Basisinzichten om te ontdekken hoe je de motivatie van jongeren kunt beïnvloeden (met oefeningen en casebespreking)
Blijkbaar is het ontzettend moeilijk om leerlingen te motiveren en om hen gemotiveerd te houden. Die indruk ontstaat toch als je enkele weken of maanden bezig bent. Ook de collega's in de lerarenkamer schijnen die opvatting te delen. Niet echt bemoedigend om er dan weer vol enthousiasme tegenaan te gaan.
Of toch? Kunnen we door stil te staan bij wat "motivatie" inhoudt, opnieuw energie opdoen? Vinden we manieren om aan bepaalde positieve houdingen te werken en zo wél een goede, motiverende groepsdynamiek op gang te krijgen? Kunnen we individuele leerlingen opnieuw bijtrekken?
Het kan zeker. In deze nascholing belichten we verschillende aspecten van het motiveren van kinderen en manieren om de motivatie op peil te houden. Maar we willen vooral ook tot een uitwisseling komen van concrete technieken om hiermee in de klas aan de slag te gaan (en te blijven).
Deze nascholing is vooral bedoeld voor beginnende leerkrachten of voor hen die toe zijn aan een opfrissing.
In de sessie wordt gefocust op:
a) informatief overzicht met verschillende kaders en voorbeelden
b) oefensessie op basis van concrete cases die de deelnemers zelf mogen aanreiken (liefst vooraf)
c) "afwisseling" als sleutelwoord: link met gedifferentieerde pedagogiek