaag op school? En waarom is die zo?
In welke mate verleent Zin in leren! Zin in leven! aanknopingspunten / kapstokken voor de evaluatie?
Welke specifieke eisen stelt Zin in leren! Zin in leven! aan de evaluatie?
Welke zijn doelgerichte en kwaliteitsvolle evaluaties?
Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit Zin in leren! Zin in leven! onderzoeken we de mogelijkheden die het leerplan biedt voor doelgerichte en brede evaluatie.
Doelstellingen:
- Je leert inzicht hebben in het aan leerlingenevaluatie verbonden evaluatieproces
- Je kunt formatieve en summatieve leerlingenevaluatie typeren en van elkaar onderscheiden
- Je verbindt de opgedane inzichten met de eigen evaluatiepraktijk
- Je herkent in het ordeningskader de ontwikkelthema’s en de doelen die betrekking hebben op evalueren door de leerling
- Je verzamelt werkvormen die kunnen ingezet worden in het proces van leerlingenevaluatie.
7 Zill? Ziezo! Implementatiestrategie of hoe aanpakken? Anne Verhoeven
Uit het tweejarige traject met proeftuinen rond de implementatie van Zill konden we 13 beïnvloedende factoren halen. In deze sessie maak je kennis met die 13 factoren en oefen je met een aantal instrumenten die je bij die factoren heel concreet kan inzetten in je eigen team. Deze instrumenten zijn zowel bruikbaar in een met Zill-startend team als in een team dat reeds een hele implementatieweg heeft afgelegd. Ze helpen het team reflecteren op het implementatieproces en dit verbinden met de sterktes van de eigen context.
Doelstellingen:
- Reflecteren op ‘implementatieproces van Zill’ in de eigen school
- Verkennen van factoren die een invloed hebben op de implementatie van Zill
- Werkvormen ervaren die kunnen inspireren voor de eigen praktijk op school.
8 Zin in leren ! Zin in leven ! hoe Zill-ig is de leraar vandaag? Kris De Ruysscher
Zin in leren! Zin in leven! herinnert schoolleiders en lerarenteams aan hun opdracht om samen te werken aan ‘een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod’, ‘een stimulerend opvoedingsklimaat’ en ‘een doeltreffende didactische aanpak’. Vandaag de dag komt dat neer op de realisatie van een ontwikkelingsgerichte schoolwerking.
Tijdens deze werkwinkel wordt vertrokken van kenmerken die de professionele grondhouding van de leraar en lerarenteams typeren. Ze worden gehanteerd als kapstok waarrond de deelnemers samen met de sessieleider zullen werken in kleine en grote groep.
Al doende zullen de deelnemers ervaren hoe deze kenmerken kunnen helpen: als kijkwijzer om de eigen schoolwerking te typeren, als handvat voor kwaliteitszorg op team- en individueel niveau, als opstap naar een pedagogische bewustwording.
De gehanteerde werkvormen kunnen inspireren voor de eigen praktijk op school.
Belangrijk: Deelnemers brengen een kopie van een recente groepsfoto van hun schoolteam mee naar de sessie. Graag in een paar exemplaren en met de mogelijkheid om erop te schrijven en tekenen.
Doelstellingen:
- Reflecteren op de competenties binnen het eigen lerarenteam
- Kenmerken van de professionele leraar verkennen
- Al doende ervaren hoe de kenmerken van de professionele leraar kunnen helpen: als kijkwijzer om de eigen schoolwerking te typeren, als handvat voor kwaliteitszorg op team- en leraarniveau, als opstap naar een pedagogische bewustwording
- Werkvormen ervaren die kunnen inspireren voor de eigen praktijk op school
- Leerplandiscours voeren met elkaar.
9 Thematisch werken in kleuteronderwijs vanuit Zill, Stijn De Milde
Deze werkwinkel is niet alleen bedoeld voor directeurs van een autonome kleuterschool maar voor alle directeurs met een kleuterschool. (dit is dezelfde sessie als op woensdag)
Tijdens deze sessie krijg je handvatten aangereikt om met je (kleuter)team thematisch te werken in de school. We onderzoeken op welke wijze we vanuit een focus kunnen komen tot krachtige en betekenisvolle onderwijsarrangementen (o.a. werken met en zonder belangstellingscentra).
Wil je deelnemen aan deze werkwinkel? Breng alvast een brainstorm rond een project/thema/BC mee dat je op schoolniveau wenst uit te werken. Handig om bij te hebben is een laptop of tablet alsook je leerplanboek.
Doelstellingen:
- aan het eind van deze sessie heb je zicht op de verschillende manieren waarop een belangstellingscentrum vorm kan krijgen en welke aandachtspunten we hierbij in de kijker zetten.
10 Initiatief en verantwoordelijkheid en OW (Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld), Els De Smet
Kinderen zijn nieuwsgierig naar onze wereld en willen de werkelijkheid exploreren in al zijn dimensies. Via uitdagende vragen en onderzoekende opdrachten stimuleren we kinderen tot exploreren en experimenteren, ze proberen dingen uit en raadplegen bronnen. Op die manier krijgen ze vat op die grote wereld waarin ze leven (cfr. Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld, OW). Maar we willen echter ook dat kinderen initiatief en eigen beslissingen durven nemen, opdat ze op een verantwoorde manier ook engagementen opnemen in onze wereld (cfr. Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid, IV). Ben je benieuwd hoe je kinderen vanuit het vat krijgen op de wereld tevens kunt motiveren om zich te engageren voor bijvoorbeeld duurzaam samenleven of een gezonde en veilige levensstijl ? Schrijf je dan in voor deze praktijkgerichte sessie.
Doelstellingen:
- Vanuit de leeruitkomsten voor IV en OW de implicaties voor de onderwijspraktijk in kaart brengen
- Enkele activerende werkvormen voor OW die de ontwikkeling van IV stimuleren verkennen
- De ontwikkelthema’s van IV en OW verkennen en duiden
- Een onderwijsarrangement m.b.t. duurzaam samenleven door de bril van IV en OW verkennen
- De principes van educatie voor duurzame ontwikkeling situeren binnen Zill
- Brainstormen over een onderwijsarrangement m.b.t. gezonde en veilige levensstijl waarbij IV en OW geïntegreerd worden.
11 Planning bij kinderen en adolescenten: lessen uit de neuropsychologie, Lucianno Fasotti
Het maken van complexe plannen en het uitvoeren ervan worden vrij vroeg in het onderwijsproces van kinderen en adolescenten vereist. Bijvoorbeeld tijdens de overgang van basis naar middelbaar onderwijs, waarbij de manier van les geven, het aantal leraren, de zelfstandigheid en de zelfsturing, de hogere werklast, etc… in korte tijd veranderen. De hersenstructuren die verantwoordelijk zijn voor planning en uitvoering (de zogenenaamde executieve functies) zijn bij kinderen en adolescenten echter nog in volle groei en komen pas rond het 25e levensjaar volledig tot rijping. In deze sessie wordt ingegaan op de vraag hoe planning en uitvoering bij kinderen gestimuleerd en geleerd kunnen worden. Hierbij zal gebruikt gemaakt worden van de kennis over planning en uitvoering die is opgedaan in de neuropsychologie, de wetenschap die de relatie tussen hersenen en gedrag bestudeert.
Doelstellingen:
- kinderen basale planningsvaardigheden leren.
12 Mindset en het brein, Tinne Van Camp
Tijdens deze werkwinkel wordt de mindsettheorie van prof. Carol Dweck gekoppeld aan resultaten vanuit hersenonderzoek. De deelnemers worden meegenomen in een stukje ‘breinologie’ en leren eveneens hoe breinologie bij kinderen kan worden gebracht om te werken aan een op groei gerichte mindset. De deelnemers maken ook kennis met inspiratiebox ‘mind,set,grow!’: een box vol ideeën en concrete materialen om in de klas/ in de school te werken aan een op groei gerichte mindset bij leerlingen én leraren.
Inspiratiebox ‘mind,set,grow !’ werd ontwikkeld in opdracht van provincie Vlaams-Brabant https://www.vlaamsbrabant.be/onderwijs-vorming/voor-scholen-en-leerkrachten/mind-set-grow/index.jsp
Doelstellingen:
- Kennismaken met mindset en de link met ‘breinologie’
- Kennismaken met concreet materiaal dat in de klas/ in de school kan gebruikt worden om mindset in de praktijk te brengen.
13 How to keep the fire burning ? Over de motiverende rol van directies, Nathalie Aelterman
Heb je soms ook het gevoel dat het enthousiasme en de werkvreugde bij je lerarenkorps ver te zoeken zijn? Hoe kun je hen (terug) motiveren voor hun job? Hoe krijg je hen zover dat ze spontaan initiatief nemen en taken met een duurzame betrokkenheid aanpakken? Het installeren van een schoolcultuur die de persoonlijke groei van leerkrachten voedt is hierbij cruciaal. Als leerkrachten het schoolklimaat als ondersteunend ervaren veeleer dan sturend en evaluerend, dan komt dit hun welbevinden en jobtevredenheid ten goede, wat op zijn beurt afstraalt op de manier waarop ze voor de klas staan. Via interactieve oefeningen beoogt deze sessie enkele verfrissende strategieën te bieden om het vuur bij leerkrachten (terug) aan te wakkeren. Je brengt als deelnemer ook je eigen stijl van leidinggeven in kaart en krijgt concrete handvatten aangereikt om hiermee aan de slag te gaan.
Doelstellingen:
- Inzicht krijgen in de motor van motivatie
- Verschillende motieven van leerkrachten en leerlingen om zich in te zetten en zich te schikken naar regels kunnen onderscheiden
- Reflecteren over de voor- en nadelen van verschillende stijlen van beleid voeren
- Vanuit motivationeel perspectief reflecteren over de eigen manier van leiding geven
- Inzicht krijgen in wat directies concreet kunnen doen om op dagelijkse basis leerkrachten en leerlingen te motiveren.
14 Zill-escape, Peter Nauwelaerts Basisschool Duffel
- U bent met het schoolteam op weg om Zill te implementeren?
- U bent voldoende thuis in de terminologie, kent de krachtlijnen en het ordeningskader van Zill?
- De ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s zijn u niet vreemd?
- U bent op zoek naar leuke ideeën om de implementatie van Zill bij uw team te bevorderen?
- U zoekt een spannende, goed onderbouwde teambuilding-activiteit voor uw ganse schoolteam?
- U bent liefhebber van escape-rooms?
Indien ja, laat u dan onderdompelen in deze meeslepende en uitdagende escape-room. Wanneer u klaar bent en ontsnapt uit ons zill-opleidingsschip, dan kan u uw team op sleeptouw nemen en hebt u alle materiaal om de zill-escaperoom te spelen op uw school. We geven u graag nog enkele andere ideeën mee om spelenderwijs met Zill aan de slag te gaan.
Een erg actieve werkwinkel vol spanning en ontspanning die u meeneemt op een zillige reis.