Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW5: ‘Tieners en de overgang van basis- naar secundair onderwijs’

Nele Decroos, pedagogisch begeleider secundair onderwijs

 Tijdens deze sessie kom je te weten wat recent wetenschappelijk onderzoek ons leert over de ontwikkeling van jongeren tussen 10 en 14 jaar en de manier waarop zij de overgang van basis- naar secundair onderwijs beleven. Je gaat op zoek naar kansen om de leerlingen uit de derde graad basisonderwijs nog beter te ondersteunen bij de stap naar het secundair onderwijs en legt hierbij de link naar de mogelijkheden die de modernisering van de eerste graad van het secundair hiertoe biedt.

Op basis van die inzichten reflecteer je over jouw praktijk. Tijdens de sessie is er tijd voor uitwisseling en interactie tussen de deelnemers. Aarzel dus niet om ook je eigen ‘good practice’ mee te brengen.

Je gaat naar huis met

-             extra achtergrondbagage over de ontwikkeling van jonge tieners;

-             inzicht in praktijkvoorbeelden en enkele tools die je ook op jouw school kan inzetten om de overgang van basis- naar secundair onderwijs vlot te laten verlopen;

-             een helder overzicht van wat de modernisering van de eerste graad in het secundair onderwijs inhoudt.

WW7: ‘Scholen ZILL-ig organiseren: waarover denk je met je team na en hoe maak je keuzes?’

Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs KathOndVla

 Starten met het leerplan Zill brengt allerlei andere issues boven in je schoolteam: wat met de lessenroosters en onderwijstijd, groepsindeling, infrastructuur, talenten van leraren gebruiken, inzetten van leermaterialen, …

Naast het verwerven van de inhoud van het nieuwe leerplan zijn ook dit belangrijke aspecten van samen school maken en werken aan innovatie.

In deze sessie ligt de focus net op die issues. Je verwerft inzicht in wat meespeelt in elk van deze issues en krijgt werkvormen aangereikt om met jouw team over deze issues strategisch en op langere termijn na te denken.

We verwachten van deelnemers dat ze reeds inzicht hebben in de inhoud van het leerplan Zill.

WW10: ‘ZILL en evaluatie’

Johan De Bleser, pedagogisch begeleider

 Het nieuwe referentiekader onderwijskwaliteit formuleert een aantal kwaliteitsverwachtingen i.v.m. evalueren.

Het nieuwe leerplanconcept stimuleert scholen tot breder evalueren.

De politieke wereld zette de voorbije maanden kennis loodrecht tegenover welbevinden en in internationale onderzoeken lijkt het Vlaams onderwijs klappen te krijgen, waardoor ‘men’ in centrale toetsen het grote heil hoopt te vinden…

Het evaluatiebeleid van scholen komt dus onder druk te staan. Hoe gaan we hier verstandig mee om? Blijven de principes van breed evalueren gelden? We zoomen in op enkele van die stressoren en voeren het inhoudelijk debat.

WW11: ‘Zorgen voor herstel na een conflict.’

Fabienne Buzzi en Katrien Van Asch, pedagogisch begeleiders basisonderwijs.

 Elke school heeft wel eens te maken met conflicten, incidenten en grensoverschrijdend gedrag op de speelplaats of in de klas. De school kan daar op verschillende manieren mee omgaan en op reageren. Dit heeft invloed op de betrokken leerlingen, leraars, teams en ouders.

In deze sessie leggen we de nadruk op hoe je samen met je team relaties kan herstellen na een incident. We zetten in op de verbindende houding. Dit doen we aan de hand van de herstelgerichte filosofie en methodieken.

Van de deelnemers verwachten we een actieve deelname tijdens deze sessie.

WW17: ‘Identiteit en diversiteit ter sprake brengen in het team.’

Paul Vereecke, coördinator Katholieke Dialoogschool regio Mechelen-Brussel

 Katholieke dialoogschool is een concept dat ons uitdaagt om na te denken over onze christelijke identiteit binnen de context van diversiteit. In deze sessie reiken we manieren aan om op een gestructureerde en gevarieerde manier binnen het team te werken aan de verdieping van de institutionele identiteit van onze school en de professionele identiteit van de teamleden. Daarbij hebben we aandacht voor de persoonlijke geloofsidentiteit van elk teamlid. We laten zien hoe de diversiteit van ons korps én van onze leerlingen (levensbeschouwing, taal, cultuur…) niet alleen een uitdaging kan zijn voor de school, maar ook een verrijking voor onze eigen identiteit.

In de sessie leggen we linken met de visietekst van de katholieke dialoog-school, de visie achter ZILL, het OKB en het vormingsconcept met de zeven wegwijzers.

De focus van deze sessie ligt op de werking binnen het team, niet op de vertaalslag naar de lespraktijk. We zijn er wel van overtuigd dat doorgedreven aandacht voor identiteit en diversiteit en permanente levensbeschouwelijke vorming binnen het team zal resulteren in een versterking van de kwaliteit van onze katholieke school.

WW18: ‘Van nascholingsplan naar een professionaliseringsbeleid. Hoe groot is het verschil?’

Mieke Van Vlasselaer en Wouter Jaecques, pedagogisch begeleiders

Doelstellingen:

•             Kennismaken met het wetgevend kader, de kwaliteitsverwachtingen van de overheid en wetenschappelijke achtergronden rond professionaliseringsbeleid op school

•             Reflecteren over de kwaliteit van professionaliseringsbeleid en aanvangsbegeleiding in de eigen school

 We geven je een update mee vanuit de wetgeving, je krijgt zicht op de kwaliteitsverwachtingen (OK) en we grasduinen in de wetenschap om vanuit actuele inzichten ons professionaliseringsbeleid aan te pakken.

Je krijgt de kans de beginsituatie van je eigen school te analyseren en je formuleert al tijdens de sessies de eerste acties voor je eigen school.

 We zorgen voor een mix van input/info vanuit actuele en relevante kaders, reflectie op de eigen praktijk en uitwisseling tussen de deelnemers.

Belangrijk: je laptop meebrengen!

WW19: ‘De stap tussen je eigen schoolwerking en het decreet leerlingenbegeleiding.’

Greet Vanhove, pedagogisch begeleider Dienst Lerenden.

 Sinds  1 september 2018 is het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding van kracht. Wat betekent dat voor je school?

In deze werkwinkel spiegelen we je huidige schoolwerking aan de 4 begeleidingsdomeinen van het decreet.

We gaan op zoek naar wat het decreet inhoudt en wat je reeds doet in je school.

We toetsen het decreet af aan je schoolreglement en je schoolwerkplan.   We inspireren elkaar door het uitwisselen van schooleigen initiatieven en aanpak.

We zoeken uit met de zill-selector hoe elke leerkracht dankzij het leerplan aan  leerlingenbegeleiding kan werken.

Belangrijk: elke deelnemer brengt zijn/haar laptop mee waarop snel schoolreglement, schoolwerkplan (deel zorg- en gok) en zill-selector kunnen geraadpleegd worden.

WW25: ‘Zin in goed onderwijs Frans!’

Mia Vanden Waeyenbergh, pedagogisch begeleider BaO-SO voor Frans

 In de huidige samenleving zijn steeds meer talen te horen en is meertaligheid een meerwaarde. Daarom krijgen ook andere talen een plaats in het ontwikkelveld Taalontwikkeling. In deze werkwinkel ligt de focus op Frans. We bekijken enkele praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

We willen dieper ingaan op volgende vragen:

- wat is goed taalonderwijs Frans binnen het leerplanconcept Zin in Leren! Zin in Leven!?

- hoe kunnen leraren de taalontwikkeling Frans van de leerlingen optimaal stimuleren?

- hoe kunnen ze goed taalonderwijs Frans vorm geven binnen ZILL?

WW26: ‘Godsdienst met de ZILL-bril’

Sophie Veulemans, inspecteur-adviseur rkg

 Zill nodigt iedereen uit om te komen tot zin in leren, zin in leven! Iedereen is het daarover eens: kinderen ‘zin’ doen krijgen om zich te ontwikkelen en die ontwikkeling verankeren in hun leven, dat is de uitdaging waar onze scholen voor staan. Maar hoe doe je dat voor RKG? Waar is het in dit veld uiteindelijk om te doen? Hoe mag ‘zin in leren, zin in leven’ hier oplichten?

In deze werkwinkel ontdekken we samen (1) de manier waarop het werkplan/leerplan godsdienst in het zill-leerplan werd opgenomen. De opbouw van het veld RKG wordt verkend aan de hand van concrete werkvormen die je ook met het schoolteam kan doen.

Gaandeweg (2) onderzoeken we zo ook welke kansen het zill-leerplan biedt om RKG zo te brengen dat het kinderen én leerkrachten vandaag beroert en uitdaagt zodat het ‘zin geeft’.

WW27: ‘Samenleven, mekaar ontmoeten in de multilevensbeschouwelijke context van onze school.’

Agnes Vonckx, inspecteur-adviseur rkg

 We leven vandaag in een multiculturele samenleving. Onze schoolpopulatie is daar een weerspiegeling van. Bijgevolg sijpelen er meer en meer andere levensbeschouwingen en religies onze scholen binnen. Dit brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Veel scholen en leerkrachten lopen aan tegen heel wat vragen:  Hoe kunnen we nu nog godsdienst geven als er maar enkele ‘ka-tholieke’ kinderen in onze klas zitten? Hoe gaan we om met de andere levensbeschouwingen en religies?  Hoe bewaren we onze eigen christelijke identiteit en zijn we toch gastvrij? …

In deze werkwinkel wil ik graag wat handvatten en ideeën aanreiken om samen al zoekend te komen tot mogelijke antwoorden op bovenstaande vragen. Tegelijk wil ik samen met jou nadenken over verschillende manieren om tot ontmoeting te  komen, over de verschillen heen.

WW28: ‘ZILL-escape room’

Peter Nauwelaerts en Marc Nauwen, directeurs

U bent met het schoolteam op weg om Zill te implementeren?

U bent voldoende thuis in de terminologie, kent de krachtlijnen en het ordeningskader van Zill?

De ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s zijn u niet vreemd?

U bent op zoek naar leuke ideeën om de implementatie van Zill bij uw team te bevorderen?

U zoekt een spannende, goed onderbouwde teambuildingactiviteit voor uw hele schoolteam?

U bent liefhebber van ‘escape rooms’?

Indien ja, laat u dan onderdompelen in deze meeslepende en uitdagende escape room. Wanneer u klaar bent en ontsnapt uit ons Zill-opleidingsschip, dan kan u uw team op sleeptouw nemen en hebt u alle materiaal om de Zill-escape room te spelen op uw school. We geven u graag nog enkele andere ideeën mee om spelenderwijs met Zill aan de slag te gaan.

Een erg actieve werkwinkel vol spanning en ontspanning die u meeneemt op een zillige reis.

WW29: ‘Zet je EF-bril op en stimuleer de executieve functies in de kleuterklas’

Sanne Feryn, docent BaKo Odisee

Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet.

Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een gezelschapsspel.

Ali kan zich zeer goed concentreren bij een kringactiviteit en jouw instructies onthouden.

 Herkenbaar? Fantastisch!

Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend.

Wanneer je als leerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kleuters. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen.

 Doorheen deze sessie wordt duidelijk wat EF zijn en hoe we ze kunnen herkennen bij kleuters. We ontdekken hoe we onze EF-bril effectief kunnen opzetten in de kleuterklaspraktijk. We doen dit aan de hand van een verhelderend kader, filmfragmenten en concrete tools. We laten ons leiden door drie didactische bouwstenen: kwaliteitsvolle interacties, doelgerichte activiteiten en ondersteunende werkvormen. We maken kennis met inspirerende didactische materialen en proberen concrete EF-activiteiten zelf uit.

WW30: ‘Zin in de mediakundige ontwikkeling’

Diederik Roelandts, leerkracht en Marcel Vanlommel, pedagogisch begeleider ‘Media’

 •             In deze sessie verdiepen we ons in het ontwikkelveld ‘mediakundige ontwikkeling’ tot op niveau van de leerlijnen en met inbegrip van achterliggende kaders.

•             We zoeken naar de meerwaarde van het combineren van meer dan één ontwikkelveld voor het maken van onderwijsarrangementen en  leerkansen voor leerlingen.

•             We bekijken verschillende praktijkvoorbeelden uit de ZILL-bib

•             We staan langer stil bij één specifiek praktijkvoorbeeld:  het maken van het digitaal stripverhaal ‘De moderne Witte’, getekend door leerlingen van de acht basisscholen van Scherpenheuvel-Zichem  met het online tekenprogramma Pixton. Diederik Roelandts van het Miniemeninstituut coördineerde vijf maanden lang het tekenproject. Diederik en de coördinerend directeur getuigen over het project en demonstreren het project. Je maakt kennis met ‘Flipped classroom’ waarbij de leerlingen op hun niveau via korte instructiefilmpjes de nodige uitleg krijgen.

•             We lichten ‘computationeel denken’ en ‘programmeren in de basisschool’ toe.

Werkvorm: ruimte voor overleg, discussie, panelgesprek en collegiale uitwisseling van ervaringen.

WW31: ‘Een respectvol armoedebeleid in mijn school opzetten.’

Guido Decombel, vrijwilliger in een vereniging waar armen het woord nemen en ere-directeur SO, i.s.m. Monique Adyns, ervaringsdeskundige in de armoede

 1/7 van onze leerlingen groeit op met een armoederisico. Wij zijn ons daar bewust van, maar willen onze school ook als een goede huisvader runnen.  Vaak benaderen we onze ouders in armoede vanuit een caritas-perspectief en bieden we hulp op een manier waarmee we te weinig rekening houden met wat ze denken en voelen. Zij ervaren onze aanpak als weinig respectvol en wij beschouwen hen te snel als ondankbaarheid. Vooroordelen zijn er wederzijds!

Om die kloof tussen onderwijs en mensen in armoede kleiner te maken, willen we ons beleid uitstippelen vanuit wat ouders in armoede ons te zeggen hebben. Luisteren naar mensen in armoede is belangrijk om op hun golflengte en met respect voor hun moeilijke situatie in gesprek te gaan en ons samen in te zetten voor onderwijs en opvoeding van hun kinderen. We vertrekken vanuit wat de armsten ons geleerd hebben. Voorbeelden van goede

praktijk moeten ons op het goede pad zetten en wellicht hebben we heel wat positieve ervaringen uit te wisselen.

WW32: ‘Loopbaanbegeleiding in dialoog’

Els Goeminne, stafmedewerker KathOndVla

 De kwaliteit van een school wordt sterk bepaald door de kwaliteit van haar personeelsleden. Onderwijsinstellingen dienen bij hun interne kwaliteitszorg dus ook aandacht te hebben voor de aanvangs- en verdere loopbaanbegeleiding van hun personeelsleden. Uiteraard zal niet alleen bij de aanwerving, maar gedurende de gehele loopbaan blijvende zorg noodzakelijk zijn om personeelsleden te begeleiden in hun groei en professionalisering. Hierbij zullen de functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken een belangrijk instrument zijn.

In deze werkwinkel focussen we op het positieve aspect van de functiebeschrijvingen in het kader van loopbaanbegeleiding.