Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW11: Op verkenning door de nieuwe AVI-procedure (theoretisch kader + veel praktische tips en tricks voor klasleerkracht en/of zorgcoördinator)

Stijn Jansegers, pedagogisch directeur De Leertrommel Opwijk

In deze sessie vind je praktische antwoorden op de meest gestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen. We leren hoe de puzzel in elkaar zit en hoe je best kunt omgaan de nieuwe toetsen Technisch lezen, vernieuwde leeskaarten en DMT: het nieuwe systeem wordt op een heldere en objectieve manier ontrafeld.

We bekijken de nieuwe AVI-procedure van nabij. We overlopen de verschillende onderdelen zowel inhoudelijk als afname-technisch. Tegelijk bekijken we de procedure vanuit een nieuw perspectief op technisch lezen en geven we tips voor een kindvriendelijk leesbeleid op school.

Daarnaast is ook ruimte om ervaringen uit te wisselen en na te denken hoe je deze methodiek kunt inzetten om het leesbeleid op school bij te sturen en te versterken.

Doelen:

- De verschillende onderdelen van de nieuwe AVI-procedure kennen en begrijpen.

- Het traject van de nieuwe AVI-procedure correct kunnen toepassen.

- Begrijpen wat de invloed is van de nieuwe AVI-procedure op het leesbeleid van de school.

WW14: Tieners en de start in het secundair onderwijs

Nele Decroos, pedagogisch begeleider Katholiek onderwijs Vlaanderen, regio Mechelen-Brussel

Tijdens deze sessie kom je te weten wat recent wetenschappelijk onderzoek ons leert over de ontwikkeling van jongeren tussen 10 en 14 jaar en de manier waarop zij de overgang van basis- naar secundair onderwijs beleven. Je gaat op zoek naar kansen om de leerlingen uit de derde graad basisonderwijs nog beter te ondersteunen bij de stap naar het secundair onderwijs en legt hierbij de link naar de mogelijkheden die de modernisering van de eerste graad van het secundair hiertoe biedt.

Op basis van die inzichten reflecteer je over jouw praktijk. Tijdens de sessie is er tijd voor uitwisseling en interactie tussen de deelnemers. Aarzel dus niet om ook je eigen ‘good practice’ mee te brengen.

Je gaat naar huis met

-      extra achtergrondbagage over de ontwikkeling van jonge tieners;

-      inzicht in praktijkvoorbeelden en enkele tools die je ook op jouw school kan inzetten om de overgang van basis- naar secundair onderwijs vlot te laten verlopen;

-      een helder overzicht van wat de modernisering van de eerste graad in het secundair onderwijs inhoudt.

WW18: Praten met ouders

Maurits Wysmans, Opleidingshoofd UCLL – SRW : kinderen, jongeren en welzijn

 ‘Like a bridge over troubled water’

Uitgangspunt van deze sessie is het idee dat de opvoeding van ‘onze’ kinderen een gezamenlijke onderneming is. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen van ouders en leerkrachten over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.

Ondanks het feit dat ouders en leerkrachten het allerbeste wensen voor de kinderen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan de goede bedoelingen . Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen mekaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak. Het valt op dat de communicatie tussen leerkrachten en ouders niet altijd als vanzelfsprekend verloopt. Zo vinden ouders het belangrijk dat leerkrachten proberen om hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in het gezin. Ouders willen ook dat voldoende tijd wordt genomen om naar hen te luisteren en dat hun zorgen ernstig worden genomen.

We besteden tijdens deze sessie aandacht aan welke specifieke gesprekstechnieken  leerkrachten  kunnen hanteren in het omgaan met ouders .

Komen aanbod: adviesgesprekken, helpende gesprekken, assertieve/confronterende  en slecht nieuwsgesprekken.

WW20: De stap tussen je eigen schoolwerking en het decreet leerlingenbegeleiding

Greet Vanhove, pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Sinds  1 september 2018 is het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding van kracht. Wat betekent dat voor je school?

In deze werkwinkel spiegelen we je huidige schoolwerking aan de 4 begeleidingsdomeinen van het decreet.

We gaan op zoek naar wat het decreet inhoudt en wat je reeds doet in je school.

We toetsen het decreet af aan je schoolreglement en je schoolwerkplan.   We inspireren elkaar door het uitwisselen van schooleigen initiatieven en aanpak.

We zoeken uit met de zill-selector hoe elke leerkracht dankzij het leerplan aan  leerlingenbegeleiding kan werken.

Elke deelnemer brengt zijn/haar laptop mee waarop snel schoolreglement, schoolwerkplan (deel zorg-en gok) en zill-selector kunnen geraadpleegd worden.

WW24: Waarom doen ze niet wat ik wil?

Karina Verhoeven, Trainer-coach-assessor

Elke zorgcoördinator of zorgleerkracht heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het meer dan een obstakel. Je wil je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s, vanuit oprechte bedoelingen, vanuit een duidelijke visie. Het zou gewoon een groot succes kunnen worden voor de school… als iedereen gewoon zou meewerken…

Het goede nieuws is dat er wel manieren zijn om met weerstand om te gaan; het minder goede nieuws is dat jij, als mens, ook met andere ‘mensen’ te maken hebt.

 In deze sessie leer je:

-      Waar weerstand vandaan komt

-      Welke emotionele fases doorlopen worden bij weerstand

-      Hoe je kan reageren op weerstand, afhankelijk van de situatie

-      Hoe je weerstand kan ombuigen naar positief veranderen

Je krijgt een praktisch instrument mee, naast enkele theoretische inzichten. Dit is geen sessie of training in communicatieve vaardigheden bij weerstand of een training in conflicthantering. Dit is wel een sessie om te leren hoe je weerstand analyseert en hoe je die weerstand, met welke stap(pen), kan ombuigen in een positieve houding bij veranderingen.

De aanpak is plenair, met individuele oefening én groepsdiscussie.

WW25: Preventief omgaan met probleemgedrag in je klas/school

Albert Janssens, onderwijzer en onderwijscoach

Steeds meer scholen krijgen te maken met kinderen die probleemgedrag stellen en zoeken antwoorden om hiermee beter te kunnen omgaan. 

Een eerste vraag die moet leiden naar een goede oplossing is waarom kinderen dit gedrag stellen. Gaat het echt om probleemgedrag of eerder om ‘onaangepast schoolgedrag’? In een eerste deel van de werkwinkel staan we stil bij deze vraag.

In een tweede deel wordt ingegaan op de vijf pijlers van G. Patterson. Zij zijn de handvatten die leiden naar een preventieve aanpak en zorgen voor duidelijkheid en warmte in de omgang met de kinderen.

Tot slot leren we vanuit de preventiepiramide van J. Deklerck kijken naar onze eigen school en zoeken we de verbinding met Patterson’s pijlers.

Het doel van de werkwinkel is de deelnemers concreet bruikbaar materiaal aan te reiken om een schoolanalyse te kunnen maken m.b.t. de wijze waarop de school preventief omgaat met kinderen die moeilijk gedrag stellen.

WW26: Megajuf of supermeester!

Klaar Hammenecker, kinderpsycholoog en bemiddelaar

Leren en presteren, kennen en kunnen zijn dé voornaamste ontwikkelingstaken van je leerlingen.

Soms lukt het niet en lopen ze vast. Bovendien zitten er sinds de invoering van het M-decreet meer kinderen met bijzondere noden in onze klasjes.

Ook voor jou wordt het steeds duidelijker: leren is een complex gebeuren, het is niet alleen een kwestie van kunnen maar vooral van aankunnen.

De ene leerling reageert (faal)angstig en blokkeert, terwijl de andere storend en ongepast gedrag vertoont. Hebben die leerlingen nood aan een 'Megajuf' of een 'Supermeester'?

In deze nascholing leer je opvoedings- en onderwijsnoden herkennen en zorgvuldig benoemen. Je ontdekt en ontwikkelt specifieke vaardigheden en bruikbare methodieken om er een gepast antwoord op te bieden Tenslotte komen ook mogelijke valkuilen en struikelblokken aan bod.

WW27: Luister je naar mij? In gesprek gaan met kinderen

Karin Genijn, vertrouwensleerkracht De Wissel, Zelfstandig nascholer en Integratief therapeut

We zijn het er allemaal over eens : leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen leren om te gaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met beelden, expressieve werkvormen en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuil gaan. Een kijkje àchter de schermen dus!

WW28: Warm en duidelijk

Fons Exelmans, trainer/coach van en voor onderwijsmensen

Ouders en leerkrachten worden heden ten dage in toenemende mate geconfronteerd met een verlies aan autoriteit en gevoelens van hulpeloosheid en vertwijfeling met betrekking tot kinderen. Deze nieuwe realiteit doet een vraag rijzen, zowel praktisch als ethisch: “Hoe kunnen ouders en leerkrachten uit hun hulpeloosheid geholpen worden zonder bestraffend en autoritair te worden?”

Bron: http://be.newauthority.net/

WW29: Ik kan het niet zo fijn

Marc Litière, Psychomotorisch Systeemtherapeut

Fijnmotoriek is een ruim en complex begrip. Als we zeggen dat kinderen moeilijkheden hebben met fijnmotoriek, moeten we duidelijk weten wat er nu juist aan de hand is. Een zwakke fijnmotoriek heeft een grote invloed op het schools functioneren en er kunnen dan moeilijkheden ontstaan bij schrijven, rekenen, tekenen, inkleuren en knutselen. Zowel in de kleuterklas als in de lagere school neemt fijnmotoriek een belangrijke plaats in en als kinderen hier problemen mee hebben, zien we soms ontwijkingsgedrag en faalangst ontstaan. Op deze manier kunnen kinderen in een vicieuze cirkel terecht komen: ik kan dat niet, ik doe dat niet, ik leer niet bij, ik kan dat niet…

Tijdens deze werkwinkel wordt er een antwoord gegeven op volgende vragen:

-        wat verstaan we onder fijnmotoriek?

-        Wat is manuele vaardigheid, visuomotoriek, grafomotoriek, schrijfmotoriek?

-        Waarom is het belangrijk dat kinderen tekenen en kleuren?

-        Wat is ooghandcoördinatie?

-        Hoe leren we het tekenen best aan?

-        Hoe leren we een kind puzzelen?

-        Waarom doen we voorbereidende schrijfmotorische krullen en hoe komen we tot een goede schrijfmethode?

-        Wat gebeurt er als geld en gemakzucht primeren op kindvriendelijkheid?

-        Waarom zijn schuine lijnen zo moeilijk voor kleuters en hoe kunnen we dit aanleren?

-        Wanneer beginnen we met het oefenen van de fijnmotoriek?

-        Waarom is ook de grootmotoriek belangrijk?

-        Fijnmotoriek en concentratie?

-        Fijnmotoriek en ruimtelijke oriëntatie?

-        Waarom zijn er tegenwoordig meer kinderen met fijnmotorische moeilijkheden?

-        Waarom zijn er meer problemen met schoolrijpheid?

-        Wat kunnen we hieraan veranderen als ouders, leerkracht, school?

-        Welke activiteiten zijn belangrijk om kinderen te stimuleren en optimaal te doen ontwikkelen?

WW30: Groei!: (Binnen)klasdifferentiatie

Nele Van Oosten, Onderwijscoach CEGO

Als basisschool willen we dat alle kinderen én alle teamleden ten volle kunnen floreren, kunnen groeien. Als dat de bedoeling is, wat hebben we dan nodig aan pedagogiek, didactiek en organisatie?

Differentiëren begint bij onze blik naar leerlingen, onze blik op leren.

Na de blikverruiming duiken we de praktijk in met tal van mogelijkheden: sporenbeleid, contractwerk, tweekracht,… . We zoemen in op welke rol ‘zorg’ in het differentiatieproces kan opnemen. En uiteraard alles vanuit het ervaringsgerichte perspectief: welbevinden en betrokkenheid zijn onze parameters!

WW31: Hoogsensitiviteit (h)erkennen

Melissa Mertens, Auteur “Hoogsensitief Opvoeden”

Elk kind is uniek, en dat geldt natuurlijk ook voor een hoogsensitief kind. Die hoogsensitiviteit kan zowel de ouder, leerkracht als het kind laten struikelen. Het is dan soms even zoeken naar de juiste handleiding om dit talent van een kind tot bloei te laten komen.

Deze werkwinkel, geïnspireerd door het gelijknamige boek, wil je daarbij helpen.  Melissa Mertens (zelf leerkracht) vertelt over de gevoeligheden van hoogsensitieve kinderen zoals rust, echtheid, eerlijkheid,…  en hoe men deze als krachtbronnen kan gebruiken.  

WW32: Sociale vaardigheden van kinderen vergroten

Lies Ledegen, Kindertherapeute in praktijk Kroost sinds 2003, nascholer en trainer in sociale vaardigheden.

Sociale vaardigheden zijn nodig om met andere kinderen te kunnen spelen, om vrienden te maken, om samen te leven … Bij sommige kinderen verlopen die contacten niet zo vlot, waardoor ze meer en meer ‘alleen’ komen te staan. 

Deze kinderen sterker maken doe je door hen weerbaar te maken van binnenuit èn hen sociale inzichten in relaties bij te brengen.

We overlopen in deze vorming de thema’s die aan bod komen in een
sova-training.

Er zijn vele concrete tips , speelse en creatieve activiteiten waar je mee kan  gaan oefenen, hetzij bij het opzetten van een sociale vaardigheidstraining op school, hetzij bij het dagelijks ondersteunen van sociaal gepast  gedrag.

Het opzet is vooral om  door te geven hoe kinderen doorheen spelletjes, rollenspel, tekeningen, kleien, verbeelden en fantasieoefeningen nieuwe sociale vaardigheden aan kunnen  leren.