Werkwinkels in de voormiddag - 11.00-12.15:
1. Nieuw-Grieks voor beginners -focus taalverwerving: Wim Cool (geannuleerd)
2. Motiverende, gedifferentieerde aanpak in de B-stroom: Tamara Lenzen en Eva Gijsen (Helix Maasmechelen)
Onderwijs van de toekomst: autonomie, betrokkenheid en competentie-bevorderende werkvormen in de B-stroom
Deze twee leerkrachten geven les in campus De Helix in Maasmechelen. Ze werken beide in het flexibel traject in de eerste graad b-stroom. Ze vertellen over hun P-traject voor leerlingen in de b-stroom. Ze duiden het waarom, hoe en wat van hun flexibele leertrajecten.
Doelstellingen: de werking van een flexibiel traject leren kennen. De leerlingbetrokkenheid en zelfregulering versterken.
3. (ver)nieuw(d)e taalscreenings
Opstap taalscreening: Stijn Forier (Van-In) (11.00-11.40) - In deze sessie gaan we doorheen de nieuwe digitale taalscreeningtool van Uitgeverij VAN IN. Je krijgt een antwoord op de volgende vragen:
- hoe is ze tot stand gekomen?
- hoe werkt ze?
- in de praktijk?
- interpretatie resultaten?
- opvolgtraject?
Doelstellingen: In deze sessie kan je als deelnemer kennismaken met de taalscreeningtool Opstap, tot stand gekomen door een samenwerking met het CTO en Uitgeverij VAN IN.
Doelgroep: eerste graad a- en b-stroom - leerkrachten Nederlands, GOK-leerkrachten, pedagogisch directeurs
Diataal (Di@be): Jo Delestinne (11.40-12.15) - De Diatoetsen Nederlands geven een inzichtelijk beeld van je school, klassen en leerlingen. Het volgsysteem stelt je in staat om leerlingen op te volgen zodat je beter kunt inspelen op individuele leerbehoeften. Je hebt aandacht voor álle leerlingen en werkt gedifferentieerd, maar met voldoende uitdaging op hun niveau, aan de taalontwikkeling. Het aansluitende remediëringsmateriaal uit Diaplus bestaat uit boeiende teksten, die aansluiten bij diverse vakken en leerdomeinen. Tijdens deze praktijkgerichte sessie ga je aan de slag met de resultaten van een voorbeeldklas en bekijken we hoe je het materiaal kunt inzetten (met aandacht voor afwisseling in werkvormen).
Doelstellingen:
- de Diatoetsen Nederlands interpreteren,
- vervolgtrajecten uitzetten,
- handelingsgericht/gedifferentieerd werken met het remediëringsmateriaal uit Diaplus.
Doelgroep: Directies, (taal)coördinatoren, leraren Nederlands
4. Itoolbox: Bart Molemans & Jonas Nackaerts
Itoolbox (www.itoolbox.be) is een selectie van kosteloze en gebruiksvriendelijke apps, samengesteld door een gedreven ICT-team (leerkracht informatica en leerkracht Nederlands en Engels). De nascholers hebben op hun school al een behoorlijk parcours afgelegd in de wereld van Google Apps For Education, bieden ICT-lunches aan op school om collega’s praktische tools te tonen en willen nu hun succeservaringen en valkuilen in een interactieve sessie delen. Warm aanbevolen voor zowel dummies als experts.
Doelstellingen : Je gelooft in het inzetten van digitale tools als meerwaarde voor je lespraktijk. Je merkt echter dat je nog onvoldoende kennis hebt van de mogelijkheden of je bent nieuwsgierig naar nieuwe toepassingen. Dan is deze praktische sessie geschikt voor jou. Twee gedreven ervaringsdeskundigen hebben voldoende concrete toepassingen en voorbeelden om zowel dummies als leerkrachten met meer IT-vaardigheden te inspireren.
5. Theoretische inleiding binnenklasdifferentiatie: Els Castelein
In deze inleidende sessie introduceert Els Castelein een gebruiksvriendelijk model voor differentiatie. Zij is medeauteur van binnenklasdifferentiatie, een beroepshouding, geen recept (acco, 2016). In sessie 3 en 4 kan je vervolgens kiezen om een workshop te volgen waarin een concrete toepassing getoond wordt. Deze voorbeelden worden gegeven door praktijklectoren van de KU Leuven en zijn taaloverstijgend.
Doelstellingen: De deelnemer begrijpt het model van binnenklasdifferentiatie en kan het nadien toepassen op de eigen lespraktijk.