Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW1: ‘Verbindende communicatie in de godsdienstles’.

Hedwig Berghmans, inspecteur-adviseur godsdienst.

 In het nieuwe Zill-leerplan vind je onder het ontwikkelveld 'Socio-emotionele ontwikkeling' heel wat stappen van Verbindende Communicatie (Relationele Vaardigheden - Omgaan met gevoelens en behoeften - Inlevingsvermogen).

In de godsdienstles wordt dit model o.a. gebruikt om dieper in te gaan op de belevingswereld van personages uit Bijbelverhalen, geloofsfiguren enz. waardoor de kinderen makkelijker zullen uitgenodigd worden te spreken over hun eigen leven. Tevens zal het de communicatie naar de diepte toe bevorderen in de klas.

Het model NVC (NonViolent Communication of Geweldloze Communicatie) van Marshall Rosenberg wordt wereldwijd succesvol gebruikt in de politieke, de economische en sociale wereld, ... maar ook in persoonlijke relaties en bij het oplossen van conflicten. Intussen is ook de onderwijswereld overtuigd van de bijzondere kracht van NVC.

WW3: ‘Op zoek naar een leer-kracht-vriendelijk-klasmanagement’

Bart Mertens, pedagogisch begeleider en Hadewijch De Doncker, lerarenopleider BaLo Odisee Brussel.

 Diversiteit is een feit. Niemand ontkent nog de aanwezige verschillen in de klassen. Omgaan met die diversiteit is voor leerkrachten geen uitdaging meer, maar stilaan  een basishouding. Inspelen op die verschillen vraagt van hen toch wel wat aanpas-sing, een andere didactische organisatie, verscheidene nieuwe vaardigheden en kennis.

In onze lerarenteams ervaren we als directeur ook de verschillen hoe leerkrachten met deze situaties omgaan. Het gonst in de leraarskamer over organisatieroosters, gedifferentieerd contractwerk, nesten, miniklasjes, vrij werktijd,... Je ziet leerkrachten experimenteren met organisatievormen, ze discussiëren over de waarde van handboeken, lessenroosters. Maar niet iedereen zit op dezelfde golflengte.

In deze werkwinkel klaren we begrippen uit, bekijken we inspirerende differentiatie-technieken en proberen we vormen van differentiatie en binnenklasdifferentiatie in een continuüm te plaatsen. We zijn er van overtuigd dat je met deze inzichten leer-krachten beter kan coachen en inspelen op de noden van de individuele leerkrachten. We willen handvaten aanreiken om je meersporenbeleid in kaart te brengen en er meer body aan te geven. Misschien hebben we het ook over ZILL als hefboom voor binnenklasdifferentiatie...

WW4: ‘Samen op weg naar een verbonden school’

Fabian Willems, pedagogisch begeleider secundair onderwijs

 Een vervelende opmerking van een collega? Een ouder die boos naar de school belt? Een leerling die voor de zoveelste keer overstuur is? Ga je na zo’n dag met een slecht gevoel naar huis?

Tijdens deze sessie verkennen we samen aan de hand van een reflectiemethodiek en de principes van verbindend communiceren hoe communicatie kan bijdragen aan meer verbinding op school en meer welbevinden bij leraren, leerlingen, ouders en ook directies.  We proberen vanuit dialoog mekaar ook te inspireren hoe we dit in de eigen school kunnen toepassen.  

WW10: ‘ZILL en evaluatie’

Johan De Bleser, pedagogisch begeleider

 Het nieuwe referentiekader onderwijskwaliteit formuleert een aantal kwaliteitsverwachtingen i.v.m. evalueren.

Het nieuwe leerplanconcept stimuleert scholen tot breder evalueren.

De politieke wereld zette de voorbije maanden kennis loodrecht tegenover welbevinden en in internationale onderzoeken lijkt het Vlaams onderwijs klappen te krijgen, waardoor ‘men’ in centrale toetsen het grote heil hoopt te vinden…

Het evaluatiebeleid van scholen komt dus onder druk te staan. Hoe gaan we hier verstandig mee om? Blijven de principes van breed evalueren gelden? We zoomen in op enkele van die stressoren en voeren het inhoudelijk debat.

WW12: ‘Hoe blijf ik gedreven bezig als directeur? Wat doe ik als directeur met mijn kostbare tijd?’ (OPGELET: deze werkwinkel start in de voormiddag, dus dient u daar dezelfde aan te vinken bij inschrijving!)

Marita Stas, begeleidster van mensen, groepen, organisaties op zoek naar hun potentieel.

 Samen gaan we kijken hoe we doeltreffend(er) met onszelf en onze tijd kunnen blijven omgaan.  Waar zitten je energievreters?  Wat drijft je in je job?

De focus ligt op bewustwording en besef ontwikkelen rondom het omgaan met tijd, goesting en energie om van daaruit  bewuste(re) keuzes te kunnen maken. We werken met de aanwezige wijsheid van je collega’s en je krijgt kaders en schema’s aangereikt om ‘anders’ te kijken en te handelen.

Om onszelf niet op te jagen en voldoende tijd te hebben om door te pakken op het thema gaat deze workshop over twee werktijden. Eén in de voormiddag en één in de namiddag, helemaal conform de ritmische golfbeweging tussen activiteit en rust.

Directies die ProFS volgen gelieve zich niet in te schrijven voor deze sessies!

WW14: ‘Bemiddelen vanuit verbindende communicatie’ (OPGELET: dit is een vervolgsessie, dus wie zich inschrijft, dient zich ook hiervoor in te schrijven in de voormiddag!)

Sabine Coppens, onderwijsbemiddelaar, trainer.

 Wie werkt met jongeren en in een schoolteam wordt geconfronteerd met conflicten en probleemgedrag.  Dit is onvermijdelijk en heel normaal.  Kleine ergernissen eindigen nog al te vaak in een tuchtprocedure, bij een beroepscommissie of bij een arbeidsrechtbank.   Bemiddeling is een manier om met conflicten om te gaan die je draagkracht als personeelslid in het onderwijs verdiept en verbreedt. 

Essentieel is dat gekozen wordt voor een model van dialoog en herstel waarin alle betrokkenen terug in verbinding komen met elkaar, weer samen verder kunnen en tot een overeenkomst komen waar elke partij zich goed bij voelt.  

Tijdens een praktische training bekijken we het verloop van een bemiddeling(straject) en de essentiële randvoorwaarden.  We koppelen de inzichten vanuit verbindende communicatie aan concrete situaties in de schoolcontext en oefenen met verschillende cases vanuit (jouw) praktijkervaringen.

WW16: ‘Persoonsgebonden ontwikkeling in de kijker’

Mia Ragoen, pedagogisch begeleider en Arianne Vanlulle, nascholer ZILL.

 In ons onderwijs is het leren en leven op school gericht op de harmonische ontwikkeling van de hele persoon. Dat betekent dat we investeren in de ontwikkeling van de  kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld. In deze sessie zoomen we in op de persoonsgebonden ontwikkeling.

Belangrijk: laptop of tablet meebrengen!

WW18: ‘Van nascholingsplan naar een professionaliseringsbeleid. Hoe groot is het verschil?’

Mieke Van Vlasselaer en Wouter Jaecques, pedagogisch begeleiders

Doelstellingen:

•             Kennismaken met het wetgevend kader, de kwaliteitsverwachtingen van de overheid en wetenschappelijke achtergronden rond professionaliseringsbeleid op school

•             Reflecteren over de kwaliteit van professionaliseringsbeleid en aanvangsbegeleiding in de eigen school

 We geven je een update mee vanuit de wetgeving, je krijgt zicht op de kwaliteitsverwachtingen (OK) en we grasduinen in de wetenschap om vanuit actuele inzichten ons professionaliseringsbeleid aan te pakken.

Je krijgt de kans de beginsituatie van je eigen school te analyseren en je formuleert al tijdens de sessies de eerste acties voor je eigen school.

 We zorgen voor een mix van input/info vanuit actuele en relevante kaders, reflectie op de eigen praktijk en uitwisseling tussen de deelnemers.

Belangrijk: je laptop meebrengen!

WW19: ‘De stap tussen je eigen schoolwerking en het decreet leerlingenbegeleiding.’

Greet Vanhove, pedagogisch begeleider Dienst Lerenden.

 Sinds  1 september 2018 is het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding van kracht. Wat betekent dat voor je school?

In deze werkwinkel spiegelen we je huidige schoolwerking aan de 4 begeleidingsdomeinen van het decreet.

We gaan op zoek naar wat het decreet inhoudt en wat je reeds doet in je school.

We toetsen het decreet af aan je schoolreglement en je schoolwerkplan.   We inspireren elkaar door het uitwisselen van schooleigen initiatieven en aanpak.

We zoeken uit met de zill-selector hoe elke leerkracht dankzij het leerplan aan  leerlingenbegeleiding kan werken.

Belangrijk: elke deelnemer brengt zijn/haar laptop mee waarop snel schoolreglement, schoolwerkplan (deel zorg- en gok) en zill-selector kunnen geraadpleegd worden.

WW20: ‘Zin in… kwaliteitsvolle onderwijsarrangementen voor ‘Oriëntatie op de wereld’’.

Jan Tilley en Els De Smet, pedagogisch begeleiders voor het ontwikkelveld OW.

 Wat betekent een onderwijsarrangement voor wereldoriëntatie?

Hoe kan de leraar eigenaarschap opnemen bij de ontwikkeling van zijn onderwijsarrangementen wereldoriëntatie? 

Welke kansen bieden onderwijsarrangementen wereldoriëntatie om aan 10 ontwikkelvelden te werken?

Welke plaats heeft een methode binnen onderwijsarrangementen?

Op deze en jullie vragen zoeken we via de 4 kernwerkwoorden van wereldoriëntatie “ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken” naar  antwoorden.

WW21: ‘Hoe ZILL-ig is de leraar vandaag?’

Kris De Ruysscher, pedagogisch begeleider

 Zin in leren! Zin in leven! herinnert schoolleiders en lerarenteams aan hun opdracht om samen te werken aan ‘een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod’ en aan ‘een stimulerend opvoedingsklimaat’ en ‘een doeltreffende didactische aanpak’. Vandaag de dag komt dat neer op de realisatie van een ontwikkelingsgerichte schoolwerking.

 Tijdens deze werkwinkel wordt vertrokken van tien kenmerken die de professionele grondhouding van de leraar en lerarenteams typeren. Ze worden gehanteerd als kapstok waarrond de deelnemers samen met de sessieleider zullen werken in kleine en grote groep.

 Al doende zullen de deelnemers ervaren hoe deze kenmerken kunnen helpen: als kijkwijzer om de eigen schoolwerking te typeren, als handvat voor kwaliteitszorg op team- en individueel niveau, als opstap naar een pedagogische bewustwording.

De gehanteerde werkvormen kunnen inspireren voor de eigen praktijk op school.

Belangrijk:

deelnemers brengen een kopie van een recente groepsfoto van hun schoolteam mee naar de sessie. Graag op A3 formaat en in 10 exemplaren.

WW22: ‘Prestatieregeling in het gewoon basisonderwijs: hoofdopdracht, schoolopdracht, opdracht.’

Els Goeminne en Suzy Sterck, stafmedewerkers KathOndVla

 Schoolopdracht, hoofdopdracht, opdracht, ‘turnuren’, plagelestijden, een volle of halve dag vrij als ik deeltijds werk,… Hoe geraak ik hier wijs uit als (beginnende) directeur? Wat kan, mag en wil ik vragen? Hoe krijg ik het allemaal georganiseerd?

Deze werkwinkel maakt je wegwijs in  de regelgeving betreffende de prestatieregeling voor gesubsidieerd personeel in het basisonderwijs.

WW23: ‘Je lichaam spreekt’

Karina Verhoeven, trainer-coach

 Jouw non-verbale communicatie heeft misschien wel meer impact dan je op het eerste zicht zou denken. Op een gezicht kan je namelijk vele emoties aflezen, zoals bij voorbeeld woede. Denk maar aan die leraar die onverwacht bij jou kwam aankloppen. Je zag de gespannen spieren in het gezicht en misschien zag je ook hoe deze persoon deze woede trachtte te onderdrukken. Het gelaat van de andere leert jou als directie veel over deze persoon, niet altijd vrij van interpretaties.

Ook bewegingen en gebaren vertellen ons hoe iemand zich voelt of over wat hij van plan is. Observeer bij voorbeeld het gedrag van iemand die een einde aan een gesprek wil maken, hoe hij lichtjes afwendt, sneller van steunvoet verandert, oogcontact vermijdt, enz., want communicatie verloopt met en zonder woorden.

Ook jij kan onbewust andere boodschappen uitsturen met je lichaamstaal, dan met je woorden. Er ontstaat een tegenstelling tussen wat je zegt en wat je doet. Je gesprekspartner zal twijfelen en zal je minder geloven.

 In deze workshop:

-             Krijg je een korte inleiding op het ontstaan van het belang van non-verbale communicatie

-             Leer je het gelaat ‘lezen’

-             Leer je bewegingen en gebaren analyseren

-             Leer je over de psychologische impact van kleuren in kleding als non-verbaal communicatie-instrument

-             Leer je hoe te reageren op de non-verbale communicatie van anderen

-             Word je je bewust van je eigen lichaamstaal.

 We pakken de workshop aan met voorbeelden én met een korreltje zout. Wie deelneemt, weet dat er interactief gewerkt wordt en dat hij of zij voor de eigen ‘spiegel ‘gaat staan. Wie wenst kan via de eigen smartphone een opname laten maken van zichzelf in de oefeningen, vrijblijvend. Er wordt op een veilige manier feedback gegeven tijdens de oefeningen.

WW24: ‘Een eigentijds opvoedingsproject’

Helena Vanden Bergh, medewerker Vicariaat Mechelen – nascholer KathOndVla

 Hoe goed kent je schoolteam, het eigen opvoedingsproject?

Wil je samen met je team op weg gaan om te reflecteren op de visie van de school, met als basis OKB, katholieke dialoogschool en het nieuwe leerplanconcept ZILL?

In deze werkwinkel kan je kennis maken met enkele boeiende interactieve werkvormen die informatie verzamelen om een herbronde visie vorm te geven.

A.d.h.v. voorbeelden en getuigenissen van collega’s kan je ontdekken hoe zo’n ‘eigentijds opvoedingsproject’ eruit kan zien.

De sessies nodigen je team uit om een pad van reflectie en dialoog te bewandelen, dit creëert groeikansen tot verbondenheid.

WW28: ‘ZILL-escape room’

Peter Nauwelaerts en Marc Nauwen, directeurs

U bent met het schoolteam op weg om Zill te implementeren?

U bent voldoende thuis in de terminologie, kent de krachtlijnen en het ordeningskader van Zill?

De ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s zijn u niet vreemd?

U bent op zoek naar leuke ideeën om de implementatie van Zill bij uw team te bevorderen?

U zoekt een spannende, goed onderbouwde teambuildingactiviteit voor uw hele schoolteam?

U bent liefhebber van ‘escape rooms’?

Indien ja, laat u dan onderdompelen in deze meeslepende en uitdagende escape room. Wanneer u klaar bent en ontsnapt uit ons Zill-opleidingsschip, dan kan u uw team op sleeptouw nemen en hebt u alle materiaal om de Zill-escape room te spelen op uw school. We geven u graag nog enkele andere ideeën mee om spelenderwijs met Zill aan de slag te gaan.

Een erg actieve werkwinkel vol spanning en ontspanning die u meeneemt op een zillige reis.