Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL220244-02 Aan de slag met de M-cirkel - redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)

De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.

Doelstellingen:
  • Je maakt kennis met de M-cirkel.
  • Je kan de M-cirkel gebruiken in de praktijk.
Doelgroep:
  • Directies
  • Leerlingenbegeleiders
  • Leraren
  • Zorgcoördinatoren
  • Zorgleraren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. De M-cirkel biedt een planmatige aanpak in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.

Strategie en methode:

Dit initiatief bestaat uit twee sessies.
Ter voorbereiding lezen de deelnemers in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vooraf fase 1 van de Bouwsteen Continuüm van zorg voor het basisonderwijs (17 blzn.) of voor het secundair onderwijs (17 blzn.).
De deelnemers bezorgen na de lectuur hun leervragen.
In de eerste sessie maken de deelnemers kennis met de M-cirkel, rekening houdend met hun leervragen. Tegelijk gaan ze met een eigen praktijkvoorbeeld aan de slag. De deelnemers brengen hiervoor een praktijksituatie (op papier of in hun hoofd) mee naar de sessie.
In de tweede sessie, die de vorm heeft van een supervisie, bespreken de deelnemers hoe ze met de M-cirkel in de praktijk aan de slag gingen, wat werkte en op welke barrières ze botsten.

Bijkomende info:

Ter voorbereiding lezen de deelnemers in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vooraf fase 1 van de Bouwsteen Continuüm van zorg voor het basisonderwijs (17 blzn.) of voor het secundair onderwijs (17 blzn.).
De deelnemers bezorgen na de lectuur hun leervragen.
De deelnemers brengen een praktijksituatie (op papier of in hun hoofd) mee naar de sessies.

Voorwaarde:

Bij voorkeur schrijven deelnemers van één schoolteam in duo's in.
Omwille van de herkenbaarheid van de praktijksituaties, wordt de sessie apart gegeven voor het basisonderwijs en voor het secundair onderwijs.


Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Coppieters Jan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.