Nascholingen ICT
Onze westerse samenleving evolueert naar een kennismaatschappij, een maatschappij waar kennis en creativiteit centraal staan en waarbij ICT niet meer weg te denken is. Niet alleen neemt de hoeveelheid informatie nooit geziene proporties aan, ook de wijze waarop informatie beschikbaar is, verandert snel.
Naast een spectaculaire toename van informatie is er ook een wereldwijde bereikbaarheid via communicatie. ICT is hier als “informatie- en communicatiedrager” verantwoordelijk voor en zal dat in de toekomst zeker blijven doen. Het is een blijvend fenomeen dat steeds meer het dagelijks leven zal beïnvloeden van kinderen, jongeren en volwassen.
Het onderwijs is genoodzaakt om hierop in te spelen. Scholen zullen up-to-date moeten blijven met de technologische en communicatieve vernieuwingen. Enerzijds moeten ze leerlingen kansen geven om vaardig te worden en te blijven in ICT, om digitaal geletterd te worden. Anderzijds moeten ze leerlingen bewust maken van de mogelijkheden en risico’s van deze online wereld en hen er kritisch en veilig mee leren omgaan.
Dit impliceert dat de leraar zelf voldoende ICT-vaardig moet zijn om leerinhouden op een verrijkende manier aan te bieden aan de leerlingen en om de leerlingen te coachen tijdens ICT-opdrachten.
Een belangrijke rol in dit proces is weggelegd voor de ICT-coördinator die instaat voor een up-to-date, efficiënt werkende infrastructuur en tegelijkertijd de leerkrachten inhoudelijk ondersteunt.