Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSTAO-20-07 Andere talen in de klas: ik ben er (niet) klaar voor!

Meertaligheid en diversiteit zijn een alledaagse realiteit in onze scholen.  Toch blijven we vaak zoekend om hiermee om te gaan. In de dagdagelijkse praktijk valt het ons soms moeilijk om ad hoc juist te reageren. Ook beleidsmatig is het niet evident om gedragen keuzes te maken.  Hoe gaan we om met leerlingen wiens moedertaal niet-Nederlands is binnen onze school en binnen onze klas waar de doeltaal nog steeds het Nederlands is? Hoe kan dit samen gaan? Wat betekent dat: een plaats geven aan andere talen op school? En bevordert dit de leerkansen van iedereen? Wat zeggen wetenschappelijke studies over meertaligheid in de klas? En hoe kunnen we de ouders betrekken?

We werken vanuit de concrete noden en vragen vanuit de scholen.  Daaraan linken we de nodige theoretische kaders, zodat we allemaal over hetzelfde praten en de mogelijke antwoorden onderbouwd zijn en aan wetenschappelijk onderzoek afgetoetst.

Deze sessie kan de opstart zijn van een Lerend Netwerk rond dit thema.

Doelstellingen:

Samen mogelijke oplossingen voor praktijkvragen zoeken: Hoe kan men door kleine ingrepen positieve aandacht geven aan meertaligheid in de klas en op school? Voorbeelden? -Welke zijn goede werkvormen en goede praktijken rond het inzetten van andere talen in de klas en wanneer en hoe kan dit? -Is er een wettelijk kader? Welke vragen roept het wettelijk kader op?

We wegen onze mogelijke oplossingen af tegen en onderbouwen deze met theoretische inzichten over meertaligheid in het onderwijs: Wat is meertaligheid en waarom moeten we erop inzetten? - Hoe past positief omgaan met meertaligheid in taalvaardigheidsonderwijs?- Hoe meertalig is ons onderwijs?- Kennismaken met enkele basisprincipes van het proces van taalverwerving: eerste, tweede of derde taal? -Welke aannames leven er in het onderwijs over leerlingen met een andere thuistaal/over omgaan met meertaligheid? Wat is de link met talenbeleid?

Doelgroep:

Alle leerkrachten secundair onderwijs, taalankers, middenkader en directie (gemengd team).

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:
  • Meertaligheid op school: wanneer, waar en hoe? Goede praktijken, voorbeelden, inspiratie
  • Samen knelpunten en good practices bespreken. Samen naar oplossingen zoeken.
  • Theoretische inzichten rond meertaligheid in de klas/ de school
  • Vormen van meertaligheid en waarom inzetten op meertaligheid?
  • Enkele basisprincipes van het proces van tweedetaalverwerving
Strategie en methode:

De nadruk zal liggen op het uitwisselen met collega’s en het samen zoeken naar antwoorden. Om ervoor te zorgen dat we de zaken hetzelfde benoemen en doordachte keuzes gemaakt worden, komen ook een aantal theoretische kaders aan bod. Bij een mogelijke voortgang naar een Lerend netwerk, zal de nadruk verder liggen op concrete vragen en situaties bij de scholen.

Bijkomende info:

De vorming vindt plaats in het Pastoraal Centrum in Mechelen (ingang via Frederik de Merodestraat 18).

Wie met de wagen komt, parkeert zich best op parking Veemarkt, Kathedraal of Grote Markt (alle drie op 3 min. wandelafstand). 

Met het openbaar vervoer kunt u kiezen tussen Mechelen-Centraal of Mechelen-Nekkerspoel. Vanaf beide stations is het ongeveer een kwartier wandelen. U kunt er ook een Bluebike huren. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 4 maart 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
van Ael Gerd
De Braekeleer Helga
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 5 maart 2020 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.