Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PN098BA/1920 Ik kan het niet zo fijn!'. Over fijnmotoriek, motorische precisie, visuomotoriek, coördinatie, schrijfmotoriek en faalangst

Doelstellingen:
  • Verkrijgen van inzicht in de verschillende onderdelen van fijnmotoriek
  • Herkennen van de signalen van een zwakke fijnmotoriek
  • Verwerven van inzicht in het ontstaan en de gevolgen van een zwakke fijnmotoriek
  • Ontvangen van tips en adviezen
  • Ervaren en zelf doen van verschillende fijnmotorische activiteiten die makkelijk toepasbaar zijn in een klas
  • Begrijpen hoe activiteiten op een eenvoudige manier makkelijker of moeilijker kunnen gemaakt worden
  • Leren verbanden zien tussen fijnmotoriek en ruimtelijke oriëntatie, faalangst en leermoeilijkheden
Doelgroep:
  • Alle leerkrachten kleuteronderwijs
  • Leerkrachten lager onderwijs 1ste en 2de graad
  • Leerkrachten buitengewoon basisonderwijs type 1, 8 en 9
  • Zorgleerkrachten
  • Zorgcoördinatoren
Aanbieder: Regio Oost-Vlaanderen - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Fijnmotoriek is een ruim en complex begrip. Als we zeggen dat kinderen moeilijkheden hebben met fijnmotoriek, moeten we duidelijk weten wat er nu juist aan de hand is. Een zwakke fijnmotoriek heeft een grote invloed op het schools functioneren en er kunnen dan moeilijkheden ontstaan bij schrijven, rekenen, tekenen, inkleuren en knutselen. Zowel in de kleuterklas als in de lagere school neemt fijnmotoriek een belangrijke plaats in en als kinderen daar problemen mee hebben, zien we soms ontwijkingsgedrag en faalangst ontstaan. Op deze manier kunnen kinderen in een vicieuze cirkel terecht komen: ‘ik kan dat niet’, ‘ik doe dat niet’, ‘ik leer niet bij’, ‘ik kan dat niet…’.
Doorheen de nascholing zullen we met z’n allen een vijftigtal fijnmotorische oefeningen en coördinatieoefeningen doen en zullen we ons bezinnen over wat we vragen aan onze kinderen, wat we hen aanbieden en hoe we het verschil kunnen maken voor kinderen en hun systeem. Het verschil tussen falen en lukken, tussen weigeren en willen deelnemen, tussen chaos en structuur, tussen overactiviteit en stilzitten, tussen schoolse moeilijkheden en plezier beleven aan het leren.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 16 januari 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 110,00 Euro
Lesgever: Litière Marc
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Info: 09 269 14 90 - pedic@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 20 januari 2020 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.