Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Programma

  • 09.00 uur: Opening in de aula
  • 09.15 uur: Keynote - Maarten Penninckx inleiding vanuit het OK-kader
  • 10.30 uur: Pauze
  • 11.00 uur: Werkwinkel 1
  • 12.30 uur: Lunch
  • 13.30 uur: Werkwinkel 2
  • 15.00 uur: Evaluatie en einde

Werkwinkel 1 - keuze uit:

  • Inspectie 2.0: een kans voor kwaliteitsontwikkeling? - Maarten Penninckx - Katholiek Onderwijs Vlaanderen 
    Over inspecties wordt veel gezegd en veel geschreven. Dat hoeft niet te verbazen, want een schooldoorlichting laat je nooit koud. Deze sessie vertrekt vanuit een academische invalshoek, met name het onderzoek over wat schooldoorlichtingen doen met scholen en met mensen. We analyseren hoe de nieuwe doorlichtingsaanpak (Inspectie 2.0) zich hiertoe verhoudt en hoe ze inspeelt op kansen en valkuilen. Waar mogelijk koppelen we die inzichten ook aan de eigen ervaringen van de deelnemers over de positieve en negatieve effecten van een doorlichting. Ten slotte kijken we naar de school zelf: welke rol kan de school opnemen om positieve effecten te versterken en de ongewenste neveneffecten zo klein mogelijk te houden?
  • Jouw taalbeleid rOKt ?! - Pedagogische begeleiding taal - Regio Limburg
    Ontdek aan de hand van concrete richtvragen en voorbeelden of jouw taalbeleid beantwoordt aan de verwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (ROK). Dankzij een handig werkinstrument neem je alle facetten van het taalbeleid onder de loep en ga je na wat nog verbeterd kan worden zodat je taalbeleid écht ROKt! 
  • GOAL! Ontwikkeling stimuleren door doelgericht werken vanuit Zin in leren! Zin in leven - Bart Masquillier - Leerplanontwikkelaar en sinds 1/09/2017 ZILL-coach voor de regio Limburg.
    Met het leerplankader Zin in leren! Zin in leven! hebben scholen een gevalideerd doelenkader in handen om doelgericht een brede en harmonische ontwikkeling te stimuleren bij alle leerlingen. (ROK D1-3). We onderzoeken aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe harmonisch en breed die ontwikkeling kan zijn. We stellen zelf een onderwijsarrangement op dat zorgt voor samenhang tussen de doelen. We gaan aan de hand van leerlijnen na op welke wijze doelen uitdagend en haalbaar kunnen zijn binnen die brede en harmonische vorming.
  • Aan de slag met het OK - Pedagogische begeleiding – Regio Limburg
    Het OK-kader is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet. In de werkwinkel gaan we aan de slag met de kwaliteitsverwachtingen en -beelden. We maken de verbinding met de acties bij jou op school. Ook koppelen we de nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitsontwikkeling op jouw school. Tot slot onderzoeken we hoe we het hele team kunnen betrekken bij het streven naar kwaliteit. 
  • IAC-plan: een cyclisch proces - Katleen Verboven – Competentiebegeleider Regio Limburg
    In deze sessie maken we kennis met een IAC-Plan. We onderzoeken op welke manier zulk een IAC-Plan kwaliteitsvol is opgebouwd. 
    Denk hierbij aan de stappen die we doorlopen om een IAC-plan vorm te geven. 
    Waar moeten we aandacht aan besteden en hoe gaan we dit doen?
    Bijkomend onderzoeken we of deze manier van werken een impact kan hebben op de hele zorgwerking in de school. Zijn er elementen in het proces van IAC die we breder kunnen inzetten? Welke elementen zijn dit en hoe kan dit een meerwaarde zijn?
  • Samen school maken - Maddy Appelen - Katholiek Onderwijs Vlaanderen
    In deze sessie worden op basis van het schooleigen opvoedingsproject prioritaire acties voorgesteld en in aanzet uitgewerkt in het kader van een kwaliteitsvolle schoolwerkplanning.  De ‘kwaliteitsvragen’ vormen hierbij een leidraad.
    Resultaat van deze sessies is dat je suggesties krijgt hoe je een schoolteam tools kan aanreiken om het schooleigen opvoedingsproject als katholieke dialoogschool concreet te maken.
  • Kwaliteitsvolle zorg in de klas - An Kennes - Schoolmakers
    Hoe ga je om met diversiteit in de klas? Zorgen voor alle leerlingen, wat betekent dat en hoe zet je dat om in de praktijk? Wat is er nodig om daarbinnen ook nog rekening te houden met wie je zelf als leerkracht bent? Met deze vragen gaan we aan de slag.
  • Eén-op-één-gesprek in de gang of in de klas, hoe doe je dit kort, krachtig en effectief? - Stefaan Vanparys - Schoolmakers 
    ‘Je bent altijd maar aan het onderbreken, ik word daar zo moe van, als je dat nu nog veel gaat doen dan ga ik u buitengooien.’ Motiverende interventie? Het wordt moeilijk om als leerling hierna nog gemotiveerd feedback te krijgen, laat staan ernaar te vragen. Hoe kan een kort gesprek in de gang of in de klas zelf een leerling terug op het juiste pad helpen zodanig dat die er zelf nog voor wil gaan?

    We vergelijken en proberen actief verschillende krachtgerichte gespreksvoeringen uit zoals de wishhand van Ben Furman en de interventiestructuur van Bill Rogers.
  • Een praktijkvoorbeeld: aan de slag na een doorlichting - Leerkrachten – Basisschool Royke
    Hoe kan een school starten aan de verbetering vanhun onderwijskwaliteit na een schooldoorlichting 2? 
    Met de PDCA-cirkel en de gouden cirkel (What, How, Why) als leidraad, heeft de school een verbeter-/actieplan na schooldoorlichting 2 opgestart. Samen ontdekken we het proces dat het team doorloopt en hoe alles een visueel, concreet, werkend en gedragen geheel wordt. Kortom: « Het verhaal van alle vissen en hoe ze SAMEN leerden zwemmen in de kwaliteitsbokaal. »
  • Een praktijkvoorbeeld: Leren van leerkrachten elke dag, samen, stap voor stap, ontsluiten van nieuwe wegen, verbindingen, energie, wat werkt… - Luc Claus – Schoolleider basisschool De Hazelaar
    Luc Claus, schoolleider van basisschool De Hazelaar deelt zijn praktijkvoorbeeld: een klas- of groepsbeeld maken als aansturing voor het breed basisaanbod. Hij tracht in de interactieve werkwinkel antwoorden de bieden op volgende vragen:Welke ontwikkelingen op leren en reflecteren brengt het klasbeeld teweeg op leerkracht- en op schoolniveau? Hoe ontstaan verticale ‘wat-werkt-lijnen’ geënt op groepen? Welke kaders brengen we binnen om blikvelden te verruimen? Welk verband is er tussen groepsdynamica en leerkachtenstijl? Hoe trekken we deze mindset door naar trajecten en groeigesprekken voor leerkrachten? Welk is het effect van leren en reflecteren op de klasvloer?

Werkwinkel 2 - keuze uit:

  • Inspectie 2.0: een kans voor kwaliteitsontwikkeling? - Maarten Penninckx - Katholiek Onderwijs Vlaanderen 
    Over inspecties wordt veel gezegd en veel geschreven. Dat hoeft niet te verbazen, want een schooldoorlichting laat je nooit koud. Deze sessie vertrekt vanuit een academische invalshoek, met name het onderzoek over wat schooldoorlichtingen doen met scholen en met mensen. We analyseren hoe de nieuwe doorlichtingsaanpak (Inspectie 2.0) zich hiertoe verhoudt en hoe ze inspeelt op kansen en valkuilen. Waar mogelijk koppelen we die inzichten ook aan de eigen ervaringen van de deelnemers over de positieve en negatieve effecten van een doorlichting. Ten slotte kijken we naar de school zelf: welke rol kan de school opnemen om positieve effecten te versterken en de ongewenste neveneffecten zo klein mogelijk te houden?
  • Salto?! Hoe, wie, wat, waarom, wanneer en nog veel meer! - Pedagogische begeleiding taal - Regio Limburg
    Sinds 2014 is een taalscreening in het begin van het lager onderwijs verplicht. De resultaten kunnen aanleiding geven tot een grondige analyse op kind- maar zeker op doelenniveau, als output voor het kleuteronderwijs. Tijdens de sessie gaan we dieper in op de vraag ‘Hoe kan je de competenties Nederlands analyseren aan het begin van het eerste leerjaar en vooral: Hoe gaan we daarmee aan de slag.’ 
  • Toolbox taalbeleid - Tine Bos - UCLL
    Wie op zoek is naar methodieken om gedurende het hele proces van taalbeleid met alle leerkrachten aan de slag te gaan, kan met de toolbox zeker aan de slag! Je krijgt in deze werkwinkel theoretische achtergrond, tips & tricks maar ook 9 methodieken die je kan gebruiken in de beginfase, je werkplan of de opvolging van je taalbeleid. 
  • GOAL! Ontwikkeling stimuleren door doelgericht werken vanuit Zin in leren! Zin in leven - Bart Masquillier - Leerplanontwikkelaar en sinds 1/09/2017 ZILL-coach voor de regio Limburg.
    Met het leerplankader Zin in leren! Zin in leven! hebben scholen een gevalideerd doelenkader in handen om doelgericht een brede en harmonische ontwikkeling te stimuleren bij alle leerlingen. (ROK D1-3). We onderzoeken aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe harmonisch en breed die ontwikkeling kan zijn. We stellen zelf een onderwijsarrangement op dat zorgt voor samenhang tussen de doelen. We gaan aan de hand van leerlijnen na op welke wijze doelen uitdagend en haalbaar kunnen zijn binnen die brede en harmonische vorming.
  • Aan de slag met het OK - Pedagogische begeleiding – Regio Limburg
    Het OK-kader is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet. In de werkwinkel gaan we aan de slag met de kwaliteitsverwachtingen en -beelden. We maken de verbinding met de acties bij jou op school. Ook koppelen we de nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitsontwikkeling op jouw school. Tot slot onderzoeken we hoe we het hele team kunnen betrekken bij het streven naar kwaliteit. 
  • IAC-plan: een cyclisch proces - Katleen Verboven – Competentiebegeleider Regio Limburg
    In deze sessie maken we kennis met een IAC-Plan. We onderzoeken op welke manier zulk een IAC-Plan kwaliteitsvol is opgebouwd.

    Denk hierbij aan de stappen die we doorlopen om een IAC-plan vorm te geven.
    Waar moeten we aandacht aan besteden en hoe gaan we dit doen?
    Bijkomend onderzoeken we of deze manier van werken een impact kan hebben op de hele zorgwerking in de school. Zijn er elementen in het proces van IAC die we breder kunnen inzetten? Welke elementen zijn dit en hoe kan dit een meerwaarde zijn?
  • Een sterk partnerschap met ouders - An Kennes - Schoolmakers
    Ouderpartnerschappen, wat betekent dat juist? Hoe kunnen we komen tot echte samenwerkingsverbanden en duidelijkheid naar verwacthingen naar elkaar toe? We vertrekken vanuit het vijfsterrenmodel en bekijken wat haalbare kaarten zijn om binnen jullie school eerste stappen te zetten.
  • Versterken van innovatie, autonomie en zelfsturing in je school. 16 knoppen om aan te draaien. -  Ronny Vanderspikken – Schoolmakers
    Tijdens deze werkwinkel wordt het concept ‘de lerende organisatie’ voorgesteld.

    Dit model bestaat uit een 16-tal concrete en realistische inzichten, praktijken, modellen, tools, denkkaders en handvatten. Ze helpen je in je rol als leider in de complexe onderwijswereld vol uitdagingen en stelt je in staat je medewerkers te stimuleren tot meer zelfverantwoordelijkheid, ‘samen leren’ en gedeeld leiderschap.
    We zetten in ‘de lerende school’ in op een wijs veranderklimaat op school: bewust verhogen van het innovatievermogen en het vergroten van de verandergoesting. Dit doen we door gebruik te maken van creatieve change-processen en aangepast leiderschap in de begeleiding van de mensen in hun leren, zowel individueel (meesterschap) als in groep (relationeel) Dit doen we steeds vanuit een waarderende benadering (oplossingsgericht) en in verbinding met de hele omgeving (all-school-approach)
  • Een praktijkvoorbeeld: Leren van leerkrachten elke dag, samen, stap voor stap, ontsluiten van nieuwe wegen, verbindingen, energie, wat werkt… - Luc Claus – Schoolleider basisschool De Hazelaar
    Luc Claus, schoolleider van basisschool De Hazelaar deelt zijn praktijkvoorbeeld: een klas- of groepsbeeld maken als aansturing voor het breed basisaanbod. Hij tracht in de interactieve werkwinkel antwoorden de bieden op volgende vragen:Welke ontwikkelingen op leren en reflecteren brengt het klasbeeld teweeg op leerkracht- en op schoolniveau? Hoe ontstaan verticale ‘wat-werkt-lijnen’ geënt op groepen? Welke kaders brengen we binnen om blikvelden te verruimen? Welk verband is er tussen groepsdynamica en leerkachtenstijl? Hoe trekken we deze mindset door naar trajecten en groeigesprekken voor leerkrachten? Welk is het effect van leren en reflecteren op de klasvloer?