Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSGES-19-01 Hoe rokt de vakgroep geschiedenis?

Deze teamgerichte nascholing is een mogelijke eerste stap in de verdere kwaliteitsontwikkeling van de vakgroep geschiedenis. Je maakt kennis met het Referentiekader Onderwijskwaliteit (OK), de nieuwe manier van doorlichten en maakt als vakgroep een beginsituatieanalyse van de eigen sterktes en zwaktes.

Doelstellingen:
  1. De vakgroep maakt (opnieuw) kennis met het Referentiekader Onderwijskwaliteit (OK).
  2. De vakgroep wordt voorbereid op de nieuwe manier van doorlichten (inspectie 2.0) door kennis te maken met en te reflecteren over de ontwikkelingsschalen van de onderwijsinspectie.
  3. De vakgroep kan de eigen werking evalueren en hierbij sterktes en groeikansen benoemen.
  4. De vakgroep stelt een prioriteitenlijst samen en gebruikt deze voor het opstellen van actieplannen voor de komende drie schooljaren.
Doelgroep:

Vakgroepen geschiedenis

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:

Het Referentiekader Onderwijskwaliteit (OK) bepaalt door middel van 37 kwaliteitsverwachtingen wat kwaliteitsvol onderwijs vandaag minimaal behelst. De nieuwe manier van doorlichten (inspectie 2.0) vertrekt van dit OK en verwacht bovendien dat de vakgroep de eigen werking cyclisch evalueert. Deze workshop kan een vertrekpunt vormen om voortaan op cyclische wijze de kwaliteit van de vakgroepwerking te bewaken.

Tijdens deze workshop:

-       denk je na over goed (geschiedenis)onderwijs;

-       maak je kennis met het referentiekader Onderwijskwaliteit (OK) en de nieuwe manier van doorlichten (inspectie 2.0);

-       evalueer je op activerende wijze de vakgroepwerking en worden sterktes en groeikansen benoemt.


Het resultaat van de workshop is een prioriteitenlijst waaraan de leden van de vakgroep gezamenlijk (op korte én lange termijn) willen aan werken. Deze lijst kan de basis vormen van actieplannen.

Strategie en methode:

Workshop (1 sessie van 2,5u)

Bijkomende info:

Van zodra je bent ingeschreven via nascholing.be (klik op wachtlijst), neem je via e-mail contact op met je begeleider (tim.puttevils@katholiekonderwijs.vlaanderen). In onderling overleg spreken we dan een geschikte datum af.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Om de werkvorm te doen slagen, vraag ik:

-       een vakgroep van minstens 6 leden

-       de aanwezigheid van minstens 1 lid van het middenkader en/of directie

-       de aanwezigheid van minstens 2 leerlingen


Vakgroepen die niet groot genoeg zijn, kunnen zich niet inschrijven voor deze workshop. Wil je echter wel dezelfde doelen bereiken? Neem dan gerust via contact met mij (tim.puttevils@katholiekonderwijs.vlaanderen) op en we zoeken samen naar een mogelijk alternatief. 


Voor dit initiatief mogen maximum 15 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Wachtlijst
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.