Laptops, chromebooks, iPads en andere zijn stilaan een vertrouwd beeld in het secundair onderwijs. Het gebruik van een grafisch rekentoestel wordt dan ook meestal aan de kant geschoven.
De rekentoestellen van Geogebra zijn een krachtig alternatief om het jarenlange gebruikte grafische rekentoestel te vervangen.
We bekijken in deze sessies de volgende onderwerpen die te maken hebben met grafieken, algebraïsche berekeningen, en beschrijvende statistiek:
- De grafisch rekenmachine van Geogebra voor grafieken en allerhande berekeningen met functies (nulpunten, extrema, tabel met functiewaarden, …)
- De CAS-rekenmachine van Geogebra voor allerlei algebraïsche berekeningen (ontbinden, oplossen van vergelijkingen en stelsels, …)
- Toepassingen uit de functieleer en de analyse (elementaire functies, transformaties van functies, rechten en parabolen, snijpunten functies, extremumvraagstukken, …)
- Werken met vectoren
- Werken met complexe getallen
- Beschrijvende statistiek: ingeven van datasets, voorstellen van frequentietabellen, grafieken (staafdiagram, dotplot, lijndiagram, stengel-blad-diagram, histogram, boxplot, cirkeldiagram)
- Spreidingsdiagrammen
Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie. DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken. Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing:
DOMEIN 1 : Professioneel engagement: reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 : Digitale leermiddelen: selecteren
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid