In het nieuwe leerplan wiskunde van de tweede graad (D- en DA-finaliteit) is er een nieuwe doelstelling bijgekomen over Computationeel denken.
Het is de bedoeling om via voorbeelden uit wiskunde de leerlingen te leren algoritmes te ontwikkelen of aan te passen en te testen op hun correctheid.
- probleemstelling, analyse van wiskundige problemen,
- opstellen van algoritme voor het oplossen van een probleem,
- programmeren van de oplossing (we gebruiken de gratis programmeeromgeving Python op pc),
- concepten van computationeel denken,
- principes van programmeren,
- elementen van programmeertalen,
- ingebouwde functies,
- debuggen van het programma.
Met deze nascholing werk je aan de doelen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI)
Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie. DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken. Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing:
DOMEIN 1 : Professioneel engagement : reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 : Digitale leermiddelen: selecteren
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid
DOMEIN 6 : digitaal materiaal creëren, veilig en verantwoord gebruik, digitale problemen oplossen