Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCBA0DLP220195-01 Lerend netwerk: Leerstrategieën in de krachtige leeromgeving.

Hoe zorg je, als leraar, dat je oudste kleuters en/of leerlingen zelfstandig taken en opdrachten kunnen uitvoeren en zo optimaal tot leren en ontwikkelen kunnen komen? Welke leerstrategieën kan je hiervoor inzetten om hen in dit proces te ondersteunen?
Tijdens dit lerend netwerk leer je met leerstrategieën aan de slag te gaan binnen de krachtlijnen van onze krachtige leeromgeving.
We bouwen ook een inspiratiebank uit aan materialen om met leerstrategieën aan de slag te gaan binnen je eigen klaspraktijk.

Doelstellingen:
  • Je maakt kennis met verschillende leerstrategieën als middel om tot effectiever onderwijs te komen in een krachtige leeromgeving.
  • Je bent bewust dat ons leerplan vele kansen biedt om met leerstrategieën aan de slag te gaan.
  • Je kan, als leraar, duurzaam aan de slag gaan met leerstrategieën in je eigen klaspraktijk.
  • Je kan een onderwijsarrangement binnen de krachtige leeromgeving uitbouwen waarbij je leerlingen zich versterken in hun leerstrategieën.
  • Je versterkt de reflectieve dialoog over leerstrategieën.
  • Je ontdekt hoe je doelgericht kunt samenwerken aan leerstrategieën op teamniveau.
Doelgroep:

Leraren & zorgleraren basisonderwijs vanaf de oudste kleuters t.e.m. 6e leerjaar – regio Antwerpen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

We maken kennis met elkaar, formuleren onze eigen (en/of gedeelde) leervra(a)g(en). We gaan in dialoog met elkaar en delen, verkennen, spiegelen onze eigen (zowel positieve en negatieve) ervaringen en visie (en die van anderen) in het omgaan met leerstrategieën.

We verkennen de doelen uit ons leerplan die werken aan leerstrategieën. We bouwen zelf krachtige leeromgevingen uit waarbij we kleuters/leerlingen versterken in hun leerstrategieën.

We maken ook tijd voor het proces van “externe regulatie over co-creatie naar zelfsturing”.

Tussen de sessies door ga je zelf aan de slag en in de eerstvolgende sessie is er ruimte voor een reflectiemoment en verdere uitwerking van je leervraag in kleine groep.

Strategie en methode:

We vertrekken vanuit de leervraag van de deelnemers en werken volgens het principe van een lerend netwerk. Dit betekent een korte opfrissing van “leerstrategieën”, de leervraag scherp stellen en duurzaam maken en nadien aan de slag met de eigen leervraag (binnen de krachtige leeromgeving), waarbij je zelf gaat verkennen en experimenteren. Je krijgt ook een aanbod aan inspiratiebronnen aangereikt.

Bijkomende info:

Mee te brengen:

  • Leerplan : digitaal of op papier
  • Schrijfmateriaal

Vanaf het schooljaar 2022-2023 betaal je als schoolentiteit een bedrag van € 20,00 per netwerk als lidmaatschap voor een schooljaar. Voor dat bedrag kan je meerdere leden van een schoolteam laten participeren aan het netwerk ongeacht het aantal sessies. Je ontvangt als schoolentiteit dus slechts 1 factuur van € 20,00 bij de start van het lerend netwerk.

Dit bedrag is exclusief lunch.

Vragen hierover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Voorwaarde:

Je bent gemotiveerd om je te verdiepen in de verschillende leerstrategieën en deze concreet uit te proberen binnen je klaspraktijk.


Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 13 september 2022 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: De Ceulaer Liesbeth
Kerremans Julie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.