Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LEV1 Inspiratie voor evaluatie - Evaluatiecongres save the date 02/10/2020

Evalueren of kijken hoe leerlingen evolueren? Hoe kunnen wij ontwikkelingsgericht evalueren? Op welke verschillende manieren kan je evalueren zowel bij algemene vakken als bij praktijkvakken? En hoe kan je dat haalbaar en praktisch aanpakken? Ben jij een leraar die met soortgelijke vragen zit …? 

Doelstellingen:

Het evaluatiecongres wil jou in de eerste plaats inspireren om breder, meer ontwikkelingsgericht en misschien ook anders naar evaluatie te kijken. 

De keynote en een aantal sessies geven je inzicht in breed evalueren, manieren om ontwikkelingsgericht te evalueren. 

Daarnaast kan je ook kiezen voor sessies die je inspireren vanuit de praktijk: doel is om je praktische handvatten of tools te geven of tonen om concreet mee aan de slag te gaan in je klaspraktijk. 

Doelgroep:

Leraren secundair onderwijs (gewoon secundair onderwijs en OV4) 

Aanbieder: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Ons eerste evaluatiecongres focust op breed en ontwikkelingsgericht evalueren in verschillende facetten. 

De ene keynote neemt je mee in breed evalueren, daagt je uit om kritisch naar jouw manier van evalueren te kijken en geeft je inzicht in mogelijkheden om te evalueren om te leren.  

Of je kiest voor de andere keynote die je onderdompelt je in formatieve assessment, of hoe toetsing een krachtig middel kan zijn om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. 

Koen Mattheeuws, Steunpunt diversiteit en leren (UGent) en Dominique Sluijsmans, Zuyd Hogeschool Heerlen en Maastricht University, zetten dit evaluatiecongres stevig in. 

De rest van de dag maak jij de keuzes. Alle sessies zijn opgebouwd rond breed evalueren, het in kaart brengen van een leerproces en hulpmiddelen om dit zowel digitaal als non-digitaal te doen of zijn specifiek gericht op noden binnen jouw vakgebied of studiedomein om te evalueren vanuit je leerplan. 

Strategie en methode:

We starten met een plenaire sessie. Je kiest tussen 2 inspirerende sprekers. 

De keuzesessies bieden een gevarieerd aanbod wat betreft strategie en methode, van luisteren tot interactie. De omschrijving van elke sessie geeft je aanwijzingen over de gebruikte strategie en methode. 

We werken momenteel nog aan het volledige aanbod. Je mag rekenen op een gevarieerd inspirerend en praktisch aanbod. In onze regionale nieuwsbrieven houden wij jou op de hoogte! 

Dagindeling: 

  • 8.45 –  9.00 uur – vanaf 8.45 uur kan je met je zoomlink aanmelden
  • 9.00 – 10.00 uur – plenaire sessie
    Keuze 1: 'Algemene inleiding rond breed evalueren' -  Koen Mattheeuws (Steunpunt Diversiteit en leren – UGent)
    Als we met een school rond de tafel zitten om het te hebben over evaluatie merken we het. Nadenken over -en sleutelen aan evaluatie beroert de gemoederen. Dat is omdat evaluatie in de kern van ons onderwijs zit. Leerkrachten willen hier heel doordacht mee omgaan. En dat is terecht. Door goed te evalueren doen we recht aan het leerproces en bijgevolg ook aan de leerling.  
    Maar wat is dan goed evalueren Voor ons is dat gelijk aan breed evalueren. Een aanpak waarbij we zes ambities willen waar maken.  
    • De persoon in zijn/haar geheel evalueren 
    • Vanuit verschillende invalshoeken evalueren 
    • Op verschillende manieren evalueren 
    • In verschillende contexten evalueren 
    • Aangepast aan de heterogeniteit van de groep evalueren 
    • De leerling actief betrekken bij de evaluatie 
      Deze ambities dienen als toetsstenen voor de kwaliteit van ons evaluatiebeleid. Het is essentieel om leerkrachten de ruimte te geven om zich hierin te bekwamen. Het gaat vaak om maatwerk. En om die kunde te ontwikkelen heeft de leerkracht tijd en bewegingsruimte nodig.  Als je de kwaliteit van de evaluatie wil bijspijkeren dan is de kans reëel dat er andere zaken ‘bougeren’. De gesprekken zullen ongetwijfeld ook over differentiatie-, rapportage, -en zorgbeleid gaan. We doen er goed aan om stapsgewijs te werken, te vertrekken vanuit een onderbouwde visie en theoretische kaders die hun waarde bewezen hebben. In deze inleidende lezing wil ik u die graag aanreiken.  
  • Keuze 2: 'Leren of presteren? Naar een feedbackcultuur in het secundair onderwijs' - Dominique Sluijsmans 
    Is dit voor een cijfer? Moeten we dit kennen? Gaat u dit vragen op de toets? Deze vragen worden door leerlingen veel gesteld. Toetsen zijn vaak nog de stok achter de deur om leerlingen in beweging te krijgen. Toetsen kunnen voor leerlingen ook beangstigend en spannend zijn. Ze worden gevoeld als een momentopname waarop zij moeten presteren. Als dat niet lukt en zij een onvoldoende krijgen, heeft dat impact op hun zelfvertrouwen, maar vooral de motivatie te willen blijven leren. In mijn lezing wil ik de toehoorders handvatten bieden hoe je toetsing zo kan inzetten in je onderwijs dat het tot succes kan leiden voor ALLE leerlingen. Hoe kan toetsen zo worden ingericht dat de focus ligt op LEREN in plaats van momentaan presteren? Tijdens mijn verhaal zal ik uiteenzetten hoe toetsing een kans voor leren kan zijn door de inzet van formatief handelen/toetsen. 
  • 10.30 – 11.30 uur – reeks 1 keuzesessies 
  • 11.30 – 13.30 uur – pauze 
  • 13.30 – 14.30 uur – reeks 2 keuzesessies 
  • 14.30 – 15.00 uur – pauze 
  • 15.00 – 16.00 uur – reeks 3 keuzesessies 
Bijkomende info:
Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Inschrijven vanaf maandag 7 september!


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 30 september 2020 inschrijven en tot en met vrijdag 25 september 2020 uitschrijven.
Bijdrage: 70,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Digitaal via een ZOOM-sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 2 oktober 2020 van 08:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.