Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO0LSO220008-01 ProfS online aanbod jaar 3+ 2022-2023: 18 oktober 2022

In het schooljaar 2022-2023 biedt ProfS aan alle ProfS 3 deelnemers nog een aantal sessies extra aan. Dit is een rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen waardoor tijdens hun opleiding enerzijds een aantal modules werd geannuleerd en anderzijds een aantal modules werd ingekort in de tijd.

Doelgroep:
  • Directeurs die tijdens het schooljaar 2021-2022 ProfS 3de jaar hebben gevolgd
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

ProfS 3 deelnemers uit het schooljaar 2021-2022 kunnen zich inschrijven voor ProfS3+. Dit is een rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen waardoor tijdens hun opleiding enerzijds een aantal modules werd geannuleerd en anderzijds een aantal modules werd ingekort in de tijd. Deze sessies zijn inbegrepen in de inschrijvingsprijs van het 3de jaar. Naast twee fysieke dagen die in de regio doorgaan, zijn er ook twee online dagen waar eerder inhoudelijk gewerkt wordt. Deze worden over alle regio’s heen op dezelfde dagen aangeboden nl 18 oktober en 17 november 2022. 

De eerste sessie start om 9.30 en eindigt om 12.00. Na de middagpauze volgt een tweede sessie van 13.00 tot 15.30. Je kan per dag inschrijven en hierbij een keuze maken uit 2 sessies.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 18 oktober 2022 van 09:30 tot 12:00
Leadership for learning, what's in it for me?
Spreker: Peter Van Iseghem

Wat leert ons 50 jaar onderzoek naar schoolleiderschap en welke praktijken zijn effectief voor het onderwijskundig leiderschap? Met het concept Leadership for learning bieden we een onderbouwde basis voor concrete leiderschapspraktijken gericht op het LEREN van leerlingen, het team, de school en het leiderschap.

Interne communicatie - verdieping door aan de slag te gaan met de logische niveaus
Spreker: Karina Verhoeven

Doelstelling: Directies leren het model van de logische niveaus te hanteren, zodat ze gerichter boodschappen kunnen beluisteren.

Bij gesprekken is het gevaar groot dat je gaat interpreteren en naar oorzaken zoekt. Het gesprek zal daardoor dan gaan over feiten, gevolgd door interpretaties en bedenkingen vanuit jouw waarden en normen. Met het model van de logische niveaus krijg je meer structuur in gesprekken en wordt het voor jou duidelijk wat er echt speelt.

Door deze praktische tool neem je niet alleen een coachende houding aan, je leert je gesprekspartner ook beter kennen en verneemt de juiste verklaring voor zijn of haar gedrag in de klas en op school. Je leert de onderliggende overtuigingen te doorgronden en de juiste acties in een juiste context te plaatsen.

Je krijgt een lijst van coachende vragen die je in dit model van de logische niveaus onmiddellijk kan toepassen in je praktijk.       

Schoolwerkplan
Spreker: Diane Van Hove

In deze werkwinkel laten we je kennis maken  met een format voor een schoolwerkplan dat  een duidelijk beeld ophangt van waar de school staat en waarin de school verder wil groeien. Kwaliteitskaarten brengen op  gestructureerde manier de huidige werking in beeld. Ambitiekaarten die het traditionele actieplan vervangen, zorgen ervoor dat er tussen de collega’s een diepgaande dialoog op gang komt over het waarom en waartoe van gewenste veranderingen. Het referentiekader voor onderwijskwaliteit is het speelveld en geeft de grenzen aan. Verder laten we je methodieken verkennen om de kwaliteit van je onderwijs zichtbaar te maken, je kwaliteit te spiegelen, samen prioriteiten te bepalen, samen visie te ontwikkelen en nog veel meer. Voor wie na deze sessie met de input concreet verder aan de slag wil, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij een lerend netwerk rond het schoolwerkplan.

Wat nu weer? - deel 1
Spreker: Martine Van Obbergen

Deze sessie omarmt de volledige dag, als je hiervoor kiest dien je ook deel 2 aan te duiden als jouw werkwinkelkeuze in de namiddag!

sessie 1A: Als directie worden we soms hondsmoe van al het onderlinge gedoe over schijnbaar eenvoudige items in de samenwerking.

  • Hoe word je conflictwaardiger en vooral, hoe doe je dat zonder in te boeten op je persoon of op alle andere zaken die nog moeten gebeuren.
  • Hoe herken je hardnekkige teamconflicten die meestal niet gaan over wat er feitelijk gebeurt, maar over de beleving van de teamleden .
  • Wat is escalerend gedrag, wat kan de- escaleren?
  • Wat is het verschil tussen schuld en aandeel in moeilijke communicaties.
  • Is het nodig om op te treden, en hoe dan?
  • Bemiddelen, kans of valkuil.
  • Hoe evolueer je van standpunten naar belangen, individueel en in team.

We zoeken samen naar antwoorden via tools en oefeningen.

Ik neem niet deel aan een workshop
Spreker: -

-

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
dinsdag 18 oktober 2022 van 13:00 tot 15:30
Leadership for learning, what's in it for me?
Spreker: Peter Van Iseghem

Wat leert ons 50 jaar onderzoek naar schoolleiderschap en welke praktijken zijn effectief voor het onderwijskundig leiderschap? Met het concept Leadership for learning bieden we een onderbouwde basis voor concrete leiderschapspraktijken gericht op het LEREN van leerlingen, het team, de school en het leiderschap.

Interne communicatie - verdieping door aan de slag te gaan met de logische niveaus
Spreker: Karina Verhoeven

Doelstelling: Directies leren het model van de logische niveaus te hanteren, zodat ze gerichter boodschappen kunnen beluisteren.

Bij gesprekken is het gevaar groot dat je gaat interpreteren en naar oorzaken zoekt. Het gesprek zal daardoor dan gaan over feiten, gevolgd door interpretaties en bedenkingen vanuit jouw waarden en normen. Met het model van de logische niveaus krijg je meer structuur in gesprekken en wordt het voor jou duidelijk wat er echt speelt.

Door deze praktische tool neem je niet alleen een coachende houding aan, je leert je gesprekspartner ook beter kennen en verneemt de juiste verklaring voor zijn of haar gedrag in de klas en op school. Je leert de onderliggende overtuigingen te doorgronden en de juiste acties in een juiste context te plaatsen.

Je krijgt een lijst van coachende vragen die je in dit model van de logische niveaus onmiddellijk kan toepassen in je praktijk.       

Schoolwerkplan
Spreker: Diane Van Hove

In deze werkwinkel laten we je kennis maken  met een format voor een schoolwerkplan dat  een duidelijk beeld ophangt van waar de school staat en waarin de school verder wil groeien. Kwaliteitskaarten brengen op  gestructureerde manier de huidige werking in beeld. Ambitiekaarten die het traditionele actieplan vervangen, zorgen ervoor dat er tussen de collega’s een diepgaande dialoog op gang komt over het waarom en waartoe van gewenste veranderingen. Het referentiekader voor onderwijskwaliteit is het speelveld en geeft de grenzen aan. Verder laten we je methodieken verkennen om de kwaliteit van je onderwijs zichtbaar te maken, je kwaliteit te spiegelen, samen prioriteiten te bepalen, samen visie te ontwikkelen en nog veel meer. Voor wie na deze sessie met de input concreet verder aan de slag wil, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij een lerend netwerk rond het schoolwerkplan.

 

Wat nu weer? - deel 2
Spreker: Martine Van Obbergen

Deze sessie omarmt de volledige dag, als je hiervoor kiest dien je ook deel 1 aan te duiden als jouw werkwinkelkeuze in de voormiddag!

sessie 1B: Concrete situaties uit de praktijk kunnen na de middag op vraag uitgebreid besproken worden zodat een gestructureerd actieplan opgestart kan worden.

 

Ik neem niet deel aan een workshop
Spreker: -

-

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 15 oktober 2022 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Verhoeven Karina
Van Obbergen Martine
Van Hove Diane
Van Iseghem Peter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 18 oktober 2022 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.