Vooraf:
- Het is niet de bedoeling om tijdens de sessies in te gaan op het technisch aanmaken en scannen van QR-codes. Deelnemers die nood hebben aan een technische vorming rond dit thema kunnen vooraf een leerpad volgen.
- Je vindt die leerpad via deze link
Sessie 1:
Tijdens een eerste sessie spreken we af in het schoolgebouw van de deelnemers. We bekijken in kleine groepjes hoe we QR-codes op schoolniveau kunnen gebruiken. Wat is er mogelijk voor taalzwakke leerlingen? Hoe kunnen we QR-codes informerend inzetten? Wat kunnen QR-codes betekenen bij motivatie, verbinding en groepsvorming? Waar kunnen we inspraak voorzien aan de hand van QR-codes? Na deze eerste sessie gaan de deelnemers verder individueel aan de slag. Je krijgt als opdracht om tegen de volgende bijeenkomst de uitgewerkte zaken uit te proberen en zelf nog enkele extra zaken uit te werken voor het schoolgebouw.
Sessie 2:
De tweede sessie is bedoeld als terugkommoment. Dit terugkommoment kan fysiek plaatsvinden de school of online. Tijdens deze sessie stellen we aan elkaar voor wat we verder hebben uitgewerkt en wisselen we onze materialen verder uit. We bieden elkaar hulp waar dit nog nodig is. De groep kan beslissen om na deze tweede bijeenkomst nog verder samen te komen.
Aanvullende informatie:
Naast dit algemene traject zijn er nog enkele andere specifieke trajecten rond QR-codes.