Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Werkwinkels in de namiddag - 13.15-14.30:

1. De positionele leesmethode bij poëzie: Kristien Hulstaert

De voorbije jaren werd de positionele leesmethode uitgewerkt voor proza. De drie pijlers van deze methode zijn: 

  • aandacht voor woordvolgorde en het positionele patroon,  
  • een schikking in woordgroepen of cola, 
  • een focus op zien.  

In deze vorming bekijken we hoe we deze drie lijnen kunnen doortrekken bij het lezen van poëzie. De nadruk ligt op de dactylische poëzie van Ovidius en Vergilius. 

Wat komt aan bod:  

  • principes van woordvolgorde in poëtische teksten,  
  • woordgroepen herkennen in poëzie,  
  • werkvormen om via de positionele methode poëtische teksten te lezen in de klas,  
  • didactisch materiaal maken om poëtische teksten te lezen volgens de positionele methode.
2. Découvrir une boîte à outils pleine d’astuces, de matériel et de solutions pour motiver les élèves!: Ann-Sophie Schouteden (leraar Frans, wico campus Salvator)

Ben je op zoek naar een andere insteek om je leerlingen actiever te betrekken? Wil je via kleine ingrepen leerlingen meer uitdagen, motiveren of prikkelen in de les Frans? Vraag je je af hoe je het leerproces in handen van de leerling legt en hen uitdaagt om probleemoplossend te denken? Zit je met een heterogene klasgroep en heb je het gevoel dat je niet alle leerlingen kan betrekken? We testen zowel ludieke, activerende werkvormen als coöperatieve werkvormen uit die meteen inzetbaar zijn in je eigen les. Je blijft niet stilzitten maar vult jouw toolbox met nieuwe ideeën en inspiratie! 

Deze sessie zal gegeven worden in het Frans 

Doelgroep: leraren Frans 

3. Kurzfilme im DaF-Unterricht : je kürzer desto besser" (auf Deutsch): Filip De Nys

Seit mehreren Jahren gibt es online eine breite Palette von gutenstarken Kurzund Kürzestfilmen für den deutschsprachigen und internationalen Raum. Da sie sehr kurz sindkönnen sie problemlos in den DaF-Unterricht eingebettet werden. Und können als Einoder Ausstieg den Unterricht thematisch färbenSie haben häufig eine starke Pointe, sind humoristisch  und bilden einen tollen SprechanlassFür den Workshop wurden einige Kurzund Kürzestfilme und Werbeclips ausgewähltDazu werden sinnvolle Didaktisierungsschritte und Arbeitsblätter (A1 bis B2) vorgestelltSpaß garantiert…  

Doelstellingen: de leraar leert een aantal kortfilms en mogelijke lesideeën kennen. 

Doelgroep: leraren Duits 

4. Sterke en gemotiveerde lezers, wij maken er werk van!: Marjon Goethals en Ingrid Schoofs, pedagogische begeleiders taal regio Limburg

Onze Vlaamse leerlingen doen het niet zo goed op internationale toetsen voor begrijpend lezen. Wil jij weten hoe je van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers kan maken?

Tijdens deze workshop maak je via hoekenwerk kennis met verschillende technieken om je leerlingen aan te zetten écht begrijpend te gaan lezen. Zo komen we aan het eind van de sessie tot de magische formule van wat goed begrijpend lezen is!

Doelstellingen:

  • je ondervindt aan den lijve het effect van motiverende technieken om leerlingen aan te zetten beter begrijpend te lezen,
  • je maakt kennis met de elementen die in een goede les begrijpend lezen vervat zitten.
5. Differentiëren om te motiveren en te activeren: Pascale Fierens, leerkracht Frans 3de graad en nascholer didactiek FLE (français langue étrangère) 

Vanuit een theoretisch basismodel worden de verschillende soorten binnenklasdifferentiatie geïllustreerd met voorbeelden, vooral uit het Frans, maar ook het Nederlands, Engels, Duits en (in mindere mate) de klassieke talen komen aan bod. We gaan wat dieper in op enkele lesvoorbeelden die een combinatie van differentiatietechnieken gebruiken.

In een tweede luik komen activerende werkvormen aan bod waardoor je automatisch differentieert. Het grote pluspunt: geen nieuwe lesvoorbereidingen, wel enkele technieken die je leerlingen optimaal activeren. 

Doelstellingen:

  • met concrete voorbeelden aantonen dat differentiëren daadwerkelijk motiverend en activerend kan werken,
  • de deelnemende leerkrachten de tools en de zin geven om op deze manier aan de slag te gaan.

Doelgroep: leraren moderne vreemde talen

6. Differentiëren via een weekplanning: Nathalie Moss geeft 11 jaar les in Paridaens Leuven, 6 jaar als praktijklector aan de lerarenopleiding van Letteren van de KULeuven verbonden.

Leerlingen leren niet hetzelfde door dezelfde opdrachten op een bepaald moment te maken. Een bepaalde leerstof aanbieden in de vorm van een weekplanning of project kan een ideaal instrument zijn voor differentiatie. Op deze manier kan je een systeem aanbieden dat uit verplichte en keuzeopdrachten, zelfs uit extra en vrije opdrachten bestaat. Door het gebruik van een weekplanning ontstaat er ruimte om meer met de individuele leerling bezig te zijn en het rendement van het leren te verhogen. Bovendien krijgt de leerling een zekere autonomie over zijn eigen leerproces en dit kan de motivatie alleen maar verhogen.

Het lesmateriaal is opgesteld in het Duits en wordt gebruikt in ASO 5 en 6. De workshop wordt wel in het Nederlands gegeven. De inhoud van deze workshop kan je voor andere taalvakken gemakkelijk aanpassen en gebruiken.

Doelstellingen: aantonen hoe je bepaalde leerstofonderdelen op een andere manier kan aanbieden. Je bent daardoor niet meer de docent maar wel de begeleidende coach.

Doelgroep: leraren moderne vreemde talen

7. HERHALING WEGENS LAATSTE SESSIE AL VOLZET! Efficiënt en haalbaar differentiëren bij leesvaardigheid: Joke Verbeek en Britt Meeus, Joke is leraar Engels en Nederlands aan derde graad tso in scholengemeenschap Mosa-RT, praktijklector Engels en handboekauteur. Britt is leraar Engels en Nederlands aan twee en derde graad tso in Rozenberg S.O. en praktijklector Engels.

Leesvaardigheid oefenen in een klas vol verschillende leerlingen met hetzelfde handboek... Hoe kan je dat aanpakken?

Doelstellingen:

  • Hoe kan je, met minimale middelen en één standaardcursus, toch zo veel mogelijk leerlingen gedifferentieerd ondersteunen in het verhogen van hun leesvaardigheid? Deze workshop wil daar een praktisch antwoord op bieden, met direct inzetbare ideeën voor alle leraars en leerlingen met verschillen! 
  • Ideeën voor gedifferentieerde leesvaardigheidslessen aanbieden 

Doelgroep: alle taalleerkrachten die bewust aandacht willen geven aan differentiatie in leesvaardigheidslessen. De voorbeelden die gegeven worden komen uit lessen Engels in de derde graad (vnl. tso-klassen), maar de aanpak kan in alle taallessen en voor alle niveaus gebruikt worden.

Werkwinkels in de namiddag - 14.40-16.00:

1. How to use the Common European Framework of Reference (CEFR of ERK) in my English classes.: Cambridge Assessment English (Marleen Geertsma) 

Marleen Geertsma van Cambridge Assessment English loodst u kort doorheen het referentiekader (in het Nederlands) en zal u aan de hand van een activiteit in het Engels een concreet voorbeeld tonen.  

Doelstellingen: De leerkracht krijgt een (beter) inzicht in de verschillende can do-statements van het Europees Referentie Kader voor moderne vreemde talen.

2. Overbrugging BaO-SO voor het vak Frans - Taalontwikkeling: Tine Rutten en Kristien Dictus 

De over“brug”ging van basisonderwijs naar secundair onderwijs is een complexe opdracht voor leerkrachten 1ste jaar SO.  Hoe verlopen de lesjes Frans in het BaO, hoe werken de leerlingen, wat zijn hun leerdoelen, wat zijn ze gewend?

Om een duidelijker zicht hierin de krijgen, stellen 2 leerkrachten van het basisonderwijs jullie verschillende werkvormen voor om kennis te maken met de generieke doelen en leerstappen van taalontwikkeling Frans in de 3de gr BaO.

Doelstellingen:

  • een blik werpen op de ontwikkelthema’s - generieke doelen - leerstappen, 
  • arrangementen in de lessen Frans bekijken: hoe wordt dit aangepakt, waar ligt de klemtoon, 
  • aanpak van evaluatie Frans in de derde graad BaO leren kennen, 
  • reflecteren over je eigen aanpak in het SO. 

Doelgroep: leerkrachten 1ste jaar Frans SO 

3. E-twinning: Jan Thijs

Tijdens deze sessie maak je kennis met eTwinning, een online community om vanuit je klas samen te werken met leerlingen en leerkrachten uit een ander land. De deelnemers leren de werking van deze vorm van internationaliseren kennen en krijgen hierbij ook enkele praktijkvoorbeelden. Tot slot zullen zij zich registreren op het platform om daarna zelfstandig aan de slag te gaan.  

Doelstellingen: 

  • ervaren welke meerwaarde internationaliseren in jouw klas kan hebben,
  • troeven voor je eigen vak koppelen aan een projectidee, 
  • experimenteren met didactische vernieuwing voor je vak,  
  • je wegwijs maken op het platform op zoek naar partners, projecten etc., 
  • verder bouwen op een bestaand projectidee,
  • een eenvoudig project registreren en opstarten, 
  • de weg naar de diverse hulplijnen terugvinden.  

Doelgroep: leerkrachten, directie en ondersteunend personeel lager + secundair onderwijs

4. Framing. Hoe taal de werkelijkheid en onze gedachten vervormt.: Anne Decelle 

‘Meer dan ooit hebben we nood aan een taalonderwijs dat durft doorgronden hoe media en nieuwsagentschappen werken, dat jonge mensen het verschil tussen feiten en ongezouten meningen leert ontdekken, en dat durft de vraag stellen of de zwart-wit-voor-tegen-polemieken die kranten en journaals hogere lees- en kijkcijfers bezorgen niet mee bijdragen tot gepolariseerde, gespannen verhoudingen tussen mensen.’ Uit: Kris Van den Branden,  https://duurzaamonderwijs.com/2016/03 

Deze nascholing gaat dieper in op de verzuchting van de auteur. Onderwerpen die aan bod komen: welke technieken worden gebruikt om de perceptie van de werkelijkheid via framing te beïnvloeden? 

Methodiek: via de tools uit de methode ‘Visible Thinking’ van Ron Richhart 

Doelstellingen:

  • leraren maken kennis met het begrip ‘framing’, 
  • leraren leren via tools van ‘Visible Thinking’ om zelf lessen rond framing uit te werken, 
  • leraren en leerlingen leren kritisch om te gaan met framing van de actualiteit, 
  • vakoverschrijdende benadering.  

Betrokken vakken: taal, pav, geschiedenis  

5. Efficiënt en haalbaar differentiëren bij leesvaardigheid: Joke Verbeek en Britt Meeus, Joke is leraar Engels en Nederlands aan derde graad tso in scholengemeenschap Mosa-RT, praktijklector Engels en handboekauteur. Britt is leraar Engels en Nederlands aan twee en derde graad tso in Rozenberg S.O. en praktijklector Engels.

Leesvaardigheid oefenen in een klas vol verschillende leerlingen met hetzelfde handboek... Hoe kan je dat aanpakken?

Doelstellingen:

  • Hoe kan je, met minimale middelen en één standaardcursus, toch zo veel mogelijk leerlingen gedifferentieerd ondersteunen in het verhogen van hun leesvaardigheid? Deze workshop wil daar een praktisch antwoord op bieden, met direct inzetbare ideeën voor alle leraars en leerlingen met verschillen! 
  • Ideeën voor gedifferentieerde leesvaardigheidslessen aanbieden 

Doelgroep: alle taalleerkrachten die bewust aandacht willen geven aan differentiatie in leesvaardigheidslessen. De voorbeelden die gegeven worden komen uit lessen Engels in de derde graad (vnl. tso-klassen), maar de aanpak kan in alle taallessen en voor alle niveaus gebruikt worden.

6. Creatief schrijven met interactive fanfiction: Joeri Van der Veken. Joeri is leraar Engels-Nederlands in de derde graad ASO, daarnaast is hij praktijklector SLO Engels aan de KU Leuven.

Deze sessie laat zien hoe je je leerlingen in een gedifferentieerde klas kan motiveren om zelf fanficton te schrijven. Ze doen dit door interactieve verhaallijnen uit te werken in het gebruiksvriendelijke programma Twine. Het materiaal dat zal worden voorgesteld, is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende scholen voor het Erasmus+project FanTALES, dat loopt tot 2020. 

Doelstellingen:

  • leerkrachten kunnen de nodige tools gebruiken om in de klas zelf aan de slag te gaan met fanfiction en Twine,
  • leerkrachten kunnen interactieve schrijfopdrachten begeleiden, waarin de leerlingen hun creativiteit kunnen botvieren en elkaar kunnen helpen goede verhaallijnen uit te werken.

Doelgroep: taalleerkrachten tweede en derde graad