Integraal traject
|
Aan het eind van dit nascholingsproject kunnen de deelnemers:
|
Inleiding in vormingsconcept, leidraad so, leerplanconcept en -opbouw |
- de krachtlijnen van het vormingsconcept, de leidraad so en het leerplanconcept en de opbouw herkennen
|
Praktijkonderzoek/reflecteren/PDCA
|
- reflecteren in functie van eigen competentieontwikkeling
- de eigen praktijk in vraag stellen en daarvoor goede onderwijsvragen stellen b.v. hoe kunnen we het evaluatiebeleid afstemmen op de nieuwe ideeën rond brede en oriënterende eerste graad
- gericht informatie verzamelen die betrouwbaar en valide is om een antwoord te formuleren op aangereikte onderwijsvragen
- de verzamelde informatie op een passende manier analyseren en interpreteren en conclusies formuleren voor de eigen onderwijspraktijk
|
Vormingsconcept |
- kijken en werken vanuit een gedeelde visie op vorming en daarbij het vormingsconcept en de wegwijzers voor vorming hanteren
- reflecteren over wat het vormingsconcept zou kunnen betekenen voor de uitrol van de modernisering SO binnen de eigen schoolcontext
|
Visie van de school op de observerende en oriënterende eerste graad |
- bij alle keuzes (ook voor de uitrol van de observerende en oriënterende eerste graad) vertrekken vanuit het schooleigen pedagogisch project
- een strategie uittekenen om een eigen kwaliteitsontwikkeling op te zetten bij het uitwerken van een observerende en oriënterende eerste graad op niveau van beleid en praktijk van de school
|
Kwaliteitsontwikkeling |
- reflecteren over wat kwaliteitsvolle vorming voor de eigen school inhoudt aan de hand van de 5 kwaliteitsvragen die opgenomen zijn in de leidraad so
- krachtlijnen van kwaliteitsontwikkeling hanteren
|
Transversale doelen |
- een strategie uitzetten om de transversale doelen een plaats te geven binnen het curriculum.
|
Beheersingsniveaus, differentiële doelen en de assen van verdieping |
- verdiepend omgaan met differentiële doelen, de 3 assen van verdieping en met verschillende beheersingsniveaus op school- en klasniveau
|
Digitale leidraad so en leerplantool |
- a.d.h.v. de digitale tool reflecteren op het nieuwe leerplanconcept en wat dit voor de school betekent i.f.v. het realiseren van goed onderwijs voor alle leerlingen
- de digitale tools inzetten om kwaliteitsvolle keuzes te maken op niveau van beleid en praktijk en om te reflecteren over het eigen professioneel handelen
|
Multi- en interdisciplinair werken |
- de mogelijkheden om multi- en interdisciplinair te werken verkennen en kansen ontdekken om ermee in de eigen schoolpraktijk aan de slag gaan.
|
Aandachtspunten voor een geslaagde implementatie |
- een transfer maken naar de eigen schoolcontext met zicht op de aandachtspunten voor een geslaagde implementatie
- de inhouden en de werkvormen die aan bod komen (ook in het kader van veranderingsprocessen) toepassen binnen de eigen schoolcontext
|
Terugkomdag professionele leergemeenschappen (aansluitend op integraal traject)
|
|
Kenmerken van een professionele leergemeenschap en duurzaam professionaliseren |
- uitwisselen van ervaringen en expertise vanuit opgezet praktijkonderzoek
- samen met anderen vanuit een systematiek reflecteren over de eigen onderwijspraktijk
- komen tot co-creatie
|
Partieel traject
|
|
Inleiding in vormingsconcept, leidraad so, leerplanconcept en -opbouw |
- de krachtlijnen van het vormingsconcept, de leidraad so en het leerplanconcept en de opbouw herkennen
- reflecteren over hoe de leidraad so in de eigen school kan ingezet worden om de schoolontwikkeling te optimaliseren
|
Vormingsconcept (korte introductie) |
|
Kwaliteitsontwikkeling |
- reflecteren over wat kwaliteitsvolle vorming voor de eigen school inhoudt aan de hand van de 5 kwaliteitsvragen die opgenomen zijn in de leidraad so
|
Transversale doelen |
- de transversale doelen herkennen en beseffen ze dat dit een plaats moet krijgen binnen het curriculum
|
Digitale leidraad so en leerplantool |
- de krachtlijnen van de leidraad so en het leerplanconcept hanteren
|
Specifieke trajecten wetenschappen & techniek en beeld & muziek
|
|
Inleiding in vormingsconcept, leidraad so, leerplanconcept en -opbouw |
- de krachtlijnen van het vormingsconcept, de leidraad so en het leerplanconcept en de opbouw herkennen
|
Leerplanimplementatie |
- inzicht in het interdisciplinair leerplan
- de leerdoelen van het interdisciplinair leerplan verbinden met de onderwijspraktijk
- hun eigen praktijk onderzoeken op mogelijkheden om interdisciplinair te werken
- mogelijkheden om samen te werken met collega’s zien en benutten
- reflecteren over de aandachtspunten voor een geslaagde implementatie
|