In dit lerend netwerk doe je nieuwe inzichten op waarmee je in de vakgroep aan de slag kunt om je evaluatiebeleid vorm te geven:
- naar een evaluatiesystematiek: hoe kun je meer inzetten op evalueren om te leren? Hoe maak je de leerlingen meer meester van hun eigen leerproces. We gaan dieper in op formatief handelen en evalueren.
- naar een evaluatiesysteem: past het systeem bij de huidige noden van leerlingen en de (nieuwe) leerplannen? Is de scheiding tussen kennis – vaardigheden nog wel relevant?
Doelstellingen:
Tijdens dit lerend netwerk:
- leer je wat formatief handelen en evalueren is
- ontdek je werkvormen en methodieken om formatief te handelen en te evalueren
- wissel je ervaringen en ontwikkelde materialen uit met de groep
- reflecteer je over de input, de eigen evaluatiepraktijk, ervaringen en materialen
- bespreek je de reflecties van je eigen vakgroep en het actieplan met de groep (zie hieronder)
- word je versterkt in je rol als vakcoördinator
Met de vakgroep op school – eventueel (online) onder begeleiding van de vakbegeleider:
- denk je na over jullie evaluatiepraktijk (why, how, what)
- ontwikkel je een gedragen visie op evaluatie (evaluatiesysteem – evaluatiesystematiek)
- ga je na of je evaluatiesysteem wel past bij de noden van leerlingen en de (nieuwe) leerplannen
- maak je een beknopt actieplan om de visie te vertalen naar de klaspraktijk
- pas je werkvormen en methodieken van formatief handelen toe in de les
Doelgroep:
Vakcoördinatoren Nederlands so
Inhoud:
Tijdens dit lerend netwerk reflecteer je op de evaluatiepraktijk die jouw vakgroep hanteert. We gaan dieper in op formatief handelen en evalueren en je krijgt werkvormen en methodieken aangereikt die je op school kunt toepassen. Om je rol als vakcoördinator te versterken krijg je opdrachten mee die je uitvoert bij je eigen vakgroep, al dan niet onder begeleiding van de vakbegeleider. Zo ontwikkel je een gedragen visie op evaluatie en maak je een beknopt actieplan om deze visie te vertalen naar de klaspraktijk.
Strategie en methode:
Lerend netwerk: een combinatie van input, materialen ontwikkelen, opdrachten uitvoeren op school, reflecteren op ervaringen.
Plaats en Data:
Meerdere locaties
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 22 oktober 2020
Digitaal via een ZOOM-sessie
(kaart)
van
13:00
tot
16:00
- donderdag 14 januari 2021
Digitaal via een ZOOM-sessie
(kaart)
van
13:00
tot
16:00
(Afgelast)
- woensdag 10 maart 2021
PB Regio Limburg
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt (kaart)
van
09:00
tot
12:00
(Afgelast)