De nascholing bestaat uit 2 delen.
Deel 1 focust op het reactief werken, het managen van controverse en commotie in de klas.
Hoe reageer je als de klas ontploft? Aan de hand van concrete casussen krijg je kaders aangereikt over de opbouw en de aspecten van identiteit; je leert denken vanuit rechtenkaders en de dialoogcirkel uit de bouwsteen Diversiteit toepassen. Je leert de ernst van incidenten met grensoverschrijdend gedrag inschatten en je krijgt handvatten om met leerlingen en ouders in dialoog te gaan over controversiële thema’s.
Deel 2 richt zich op een preventieve aanpak en het werken aan een kwaliteitsbeleid.
Hoe ga je als school om met deze thema’s? Je krijgt aanknopingspunten in de leerplannen en het Referentiekader OnderwijsKwaliteit. Je leert werken aan een beleid rond integriteit. Je krijgt tips om te werken aan het welbevinden van alle leerlingen en leraren. Je kan in beide sessie eigen casussen inbrengen, ervaringen uitwisselen en leren van de andere deelnemers.