Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8/20/05-module 1 Mindful in het oog van de storm: aandachtstraining op school en op internaat

Ben je op zoek naar manieren om het mentaal welbevinden van jongeren te verhogen? Mindfulness kan je een heel stuk op weg helpen.  Mindfulness staat steeds meer in de belangstelling, ook bij jongeren. (Inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek wees uit dat mindfulness kan zorgen voor een vermindering van stress gerelateerde klachten (depressie, angst, gepiekerslapeloosheid,…). 

De unieke aanpak van mindfulness zorgt ervoor dat jongeren gesterkt worden en helpt hen om met de uitdagingen en de moeilijkheden die op hun pad komen, om te gaan. Wanneer jongeren hiermee leren omgaan in een school- of internaatscontext, zullen zij er later ook de vruchten van plukken.

Eerder onderzoek bij jongeren gaf volgende effecten van mindfulness aan: toename van conflict oplossend vermogen, minder piekeren, betere slaapkwaliteit, meer vergevingsgezindheid, toename van zelfacceptatie en positieve gemoedsgesteldheid, vermindering van ADHD symptomen.

En, last but not least, hoe behoud je als opvoeder of leraar zelf te midden van de hectiek die op je afkomt rust en helderheid bij jezelf te vinden en om te gaan met moeilijkheden die onvermijdelijk op je pad komen? Als we zélf bewust, krachtiger en stabieler in het leven staan, kunnen we ook voor de jongeren een context creëren waarbinnen ze hun intrinsieke kwaliteiten van bewust leven, nieuwsgierigheid en sensitiviteit kunnen ontwikkelen. 

Doelstellingen:

Aan het eind van sessie 1 kan je: 
een aantal basishoudingen uit yoga toepassen die gericht zijn op ontspanning, aandachtsfocus, correcte zit/studiehouding, omgaan met slapeloosheid;  
enkele eenvoudige ademoefeningen inzetten in geval van acute stress;
een geleide bodyscan bij jezelf uitvoeren. 

Aan het eind van sessie 2 kan je
onder audio-begeleiding een ademmeditatie uitvoeren, gericht op het (h)erkennen van en vrijer omgaan met negatieve emoties (faalangst, boosheid, schuldgevoel,…) en onderliggende gedachtenpatronen (piekeren, perfectionisme).

Aan het eind van sessie 3 kan je 
technieken hanteren om de basishoudingen uit de yoga, de ademoefeningen, de geleide bodyscan en de meditaties aan te leren aan leerlingen, zowel in klasverband als in de leefgroep op internaat.

Aan het eind van sessie 4 kan je 
reflecteren over je eigen handelen, borgen wat goed loopt en bijsturen wat nog verder ontwikkeld kan worden.

Doelgroep:

Leraren, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en beheerders internaten,… 

Bij voorkeur per duo inschrijven (individueel kan ook) .

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
  • Mindfulness als zelfzorg

We ervaren het belang van opmerkzaamheid en lichaamsgewaarzijn om meer authentiek en waardengedreven voor de leefgroep/klas en in het leven te staan. Aspecten als stress, emotionele balans, responsiviteit, zelfacceptatie, omgaan met grenzen … krijgen een onderwijsgericht accent. 

  • Mindfulness in communicatie met en zorg voor anderen

We krijgen inzicht in de technieken van mindful spreken en luisteren. Werkelijk aanwezig leren zijn bij de ander(en) om van daaruit te groeien in de drie pijlers van mindful opvoeden: soevereiniteit, empathie en acceptatie. 

In deze opleiding trainen we lichaam en geest via lichaamsoefeningen en meditaties. Vanuit deze ervaringsgerichte aandachtsoefeningen komt ook de theorie aan bod. Tegelijkertijd verwerf je de vaardigheid om deze tools bij te brengen bij jongeren. Opmerkzaamheid (‘mindfulness’) vormt hierbij de rode draad. Vruchten voor jezelf én voor de jongeren: bouwen aan veerkracht en weerbaarheid, zoals: beter inslapen, minder piekeren, betere concentratie, beter in je vel zitten, rustiger en zelfzekerder omgaan in sociale interacties.

Strategie en methode:

De vorming gaat door op 4 halve dagsessies: 3 sessies en een terugkommoment. 

De training bestaat uit een combinatie van eenvoudige yoga oefeningen (geen voorkennis vereist), waarbij kwaliteit van aandacht steeds de rode draad vormt en anderzijds een basis in ontspanningstechnieken d.m.v. ademhaling en lichaamsgewaarzijn (bodyscan). De derde sessie biedt een introductie in het cultiveren van ‘open aandacht’ d.m.v. mindfulnessmeditatie. Vanuit open aandacht leren we gedachtenpatronen en emoties herkennen i.p.v. er onmiddellijk op te reageren. Dit zorgt ervoor dat we bewuster, vrijer en weerbaarder in het leven staan.  

De oefeningen komen de zelfzorg bij opvoeders en leerlingbegeleiders/zorgcoördinatoren/leerkrachten ten goede, maar kunnen door hen ook perfect doorgegeven worden aan kinderen derde graad basisonderwijs en jongeren van de eerste t.e.m. de derde graad secundair onderwijs. 

Op het einde van elke sessie krijgen de deelnemers een thuisopdracht mee. Na drie halve dagsessies is het de bedoeling dat men een praktijkoefening uitvoert met leerlingen. Op de terugkomdag worden goede praktijkvoorbeelden uitgewisseld en wordt er teruggeblikt op de persoonlijke oefenpraktijk. 

Bijkomende info:

Er is een broodjeslunch inbegrepen. 

Mogen we vragen om een kwartier voordien aanwezig te zijn? 

Meebrengen: 

  • Losse, makkelijke kledij 
  • Yogamatje  
Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Je engageert je om deel te nemen aan het volledige nascholingstraject van 4 sessies. 


Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 26 september 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 85,00 Euro
Lesgever: Derveaux Jean-Paul
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Afgelast)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • vrijdag 9 oktober 2020 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • vrijdag 23 oktober 2020 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • vrijdag 30 oktober 2020 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • vrijdag 15 januari 2021 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.