Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO0LSO220008-02 ProfS online aanbod jaar 3+ 2022-2023: 17 november 2022

In het schooljaar 2022-2023 biedt ProfS aan alle ProfS 3 deelnemers nog een aantal sessies extra aan. Dit is een rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen waardoor tijdens hun opleiding enerzijds een aantal modules werd geannuleerd en anderzijds een aantal modules werd ingekort in de tijd.

Doelgroep:
  • Directeurs die tijdens het schooljaar 2021-2022 ProfS 3de jaar hebben gevolgd
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

ProfS 3 deelnemers uit het schooljaar 2021-2022 kunnen zich inschrijven voor ProfS3+. Dit is een rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen waardoor tijdens hun opleiding enerzijds een aantal modules werd geannuleerd en anderzijds een aantal modules werd ingekort in de tijd. Deze sessies zijn inbegrepen in de inschrijvingsprijs van het 3de jaar. Naast twee fysieke dagen die in de regio doorgaan, zijn er ook twee online dagen waar eerder inhoudelijk gewerkt wordt. Deze worden over alle regio’s heen op dezelfde dagen aangeboden nl 18 oktober en 17 november 2022. 

De eerste sessie start om 9.30 en eindigt om 12.00. Na de middagpauze volgt een tweede sessie van 13.00 tot 15.30. Je kan per dag inschrijven en hierbij een keuze maken uit 2 sessies.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 17 november 2022 van 09:30 tot 12:00
Leadership for learning, what's in it for me?
Spreker: Peter Van Iseghem

Wat leert ons 50 jaar onderzoek naar schoolleiderschap en welke praktijken zijn effectief voor het onderwijskundig leiderschap? Met het concept Leadership for learning bieden we een onderbouwde basis voor concrete leiderschapspraktijken gericht op het LEREN van leerlingen, het team, de school en het leiderschap.

Wat nu weer? - deel 1
Spreker: Martine Van Obbergen

Deze sessie omarmt de volledige dag, als je hiervoor kiest dien je ook deel 2 aan te duiden als jouw werkwinkelkeuze in de namiddag!

sessie 1A: Als directie worden we soms hondsmoe van al het onderlinge gedoe over schijnbaar eenvoudige items in de samenwerking.

  • Hoe word je conflictwaardiger en vooral, hoe doe je dat zonder in te boeten op je persoon of op alle andere zaken die nog moeten gebeuren.
  • Hoe herken je hardnekkige teamconflicten die meestal niet gaan over wat er feitelijk gebeurt, maar over de beleving van de teamleden .
  • Wat is escalerend gedrag, wat kan de- escaleren?
  • Wat is het verschil tussen schuld en aandeel in moeilijke communicaties.
  • Is het nodig om op te treden, en hoe dan?
  • Bemiddelen, kans of valkuil.
  • Hoe evolueer je van standpunten naar belangen, individueel en in team.

We zoeken samen naar antwoorden via tools en oefeningen.

Zorg- en kansenbeleid
Spreker: Bert De Jonghe

Zorg- en kansenbeleid voeren, is een kerntaak van elke basisschool. In deze sessie wordt vanuit het vademecum zorg en kansen ingezoomd op voorwaarden en kansen om een optimaal zorg- en kansenbeleid uit te bouwen. De inhouden van het vademecum worden op de eigen schoolsituatie toegepast.

Ik neem niet deel aan een workshop
Spreker: -

-

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 17 november 2022 van 13:00 tot 15:30
Leadership for learning, what's in it for me?
Spreker: Peter Van Iseghem

Wat leert ons 50 jaar onderzoek naar schoolleiderschap en welke praktijken zijn effectief voor het onderwijskundig leiderschap? Met het concept Leadership for learning bieden we een onderbouwde basis voor concrete leiderschapspraktijken gericht op het LEREN van leerlingen, het team, de school en het leiderschap.

Beleidsvoerend vermogen
Spreker: Diane Van Hove

In deze werkwinkel rond beleidsvoerend vermogen verdiepen we ons in de verschillende dragers van beleidsvoerend vermogen. We laten de theorie gedeeltelijk achter ons en zoomen in op praktijkvoorbeelden van de deelnemers. We vernemen namelijk graag hoe jij met succes inzet op één of meerdere dragers van beleidsvoerend vermogen? Hoe zorg je ervoor dat leraren écht met elkaar gaan samenwerken? Hoe organiseer je dat? Welke ondersteuning bied jij hierbij als leidinggevende? Wat houdt gedeeld leiderschap in op jouw school? Hoe kom je tot prioriteiten die door iedereen gedragen worden? Hoe verbind je je prioriteitenplan met je professionaliseringsplan? Hoe pak je je interne communicatie aan?…. Kortom, heel wat zaken die kunnen besproken worden binnen het thema beleidsvoerend vermogen. Deelnemen aan de werkwinkel betekent ook een bijdrage te willen leveren aan de werkwinkel. Om op voorhand een overzicht te hebben van de succesverhalen van de deelnemers en de sessie grondig te kunnen voorbereiden, vragen we je om diane.vanhove@katholiekonderwijs.vlaanderen voor eind oktober de inhoud van je bijdrage (+ eventuele documenten en presentatie die je met de overige collega’s zal delen) te bezorgen. Heb je nog bijkomende vragen over zaken waar je tegenaan loopt, vergeet dan zeker niet ook deze te bezorgen.

Wat nu weer? - deel 2
Spreker: Martine Van Obbergen

Deze sessie omarmt de volledige dag, als je hiervoor kiest dien je ook deel 1 aan te duiden als jouw werkwinkelkeuze in de voormiddag!

sessie 1B: Concrete situaties uit de praktijk kunnen na de middag op vraag uitgebreid besproken worden zodat een gestructureerd actieplan opgestart kan worden.

Ik neem niet deel aan een workshop
Spreker: -

-

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 13 november 2022 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Van Obbergen Martine
De Jonghe Bert
Van Hove Diane
Van Iseghem Peter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 17 november 2022 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.