Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSGES-19-02 Iedereen leert: Differentiëren in de lessen geschiedenis

Doelstellingen:
  1. We ontwikkelen samen een visie op binnenklasdifferentiatie voor het vak geschiedenis.
  2. We onderzoeken -zowel vanuit het perspectief van de leraar als de leerling- de haalbaarheid van deze visie.
  3. We overlopen bestaand materiaal, werkvormen en technieken die differentiëren kunnen bevorderen.
  4. We passen op basis van het materiaal en de visie één lessenreeks (die we in het tweede semester kunnen uittesten in de eigen klas) aan.
  5. We geven en ontvangen constructieve feedback over de ontwikkelde gedifferentieerde lessenreeks.
  6. We koppelen de resultaten van de uitgeteste gedifferentieerde lessenreeks terug aan de groep.
Doelgroep:

Leraren en lerarenopleiders geschiedenis

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:

Met dit lerend netwerk rond (binnenklas)differentiatie in de lessen geschiedenis zoek ik leraren die zich willen engageren om, samen met andere collega’s, mogelijkheden tot binnenklasdifferentiatie te onderzoeken.

Tijdens de eerste sessie stel ik een inspiratiemodel ter discussie voor. Dit model bevat -naast een visie op binnenklasdifferentiatie- heel wat materiaal, werkvormen en technieken. We onderzoeken de mogelijkheden en haalbaarheid van het model. Elke leraar gaat vervolgens (eventueel met je collega’s op school) met een lessenreeks uit het tweede semester aan de slag.

In de loop van december komen we een tweede maal samen om elkaar lessen te bestuderen. Deze sessie is bedoeld om elkaar te inspireren en ondersteunen. Eventuele vragen kunnen aan de groep worden voorgelegd.

In de loop van het tweede semester test je de eigen gedifferentieerde lessenreeks uit. In de loop van het derde trimester komen we een derde maal samen om de resultaten van de uitgeteste lessenreeks te bespreken.

Strategie en methode:

 Lerend netwerk

Bijkomende info:

Startmoment: dinsdag 15 oktober 2019, 14.00u-16.00u – De andere twee samenkomsten worden in onderling overleg vastgelegd. Een tweede moment zoeken we in de maanden november – december. Voor een derde bijeenkomst gaan we op zoek naar een geschikt moment in het derde trimester.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
  • Wie zich inschrijft, engageert zich om minstens driemaal dit schooljaar samen te komen.
  • Wie deelneemt, ontvangt graag constructieve feedback van de andere deelnemers.
  • Wie deelneemt, geeft graag constructieve feedback aan de andere deelnemers.
  • Wie deelneemt, deelt graag materiaal met andere deelnemers.

Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 12 oktober 2019 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Puttevils Tim
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 15 oktober 2019 van 14:00 tot 16:00
    • Datum te bepalen van 14:00 tot 16:00
    • Datum te bepalen van 14:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.