WW1: ‘Verbindende communicatie in de godsdienstles’.
Hedwig Berghmans, inspecteur-adviseur godsdienst.
In het nieuwe Zill-leerplan vind je onder het ontwikkelveld 'Socio-emotionele ontwikkeling' heel wat stappen van Verbindende Communicatie (Relationele Vaardigheden - Omgaan met gevoelens en behoeften - Inlevingsvermogen).
In de godsdienstles wordt dit model o.a. gebruikt om dieper in te gaan op de belevingswereld van personages uit Bijbelverhalen, geloofsfiguren enz. waardoor de kinderen makkelijker zullen uitgenodigd worden te spreken over hun eigen leven. Tevens zal het de communicatie naar de diepte toe bevorderen in de klas.
Het model NVC (NonViolent Communication of Geweldloze Communicatie) van Marshall Rosenberg wordt wereldwijd succesvol gebruikt in de politieke, de economische en sociale wereld, ... maar ook in persoonlijke relaties en bij het oplossen van conflicten. Intussen is ook de onderwijswereld overtuigd van de bijzondere kracht van NVC.
WW2: ‘Intuïtief datagebruik of geïnformeerde intuïtie? Hoe professionele beslissingen nemen in scholen?’
Prof.Dr. Kristin Vanlommel, Universiteit Antwerpen
Directies en leerkrachten moeten voortdurend beslissingen nemen met kleine en grote impact op de organisatie, het team en de leerlingen. Om professionele beslissingen te kunnen nemen is het belangrijk om inzicht te krijgen in besluitvormingstheorie. Wat verstaan we onder datagebruik? Waar komt onze intuïtie vandaan? En wie heeft er nu gelijk in de discussies over de kracht of het gevaar van intuïtieve onderwijskundige beslissingen?
In haar verhaal combineert Kristin Vanlommel belangrijke elementen uit besluitvormingtheorie, datagebruik en wetenschappelijk onderzoek en vertaalt deze inzichten naar concrete voorbeelden uit de praktijk. Het doel van deze sessie is meer inzicht te krijgen in hoe een doordachte combinatie van data en expertise de kwaliteit van beslissingen in scholen kunnen doen toenemen.
WW3: ‘Op zoek naar een leer-kracht-vriendelijk-klasmanagement’
Bart Mertens, pedagogisch begeleider en Hadewijch De Doncker, lerarenopleider BaLo Odisee Brussel.
Diversiteit is een feit. Niemand ontkent nog de aanwezige verschillen in de klassen. Omgaan met die diversiteit is voor leerkrachten geen uitdaging meer, maar stilaan een basishouding. Inspelen op die verschillen vraagt van hen toch wel wat aanpas-sing, een andere didactische organisatie, verscheidene nieuwe vaardigheden en kennis.
In onze lerarenteams ervaren we als directeur ook de verschillen hoe leerkrachten met deze situaties omgaan. Het gonst in de leraarskamer over organisatieroosters, gedifferentieerd contractwerk, nesten, miniklasjes, vrij werktijd,... Je ziet leerkrachten experimenteren met organisatievormen, ze discussiëren over de waarde van handboeken, lessenroosters. Maar niet iedereen zit op dezelfde golflengte.
In deze werkwinkel klaren we begrippen uit, bekijken we inspirerende differentiatie-technieken en proberen we vormen van differentiatie en binnenklasdifferentiatie in een continuüm te plaatsen. We zijn er van overtuigd dat je met deze inzichten leer-krachten beter kan coachen en inspelen op de noden van de individuele leerkrachten. We willen handvaten aanreiken om je meersporenbeleid in kaart te brengen en er meer body aan te geven. Misschien hebben we het ook over ZILL als hefboom voor binnenklasdifferentiatie...
WW4: ‘Samen op weg naar een verbonden school’
Fabian Willems, pedagogisch begeleider secundair onderwijs
Een vervelende opmerking van een collega? Een ouder die boos naar de school belt? Een leerling die voor de zoveelste keer overstuur is? Ga je na zo’n dag met een slecht gevoel naar huis?
Tijdens deze sessie verkennen we samen aan de hand van een reflectiemethodiek en de principes van verbindend communiceren hoe communicatie kan bijdragen aan meer verbinding op school en meer welbevinden bij leraren, leerlingen, ouders en ook directies. We proberen vanuit dialoog mekaar ook te inspireren hoe we dit in de eigen school kunnen toepassen.
WW5: ‘Tieners en de overgang van basis- naar secundair onderwijs’
Nele Decroos, pedagogisch begeleider secundair onderwijs
Tijdens deze sessie kom je te weten wat recent wetenschappelijk onderzoek ons leert over de ontwikkeling van jongeren tussen 10 en 14 jaar en de manier waarop zij de overgang van basis- naar secundair onderwijs beleven. Je gaat op zoek naar kansen om de leerlingen uit de derde graad basisonderwijs nog beter te ondersteunen bij de stap naar het secundair onderwijs en legt hierbij de link naar de mogelijkheden die de modernisering van de eerste graad van het secundair hiertoe biedt.
Op basis van die inzichten reflecteer je over jouw praktijk. Tijdens de sessie is er tijd voor uitwisseling en interactie tussen de deelnemers. Aarzel dus niet om ook je eigen ‘good practice’ mee te brengen.
Je gaat naar huis met
- extra achtergrondbagage over de ontwikkeling van jonge tieners;
- inzicht in praktijkvoorbeelden en enkele tools die je ook op jouw school kan inzetten om de overgang van basis- naar secundair onderwijs vlot te laten verlopen;
- een helder overzicht van wat de modernisering van de eerste graad in het secundair onderwijs inhoudt.
WW6: ‘Zin in computationeel denken’
Sabine Jacobs en Marcel Vanlommel, pedagogisch begeleiders voor resp. wiskunde en media.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen trekt in het nieuwe leerplan voor het basisonderwijs volop de kaart van het zogenaamde ‘computationeel denken’. In het ontwikkelveld Ontwikkeling van wiskundig denken vinden we het doel ‘Logisch en algoritmisch denken’. In het ontwikkelveld Mediakundige ontwikkeling zien we in de leerlijn ‘Mediamiddelen inzetten bij logisch en algoritmisch denken.’ Met wiskundig denken willen we in het nieuwe leerplan alle leerlingen stimuleren om hun wiskundige bagage te gebruiken om problemen op te lossen. We streven daarbij plezier en vertrouwen in hun eigen kunnen na. Moeten kinderen dan opgeleid worden tot programmeurs? Neen! In deze werkwinkel lichten we toe wat computationeel denken betekent, waar we het in het leerplan terugvinden en hoe je ermee aan de slag kan op de klasvloer.
WW7: ‘Scholen ZILL-ig organiseren: waarover denk je met je team na en hoe maak je keuzes?’
Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs KathOndVla
Starten met het leerplan Zill brengt allerlei andere issues boven in je schoolteam: wat met de lessenroosters en onderwijstijd, groepsindeling, infrastructuur, talenten van leraren gebruiken, inzetten van leermaterialen, …
Naast het verwerven van de inhoud van het nieuwe leerplan zijn ook dit belangrijke aspecten van samen school maken en werken aan innovatie.
In deze sessie ligt de focus net op die issues. Je verwerft inzicht in wat meespeelt in elk van deze issues en krijgt werkvormen aangereikt om met jouw team over deze issues strategisch en op langere termijn na te denken.
We verwachten van deelnemers dat ze reeds inzicht hebben in de inhoud van het leerplan Zill.
WW8: ‘Hebben we nog STEM nodig binnen ZILL?’
Jan Tilley, pedagogisch begeleider voor ‘Oriëntatie op de wereld’
Wat betekent STEM? Op welke wijze komt STEM aan bod binnen Zill? Op welke aspecten van PGO en CGO zet Stem-onderwijs in? Aan de hand van voorbeelden en doorspekt met activiteiten gaan we op zoek naar de doelgerichtheid van STEM op de klasvloer.
WW9: ‘Prestatieregeling in het BaO. Actualiteit: uitwerking cao XI’ (voor coördinerende directeurs)
Els Goeminne en Suzy Sterck, stafmedewerkers KathOndVla
Schoolopdracht, hoofdopdracht, opdracht, ‘turnuren’, plagelestijden, een volle of halve dag vrij als ik deeltijds werk,… Ook als directeur met coördinerende opdracht krijg je hier nog vaak mee te maken. Wat kan, mag en wil ik vragen? Hoe krijg ik het allemaal georganiseerd?
Deze werkwinkel maakt je wegwijs in de regelgeving betreffende de prestatieregeling voor gesubsidieerd personeel in het basisonderwijs.
Daarnaast maken we tijd voor actualiteit dat hoofdzakelijk de verdere uitrol van personeelsreglementering CAO XI zal zijn.
WW11: ‘Zorgen voor herstel na een conflict.’
Fabienne Buzzi en Katrien Van Asch, pedagogisch begeleiders basisonderwijs.
Elke school heeft wel eens te maken met conflicten, incidenten en grensoverschrijdend gedrag op de speelplaats of in de klas. De school kan daar op verschillende manieren mee omgaan en op reageren. Dit heeft invloed op de betrokken leerlingen, leraars, teams en ouders.
In deze sessie leggen we de nadruk op hoe je samen met je team relaties kan herstellen na een incident. We zetten in op de verbindende houding. Dit doen we aan de hand van de herstelgerichte filosofie en methodieken.
Van de deelnemers verwachten we een actieve deelname tijdens deze sessie.
WW12: ‘Hoe blijf ik gedreven bezig als directeur? Wat doe ik als directeur met mijn kostbare tijd?’ (OPGELET: deze werkwinkel wordt vervolgd in de namiddag, dus dient u daar dezelfde aan te vinken bij inschrijving!)
Marita Stas, begeleidster van mensen, groepen, organisaties op zoek naar hun potentieel.
Samen gaan we kijken hoe we doeltreffend(er) met onszelf en onze tijd kunnen blijven omgaan. Waar zitten je energievreters? Wat drijft je in je job?
De focus ligt op bewustwording en besef ontwikkelen rondom het omgaan met tijd, goesting en energie om van daaruit bewuste(re) keuzes te kunnen maken. We werken met de aanwezige wijsheid van je collega’s en je krijgt kaders en schema’s aangereikt om ‘anders’ te kijken en te handelen.
Om onszelf niet op te jagen en voldoende tijd te hebben om door te pakken op het thema gaat deze workshop over twee werktijden. Eén in de voormiddag en één in de namiddag, helemaal conform de ritmische golfbeweging tussen activiteit en rust.
Directies die ProFS volgen gelieve zich niet in te schrijven voor deze sessies!
WW13: ‘Hoe coach ik mijn professioneel welzijn?’
Karina Verhoeven, trainer-coach-assessor
In deze workshop maken de deelnemers kennis met een vier stappenmethodologie, gebaseerd op waarden, op talenten en op passies. De aanpak is een bewezen succesvolle methode en gemakkelijk om te volgen. Schoolleiders ontdekken hierdoor hun persoonlijk pad om hun loopbaan positief verder te zetten.
Ze leren:
- Hoe hun persoonlijke sterktes, zwaktes, waarden en geluksdrijvers te definiëren.
- Een kijkwijzer te gebruiken om naar de externe realiteit te kijken, naar verschillende schoolculturen en zo zinvolle opportuniteiten voor zichzelf te kunnen identificeren.
- Systematisch effectieve beslissingen te nemen en zo de beste opportuniteit te kiezen.
- Een realistisch en doeltreffend actieplan te ontwikkelingen, zodat ze niet langer tijd verliezen in een ongelukkige situatie als schoolleider.
Deze workshop kan vooral interessant zijn voor:
- Nieuwe schoolleiders,
- Schoolleiders in een directieteam,
- Schoolbesturen als ze nieuwe schoolleiders dienen te selecteren,
- Schoolleiders die op zoek zijn naar andere professionele kansen,
- Ongelukkige schoolleiders.
WW14: ‘Bemiddelen vanuit verbindende communicatie’ (OPGELET: wie voor deze sessie inschrijft, dient zich ook hiervoor in te schrijven in de namiddag = vervolgsessie!)
Sabine Coppens, onderwijsbemiddelaar, trainer.
Wie werkt met jongeren en in een schoolteam wordt geconfronteerd met conflicten en probleemgedrag. Dit is onvermijdelijk en heel normaal. Kleine ergernissen eindigen nog al te vaak in een tuchtprocedure, bij een beroepscommissie of bij een arbeidsrechtbank. Bemiddeling is een manier om met conflicten om te gaan die je draagkracht als personeelslid in het onderwijs verdiept en verbreedt.
Essentieel is dat gekozen wordt voor een model van dialoog en herstel waarin alle betrokkenen terug in verbinding komen met elkaar, weer samen verder kunnen en tot een overeenkomst komen waar elke partij zich goed bij voelt.
Tijdens een praktische training bekijken we het verloop van een bemiddeling(straject) en de essentiële randvoorwaarden. We koppelen de inzichten vanuit verbindende communicatie aan concrete situaties in de schoolcontext en oefenen met verschillende cases vanuit (jouw) praktijkervaringen.
WW15: ‘Onderwijs grand-cru: Zin in leren! Zin in leven! als spiegel voor onderwijskwaliteit’.
Kris De Ruysscher, pedagogisch begeleider
Tijdens deze sessie vertrekken we van het Referentiekader Onderwijskwaliteit. We onderzoeken bij welke items Zill een handvat vormt om de interne kwaliteitszorg te realiseren.
Daarenboven gaan we na welke kwaliteitscriteria in Zill zijn ingebed en hoe ze kunnen gehanteerd worden in functie van praktijkonderzoek en kwaliteitszorg.
In de ZillFichekit zit een instrumentarium dat mogelijkheden biedt voor de individuele leraar én het schoolteam om de onderwijsinhouden te beheren. Die mogelijkheden verkennen we.
Aansluitend geeft de sessieleider suggesties voor scenario’s die hierbij kunnen gevolgd worden.
WW16: ‘Persoonsgebonden ontwikkeling in de kijker’
Mia Ragoen, pedagogisch begeleider en Arianne Vanlulle, nascholer ZILL.
In ons onderwijs is het leren en leven op school gericht op de harmonische ontwikkeling van de hele persoon. Dat betekent dat we investeren in de ontwikkeling van de kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld. In deze sessie zoomen we in op de persoonsgebonden ontwikkeling.
Belangrijk: laptop of tablet meebrengen!