Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSADR-BET-19-01 Groeien in gedeeld leiderschap.

Een school die het verschil wil maken, voelt steeds meer de drang om zich anders te organiseren. Een andere organisatie vanuit meer gedeelde verantwoordelijkheden biedt heel wat opportuniteiten: een school in beweging stimuleert betrokkenheid én laat leerlingen en leerkrachten actief en geboeid aan de slag gaan.

 

Innoveren in de praktijk is echter meestal niet zo eenvoudig als het lijkt. Recente literatuur stuurt aan op gedeeld leiderschap met meer zelfsturende teams; het referentiekader onderwijskwaliteit dwingt scholen om kwaliteitsvoller te werken, om vanuit missie en visie trajecten uit te werken op een systematisch en planmatige manier, met aandacht voor evaluatie en bijsturing; de modernisering van het onderwijs neemt scholen de volgende jaren helemaal in de greep...

 

Om een antwoord te geven op de vraag ‘hoe kunnen scholen de kansen die het momentum van de modernisering biedt en de implementatie ervan gebruiken om te groeien naar meer gedeeld onderwijskundig leiderschap?’, bundelen we in deze vorming de expertise van verschillende begeleiders. Zij benaderen -elk vanuit hun invalshoek- de mogelijkheden en valkuilen bij het anders organiseren van scholen. 

Doelstellingen:

Je verwerft inzicht in wat gedeeld leiderschap is.

Je bent in staat jouw schoolorganisatie kritisch te analyseren en leert  

hierdoor kansen en valkuilen zien voor je eigen school.

Je verdiept en verbreedt je kennis en expertise in verschillende topics.

Je wordt lid van een lerend netwerk van innovatieve collega’s.

Doelgroep:

Leidinggevend personeel (directies en personeelsleden uit het middenkader, leden van het schoolbestuur)

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:

Deze vorming bestaat uit 1 sessie: een halve dagsessie met netwerklunch.

Vanuit actuele vakliteratuur selecteren we theoretische kaders die we nuttig vinden voor leidinggevend personeel die  een ‘andere’ organisatie overweegt. We koppelen deze kaders ook aan praktijkverhalen.

We zetten deze kaders in om de reflectie aan te moedigen over de eigen visie en stijl én schoolcultuur en schoolorganisatie.

We gebruiken verschillende didactische werkvormen om bij directies een totaal en geïntegreerd beeld te creëren van de structuur en cultuur in hun school en bieden kansen om de eerste stap (stappen) te zetten naar meer gedeeld leiderschap.

Strategie en methode:

Didactische werkvormen:
Voordracht/plenum: uitwisselen van informatie (onderzoeksgegevens, recente literatuur)

Intervisie: Uitwisseling en reflectie bij praktijkervaringen, kansen, valkuilen, methodieken, ...

Activerende werkvormen

Bijkomende info:

Hotel Ragnarok : co-working in Leuven voor startende ondernemers met een missie

Engels Plein 35 (Bus 01/08)
3000 Leuven

Hotel Ragnarok ligt op 15 min wandelen van Leuven Station. Kom je met de wagen? Parking Vaartkom (Engels Plein 32) is makkelijk toegankelijk. Gebruik je het openbaar vervoer? Neem aan Leuven Station Bus 600 tot aan ‘Vaartkom’.

Je belt aan om het gebouw binnen te komen, wandel de trappen op en steek de binnenplaats over : we verwelkomen je daar heel graag!
Meer informatie over de locatie lees je hier.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

/


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: Decroos Nele
Nackom Karen
meerdere lesgevers .
Noppe Yannick
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Lesplaats nog niet gekend (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 2 oktober 2019 van 09:30 tot 14:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • woensdag 29 januari 2020 van 09:30 tot 14:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.