Keynote
We starten op donderdag met een keynote spreker die ons zal prikkelen binnen dit thema. Gastspreker van dienst is Tom Palmaerts (Future forecaster, trendwatcher and business partner bij Trendwolves) Hij zal het hebben over de jongere van vandaag (GEN-Z), de betekenis ervan voor de andere generaties, hoe zal de wereld evolueren in de toekomst en welke consequenties heeft dit voor onderwijs?
Aanbod workshops sessie 1 deel 1donderdag 8 november 2018 van 13:30 tot 15:15Welkom in de wereld van CSL (Community Service Learning) Spreker: Maaike Mottart (KUL)
In deze sessie wordt de pedagogie van community service learning toegelicht, internationale good practices besproken en een aantal handvatten en inspiratie meegegeven. Aansluitend kan met de groep nagedacht worden over mogelijkheden en kunnen bestaande praktijken gedeeld worden.
Reflecteren om te leren Spreker: Renilde Verhaegen, Fabian Willems
Tijdens deze workshop gaan we dieper in op de meerwaarde die reflecteren kan bieden in het leerproces en de plaats die reflecteren inneemt binnen het thema (breed) evalueren. We verkennen een aantal reflectiemethodieken die je nadien in de klas of tijdens vakvergaderingen kan gebruiken. Na afloop krijg je een digitale versie van de diverse reflectiemethodieken.
Flipping the classroom of hoe maken we instructiefilmpjes Spreker: Wim Pectoor
In deze sessie maken we kennis met enkele praktische tools die leraren kunnen inzetten in functie van flipping the classroom / zelfstandig werken van de leerlingen
IEDEREEN LEERT: een aanzet tot digitale differentiatie Spreker: Tim Puttevils
Hoe kunnen we met de hulp van webtools ervoor zorgen dat alle leerlingen zoveel als mogelijk leren? Tijdens deze workshop verkennen we in functie van deze vraag de mogelijkheden van webtools als Nearpod, Mentimeter, Plickers, ED-Puzzle, InsertLearning, Thinglink, Quizlet, Learningapps, …
Duaal leren: een blik op de toekomst? Spreker: Tom Debraekeleer
Is Duaal Leren de toekomst van ons TSO en BSO Onderwijs? En wat is nu eigenlijk het verschil tussen Duaal Leren en DBSO? Welke impact heeft Duaal Leren op de klasvloer, bij de lln, in de klassenraad, …
Deze workshop biedt je een praktische kijk op de zaak.
(Tom Debraekeleer is halftijds pedagogisch begeleider PAV-MAVO voor de regio Mechelen-Brussel en halftijds leerkracht PAV-MVT in een school en een studierichting waar Duaal Leren aangeboden wordt; waar hij zowel bij de opstart als bij het dagelijks reilen en zeilen van Duaal Leren betrokken is. )
Het hele team betrekken bij het schoolbeleid Spreker: Karl Vanhuyse (tweeineen)
presentatie casus
Sessie voor beleidsmedewerkers SG Spreker: Viviane Jehin
Deze sessie is bedoeld voor de beleidsmedewerkers van scholengemeenschappen.
Aanbod workshops sessie 1 deel 2donderdag 8 november 2018 van 15:45 tot 17:30Welkom in de wereld van CSL (Community Service Learning) Spreker: Maaike Mottart (KUL)
Zie 1.1
Reflecteren hoe doe je dat … Spreker: Renilde Verhaegen, Fabian Willems
Zie 1.2
Flipping the classroom of hoe maken we instructiefilmpjes Spreker: Wim Pectoor
Zie 1.3
IEDEREEN LEERT: een aanzet tot digitale differentiatie Spreker: Tim Puttevils
Zie 1.4
Duaal leren: een blik op de toekomst? Spreker: Tom Debraekeleer
Zie 1.5
Het hele team betrekken bij het schoolbeleid Spreker: Karl Vanhuyse (tweeineen)
Zie 1.6
Taxonomie van Bloom (de basis voor de vernieuwde leerplannen) Spreker: Tine Van Severen
Om communicatie tussen vakgroepen en leraren te faciliteren werd ervoor gekozen de eindtermen en leerplandoelen uit te schrijven aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom. In deze workshop krijg je achtergrondinformatie om de
verschillende onderdelen van de taxonomie goed te begrijpen. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden reiken we handvaten aan om leerkrachten sterker te maken om met de taxonomie aan de slag te gaan. Ook vanuit het middenkader
is het belangrijk zicht te krijgen op deze vernieuwing en om leerkrachten hierbij te ondersteunen.