Aanbod workshops sessie 2 deel 1donderdag 14 maart 2019 van 10:45 tot 12:001.1 Workshop Koen Marichal Spreker: Koen Marichal
Gaat dieper in op zijn keynote en gaat aan de slag met de 19 inzichten van goed leiderschap.
1.2 Reflectie Koen Marichal Spreker: -
Reflectie over keynote van Koen Marichal onder begeleiding van de pedagogische begeleiding
1.3 Laat je perfectionisme los Spreker: Mieke Scheldeman
De lezing focust op het onstaan en de gevolgen van perfectionisme. Naast inzichten, krijg je tips om een balans te vinden tussen streven en loslaten. "Moeten" wordt "willen" en "kunnen". Het begin van een meer ontspannen leven.
1.4 Intrapreneurship Spreker: Jana Deprez
- Jana Deprez houdt een workshop rond intrapreneurship of ondernemend gedrag binnen een organisatie. Ze geeft een beeld hoe ondernemend jij, je team, of organisatie is en geeft jou enkele tips en oefeningen om nog net iets ondernemender aan de slag te gaan. Voor een tipje van de sluier: https://intrapreneurship.wixsite.com/nederlands.
De workshop is niet vrijblijvend: in functie van een coachingsleidraad die in de maak is, wordt er van de deelnemers van deze workshop verwacht dat:
o ze in de weken volgend op deze sessie de leidraad uitproberen door minstens één
coachingsgesprek te doen op hun school
o ze nadien telefonisch gecontacteerd worden om hen zowel wat bij te staan met tips en
suggesties en ook input te krijgen rond hoe het was om te werken met deze leidraad.
1.5 Co-creatief leiding geven Spreker: Bert Smits
- Bert Smits van Schoolmakers zoomt in zijn workshop in op het belang van co-creatief leidinggeven. Cocreatie is een goede benadering om collega’s te motiveren om oplossingsgericht mee te denken over lastige, omvattende of pittige schoolkwesties. In deze sessie focussen we samen op hoe je complexe uitdagingen op school kan aanpakken in overleg met je schoolteam. Je verwerft inzichten in het versterken van het zelfsturend vermogen van je eigen team.
Je staat stil bij concrete vragen als:
- Hoe pas ik mijn leiderschap aan zodat meer leerkrachten betrokken geraken bij beleids- en praktische uitdagingen?
- Welke co-creatieve methoden kan ik aanwenden?
- Hoe kan ik een grotere verbondenheid realiseren met de beslissingen die ik als directie maak?
- Hoe biedt cocreatie een positief antwoord (weg van klaagzangen) op de vele veranderingen die het onderwijs permanent ondergaat?
1.6 Leve het verschil (Belbin) Spreker: Ingrid Molein
- Leve het verschil: samenwerken in onderwijs versterken met de teamrollen van Belbin, door Ingrid Molein.
Hoe kan je verschillende teamleden leren herkennen en begrijpen? En hoe kan je de verschillen van teamleden benutten en inzetten?