Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP220035-P-001 Computationeel denken aanleren door gebruik te maken van Python

Ben je op zoek naar voorbeelden van computationeel denken binnen het vak wiskunde met Phyton dan zal je hier zeker geïnspireerd worden.

Doelstellingen:

Aan het einde van deze nascholing heb je als deelnemer de kennis en inzichten verworven om computationeel denken via toepassingen in wiskunde over te brengen naar de leerlingen.

Doelgroep:

Alle leraren wiskunde tweede graad en pedagogische ICT-coördinatoren.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In het nieuwe leerplan wiskunde van de tweede graad (D- en DA-finaliteit) is er een nieuwe doelstelling bijgekomen over Computationeel denken.

Het is de bedoeling om via voorbeelden uit wiskunde de leerlingen te leren algoritmes te ontwikkelen of aan te passen en te testen op hun correctheid.

  • probleemstelling, analyse van wiskundige problemen,
  • opstellen van algoritme voor het oplossen van een probleem,
  • programmeren van de oplossing (we gebruiken de gratis programmeeromgeving Python op pc),
  • concepten van computationeel denken,
  • principes van programmeren,
  • elementen van programmeertalen,
  • ingebouwde functies,
  • debuggen van het programma.

Met deze nascholing werk je aan de doelen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI)

Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie.  DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken.  Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing: 

DOMEIN 1 : Professioneel engagement : reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 : Digitale leermiddelen: selecteren
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid
DOMEIN 6 : digitaal materiaal creëren, veilig en verantwoord gebruik, digitale problemen oplossen

Strategie en methode:

De sessies worden zowel in onze leslokalen aangeboden als online tijdens een webinar.

In de leslokalen zijn de sessies hands-on: elke deelnemer krijgt de nodige tijd om onder begeleiding de nieuwe technieken meteen aan te leren en in te oefenen. Bij een webinar is er veel minder interactie en kan het begeleid inoefenen door de deelnemers nauwelijks gebeuren.

Een uitgebreide syllabus waarin alle nodige werkwijzen beschreven staan, zorgt er voor dat elke cursist ook nadien alles kan nakijken en verwerken. Op het einde van de sessies kan elke deelnemer alle voorbeeldbestanden meenemen en (indien gewenst) in de eigen klas gebruiken.

Bijkomende info:

Wil je steeds op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ga dan naar onze facebookpagina

Nascholing ICT of volg ons op Twitter @NascholingICT.

De modaliteiten van ICT voor deelname aan dit initiatief, kan je online nalezen.

Voorwaarde:

Er is geen bijzondere voorkennis vereist.


Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 10 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 240,00 Euro
Lesgever: Decuypere Paul
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.