Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-14TM Leerondersteuning in een vierkantje: QR-codes in je schoolgebouw

Aan de hand van QR-codes kan je heel wat individuele leerhulp bieden aan leerlingen. In je schoolgebouw kunnen QR-codes ook een hulp zijn om het leefklimaat te bevorderen. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling of geef je de aanzet tot verbindende activiteiten. 

Doelstellingen:

Na dit traject:

  • kan je eigen QR-codes maken en scannen;
  • heb je inspiratie om je schoolwerking te verrijken met QR-codes;
  • gebruik je QR-codes als hulpmiddel voor verbinding en bevorderen van het leef- en leerklimaat;
  • voorzie je eenvoudige digitale hulpmiddelen om het leerproces en het leefklimaat te ondersteunen.
Doelgroep:
  • Leraren, leerlingbegeleiders en coördinatoren uit het secundair onderwijs.

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het thema van dit traject is: Zelf samen doen!
Tijdens (minimum) 2 bijeenkomsten gaan we aan de slag in het schoolgebouw van de deelnemers. We bekijken verschillende mogelijkheden om QR-codes op schoolniveau te gebruiken. We wisselen ideeën en praktijkvoorbeelden uit. We gaan samen op zoek naar digitale toepassingen die ons kunnen helpen. De ideeën komen vanuit de groep. De deelnemers gaan met de concrete ideeën aan de slag in hun eigen school.
Nadien wisselen we verder uit. Tijdens een terugkommoment wisselen we onze ervaringen uit. Wat ging goed en waar zijn we tegenaan gelopen? Welke andere ideeën hebben we nog uitgeprobeerd? Waar hebben we nog extra ondersteuning nodig?

Strategie en methode:

Vooraf:

  • Het is niet de bedoeling om tijdens de sessies in te gaan op het technisch aanmaken en scannen van QR-codes. Deelnemers die nood hebben aan een technische vorming rond dit thema kunnen vooraf een leerpad volgen.
  • Je vindt die leerpad via deze link

Sessie 1:
Tijdens een eerste sessie spreken we af in het schoolgebouw van de deelnemers. We bekijken in kleine groepjes hoe we QR-codes op schoolniveau kunnen gebruiken. Wat is er mogelijk voor taalzwakke leerlingen? Hoe kunnen we QR-codes informerend inzetten? Wat kunnen QR-codes betekenen bij motivatie, verbinding en groepsvorming? Waar kunnen we inspraak voorzien aan de hand van QR-codes? Na deze eerste sessie gaan de deelnemers verder individueel aan de slag. Je krijgt als opdracht om tegen de volgende bijeenkomst de uitgewerkte zaken uit te proberen en zelf nog enkele extra zaken uit te werken voor het schoolgebouw.

Sessie 2:
De tweede sessie is bedoeld als terugkommoment. Dit terugkommoment kan fysiek plaatsvinden de school of online. Tijdens deze sessie stellen we aan elkaar voor wat we verder hebben uitgewerkt en wisselen we onze materialen verder uit. We bieden elkaar hulp waar dit nog nodig is. De groep kan beslissen om na deze tweede bijeenkomst nog verder samen te komen.

Aanvullende informatie:
Naast dit algemene traject zijn er nog enkele andere specifieke trajecten rond QR-codes.

Bijkomende info:

Het volgende breng je zeker mee:

  • Een eigen laptop
  • Eventueel een smartphone met een app om QR-codes te scannen

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
  • We verwachten dat elke deelnemer in staat is om technisch een QR-code aan te maken en te scannen. Wie hier ondersteuning bij nodig heeft kan op zelfstandige basis een leerpad volgen. Je vindt die leerpad via deze link.
  • De lesplaats wordt afgesproken met de school of de scholengemeenschap en zal een eigen locatie van de deelnemers zijn.
  • De scholen kunnen zelf kiezen of ze alle sessies fysiek laten doorgaan of dat er ook online sessies zijn.  Vooraf of tijdens het traject kunnen scholen ook kiezen om in te tekenen voor digitale of fysieke nascholingen.

Voor dit initiatief mogen maximum 10 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (4 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.