Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-17TM Leerondersteuning in een vierkantje: QR-codes in je praktijklokaal

Aan de hand van QR-codes kan je heel wat individuele leerhulp bieden aan leerlingen. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling. Als leraar heb jij zo meer ruimte om in te gaan op complexere noden en hulpvragen.

Doelstellingen:

Na dit traject:

  • kan je eigen QR-codes maken en scannen;
  • heb je inspiratie om je praktijklokaal te verrijken met QR-codes;
  • gebruik je QR-codes als hulpmiddel voor differentiatie;
  • voorzie je eenvoudige digitale hulpmiddelen om het leerproces te ondersteunen.
Doelgroep:

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens de sessie gaan we aan de slag in jouw praktijklokaal.
We leren hoe we snel een QR-code kunnen aanmaken en bewerken en bekijken enkele aandachtspunten en valkuilen.
We gaan na hoe we het praktijklokaal kunnen verrijken met extra hulpmiddelen die via QR-codes toegankelijk zijn voor de leerlingen.
We gaan op zoek naar digitale toepassingen die ons kunnen helpen.
De deelnemers gaan met de concrete ideeën aan de slag in hun eigen praktijklokaal.

Strategie en methode:

Vooraf:

Sessie:

We spreken af in het praktijklokaal.

We bekijken eerst de technische aspecten van de QR-codes en maken samen enkel codes aan.
Daarna nemen het lokaal onder de loep en gaan na waarvoor we QR-codes kunnen gebruiken aan de hand van enkele vragen.

  • Welke begeleidende informatie kan een leerling gebruiken als hij in dit lokaal aan het werk gaat?
  • Wat gaat soms fout als leerlingen hier aan het werk zijn en waar kunnen we hulpmiddelen inbouwen?
  • Welke extra ondersteuning kunnen we in dit lokaal inbouwen voor leerlingen die het moeilijk hebben?
  • Welke herhalingsinfo kunnen we voorzien voor leerlingen?

We maken enkele QR-codes aan bij concrete situaties en geven ze een plaats in het lokaal.
Na deze sessie gaan de deelnemers verder aan de slag.
Je krijgt als opdracht om ideeën uit te proberen en uit te werken voor je eigen lokaal.

Daarna:

We voorzien een kort online of fysiek terugkommoment.
Je presenteert een voorbeeld van wat je in je eigen praktijklokaal hebt toegevoegd aan leerondersteuning voor de leerlingen met behulp van QR-codes.
We kijken waar er nog extra ondersteuning nodig zou kunnen zijn:

  • Wat liep goed?
  • Wat lukte niet goed?
  • Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
  • Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, …?

Aanvullende informatie:
Naast dit algemene traject zijn er nog enkele andere specifieke trajecten rond QR-codes.

Bijkomende info:

Het volgende breng je zeker mee:

  • Een eigen laptop
  • Eventueel een smartphone met een app om QR-codes te scannen

De sessie gaat door in een praktijklokaal van de deelnemers.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
  • Dit initiatief is gericht op een lerarenteam.

Voor dit initiatief mogen maximum 15 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (5 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.