Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PN079NI/1920 Rekenzwakke kinderen leren omgaan met breuken

Doelstellingen:
  • Het driestappenplan 'inzicht, inoefenen en automatiseren' begrijpen in de besproken leersituaties
  • In staat zijn de denkweg te zien achter rekenfouten bij breuken
  • In staat zijn rekenzwakke kinderen inzicht te geven in de besproken rekenitems
  • Oefen- en materiaalsuggesties voor handen hebben om inzichtelijk verworven rekenaspecten speels in te oefenen
  • Verkennen van de opbouw van een denkkader rond rekenmoeilijkheden op het besproken niveau
Doelgroep:
  • Lager onderwijs 3de t.e.m. 6de leerjaar
  • Buitengewoon basisonderwijs type 3 en basisaanbod
  • Secundair onderwijs 1ste graad B-stroom
  • Buitengewoon secundair onderwijs type 3 en basisaanbod
  • Zorgcoördinatoren
  • Paramedisch personeel
  • Pedagogen
  • Lerarenopleiding 
Aanbieder: Regio Oost-Vlaanderen - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? Sinds enkele jaren werken we ook met breuken volgens een driestappenplan: eerst inzichtelijk werken, direct aansluitend dit inzicht consolideren in een speelse oefenfase (waar we gebruik kunnen maken van gloednieuw spelmateriaal) en vervolgens zo ver mogelijk evolueren naar automatisering. Om deze te ondersteunen bekijken we ook hulpkaarten.

Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoelang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.

In het laatste deel gaan we in op breukgerelateerde rekenitems zoals het omgaan met procenten, de link van breuken met kommagetallen en het omgaan met evenredigheden.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 27 januari 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 110,00 Euro
Lesgever: Heuninck Hilde
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Info: 09 269 14 90 - pedic@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 31 januari 2020 van 09:00 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.