Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO2LSO240166 Directiecongres Secundair Onderwijs regio Antwerpen: De leraar in zijn kracht

Goed en kwaliteitsvol onderwijs bouwt aan de toekomst van elke leerling met voldoende en sterke leraren.
Hoe laten we leraren groeien en maken we hen sterker? Hoe zorgen we ervoor dat leraren hoge verwachtingen koesteren voor elke leerling? Hoe ondersteunen we leraren? Hoe houden we leraren aan boord? Hoe …? Vragen die jij als directeurs beslist herkent.
Tijdens dit congres bieden we je sessies met bevlogen sprekers, ruimte om elkaar te ontmoeten en om te netwerken, om zo ook jou, als directeur, in je kracht te zetten. Je keert terug naar je school met ideeën om, samen met je team, het onderwijs in jullie school nog kwaliteitsvoller te maken. 

Doelstellingen:

Als deelnemer aan dit congres: 

  1. denk je vanuit verschillende invalshoeken mee na over hoe leraren (meer) in hun kracht komen te staan; 
  2. verken je kaders die aansluiten bij dit thema; 
  3. maak je kennis met praktijkvoorbeelden i.v.m. het thema; 
  4. reflecteer je doorheen de sessies over wat je meeneemt naar de eigen school;
  5. krijg je kansen tot ontspanning en netwerking. 

De sessies op donderdag bieden je de kans om ofwel binnen een thema te kiezen, ofwel om over de thema’s heen te kiezen. De kleuren in dit overzicht geven weer welke sessies over eenzelfde thema gaan of een inhoudelijke link hebben.

Doelgroep:

Directeurs Secundair Onderwijs Regio Antwerpen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma

Woensdag 12 februari 2025
Vanaf 14.30 uur: onthaal
15.00 uur:          welkomstkoffie in de foyer
15.30 uur:          opening van het congres door Danny Van den wouwer en Helga Melis
15.50 uur:          ‘Een krachtige leraar is …’, leerlingen en ouders aan het woord
16.00 uur:          plenaire openingssessie ‘De kracht van academisch optimisme: leerprestaties én eerlijke kansen bevorderen’ door Ruud Lelieur

Tijdens dit openingsreferaat word je meegenomen in de wondere wereld van academisch optimisme. Onderzoek toont aan dat er een sterke positieve samenhang bestaat tussen academisch optimisme en de prestaties van leerlingen: hoe meer leraren(teams) gekenmerkt worden door academisch optimisme, des te beter hun leerlingen presteren. En het meest bemoedigende hieraan: dit geldt voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond. Academisch optimisme is bovendien veranderbaar. Inzetten op academisch optimisme is bijgevolg een erg interessante strategie om leerprestaties én eerlijke kansen te bevorderen.

17.30 uur:          receptie
18.15 uur:          avondmaal
20.30 uur:          avondprogramma: een magische muzikale avond met Vaartlander 

Donderdag 13 februari 2025
De keuzesessies van donderdag bieden zowel de mogelijkheid om je in een thema te verdiepen als om uit verschillende thema’s te plukken. In dit schema geven we in kleur aan welke sessies bij welk thema aansluiten.

7.30 – 8.45 uur: ontbijt
8.45 uur:           ‘Katholiek Onderwijs Vlaanderen: wat brengt de toekomst?’ door Bruno Vanobbergen
9.30 uur:           keuzesessies deel 1 (voor de omschrijving zie hieronder bij Workshops)
11.00 uur:         koffiepauze                   
11.30 uur:         keuzesessies deel 2 (voor de omschrijving zie hieronder bij Workshops)
13.00 uur:         lunch
15.30 uur:         koffiepauze
16.00 uur:         keuzesessies deel 3 (voor de omschrijving zie hieronder bij Workshops)
18.00 uur:         avondmaal

Vrijdag 14 februari 2025
7.30 – 9.00 uur: ontbijt
09.15 uur:         plenaire slotsessie 'Groei door veerkracht en samenwerking: De kracht van een TEAM' door Ann Wauters 

Tijdens dit slotreferaat verken je via basketbaltermen zoalsBouncing Back’, ‘pivoteren’ en ‘transities’ essentiële kenmerken van leiderschap.  
Het hart van deze keynote draait om het hernieuwde concept van TEAM. We horen vaak dat TEAM staat voor ‘Together Everyone Achieves More’, maar Ann Wauters biedeen nieuw perspectief: TEAM staat voor Trust (Vertrouwen), Energy (Energie), Accountability (Verantwoordelijkheid) en Mindset (Mentaliteit). Dit zijn de fundamenten die de Belgian Cats, ons nationale basketbalteam, hebben geholpen om nieuwe hoogtete bereiken, waaronder de halve finales van de Olympische Spelen. Deze hoekstenen zijn net zo relevant in gelijk welk team. Ann Wauters deelt praktische strategieën met je om vertrouwen op te bouwen, conflicten te beheren, verantwoordelijkheid te bevorderen en een positieve mindset te behouden – allemaal essentieel voor het vormen van hoog presterende teams. 

10.45 uur:         koffiepauze
11.15 uur:         bezinning
12.00 uur:         afronding van het congres 
12.15 uur:         middagmaal

Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
Boost je vakgroepwerking donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 13:00
Spreker: Danny Van den wouwer & Gila Gutwirth

Boost je vakgroepwerking - Effectief samenwerken binnen en overheen vakgroepen op vlak van curriculum. Hoe pak je dat aan? 

Zijn er op jouw school grote kwaliteitsverschillen tussen de vakgroepen/-overschrijdende teams? Hebben de bespreekpunten op vakvergaderingen weinig te maken met het leren van leerlingen of de lespraktijk en gaat het vooral over organisatorische zaken? Zijn het steeds dezelfde leraren die zich engageren om acties uit te werken? Werken sommige vakgroepen/-overschrijdende teams op eilandjes? Ontbreekt er een horizontale en/of verticale samenhang op vlak van STEM, GFL, ...? Is er binnen en overheen vakgroepen nood aan een effectieve(re) en efficiënte(re) (leerplan)doelgerichte werking? Indien deze vragen herkenbaar zijn, dan is deze werkwinkel iets voor jou. 

 

Tijdens deze sessie bekijken we welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn om vakgroepen/-overschrijdende teams effectief te laten samenwerken op vlak van curriculum. Hoe zorg je ervoor dat deze teams (vakgroepen/-overschrijdende teams) op jouw school eigenaarschap en gezamenlijke verantwoordelijkheid opnemen voor de te bereiken (leerplan)doelen? In welke mate stuur je als onderwijskundig leider de vakgroepen aan? Hoe creëer je tegelijk autonomie voor je vakgroepen/-overschrijdende teams? 

 

Aan de hand van een reflectie-instrument stel je een beginsituatieanalyse voor jouw school op. Met de verkregen inzichten, tools en tips kan je de vakgebonden/-overschrijdende samenwerking op vlak van curriculum op jouw school onder de loep nemen, ondersteunen en versterken. 

 

Als je voor deze sessie kiest, duid je bij de keuzes voor deel 2 aan: ‘Ik heb gekozen voor een lange sessie’

Academisch optimisme bevorderen, de vertaalslag naar de praktijk donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Ruud Lelieur

Academisch optimisme bevorderen, de vertaalslag naar de praktijk

Academisch optimisme bevat het samenspel van drie elementen: (1) overtuigingen van doelmatigheid, (2) vertrouwen in leerlingen en ouders en (3) de focus op leren.

 

Na de inhoudelijke sessie van de dag ervoor maken we in deze werkwinkel de vertaalslag van academisch optimisme naar de praktijk. We gaan interactief op zoek naar strategieën die schoolleiders kunnen implementeren om het academisch optimisme te verhogen, naar voorbeelden van goede praktijk uit de eigen scholen die gelinkt kunnen worden aan de eerder geziene onderzoeksresultaten.

 

Na deze werkwinkel

· weet je hoe je aan de slag kunt gaan met academisch optimisme;

· kun je academisch optimistische strategieën vertalen naar de eigen praktijk;

· heb je kennis gemaakt met voorbeelden van goede praktijk van je eigen school en andere scholen.

Zet elke leraar in zijn kracht vanuit een sterk personeelsbeleid! donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Charona Janssens & Annick Keunen

Zet elke leraar in zijn kracht vanuit een sterk personeelsbeleid! 

Hoe zorgen we ervoor dat elke leraar de beste versie van zichzelf kan zijn? Waar liggen kansen om waarderend op te treden als organisatie, zodat leraren de dagelijkse complexe uitdagingen willen en kunnen aangaan?
 

Hoe kan je in elk van deze fasen de leraar in zijn kracht zetten? 

 

Vanuit het algemeen kader van duurzaam personeelsbeleid zetten we de bril van waardering op om te kijken naar instroom, doorstroom en uitstroom in je organisatie. Na deze sessie ken je de verschillende fasen van de employee journey, weet je hoe je vanuit waardering de leraar in elk van deze fasen in zijn/haar kracht kan zetten. Doorheen de sessie reflecteer je over sterktes en kansen in de eigen organisatie. 

 

Versterken van klassenraden en klasmanagement donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Werner Bogaerts, Peter Hoste & Hans Schoofs

Versterken van klassenraden bij moeilijk begrijpbaar gedrag van leerlingen & klasmanagement (deze sessie werd ook vorig schooljaar aangeboden)

Hoe krijgen we een klassenraad op één lijn?

 

Een gedragen aanpak biedt de grootste kans op succes. Welke tools helpen ons als leidinggevenden?

 

In deze sessie krijg je zicht op hoe we in een klassenraad aan de slag kunnen rond ‘moeilijk gedrag’.

Vanuit monitoring van gedragsproblemen komen we tot een plan van aanpak. We zetten in op strategieën die effectief zijn.

Onderwijskundig beleid - versterk de kracht van het team donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Anne Dewulf

Onderwijs is zowel prachtig als kwetsbaar.  Hoe zet je in op onderwijskundig beleid om de pracht te bewaren en de kracht van het team te versterken?

Onderwijskundig beleid geeft vorm aan de kern van de opdracht van de leraar.

 

Wie betrek jij bij het uitwerken van het onderwijskundig beleid op jouw school? Hebben jullie op school schoolbrede afspraken over didactiek, leerlingenevaluatie, feedback en leerlingenbeleiding? Zijn in jouw school die afspraken doelgericht en duidelijk geformuleerd voor alle teamleden? ...

 

Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar antwoorden en ga je actief aan de slag met tools om in jouw school te werken aan een doeltreffend onderwijskundig beleid.

Onze vloot varend houden in woelige wateren: verandermoeheid ombuigen, het kan! donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Yannick Noppe & Astrid Meganck

Onze vloot varend houden in woelige wateren: verandermoeheid ombuigen, het kan!

Er lopen veel veranderprocessen op scholen, waardoor het schoolteam wat verandermoe dreigt te worden. In deze sessie word je bewust van welke factoren een rol kunnen spelen en welke wetenschappelijke inzichten handvatten bieden om verandermoeheid mogelijk om te denken naar meer veranderkunde, wat energie geeft om samen als schoolteam sterker te worden om hedendaagse uitdagingen te omarmen.

 

We vertrekken van de cirkel van gedragsverandering om de weg die elk veranderproces aflegt zichtbaar te maken. Ook elk teamlid gaat diezelfde cirkel door, maar niet altijd aan hetzelfde tempo. Daardoor lijken veranderprocessen te stokken, voelen trekkers weerstand en zie jij als leidinggevende verandermoeheid opduiken bij het willen/moeten aanvatten van een volgend veranderproces.

 

In deze praktisch gerichte sessie vertrekken we van deze realiteit en zoek je uit een aantal aangeboden wetenschappelijke inzichten kapstokken die jou kunnen ondersteunen om samen 'de vloot naar kalmer water te brengen'.

 

Een smaakmaker ...

Deze sessie wordt ook aangeboden in de reeks van 11.30 tot 13.00 u.

Over de Grens? Seksueel Gedrag Inschatten en Gepast Reageren donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: Karen De Wilde

Over de Grens? Seksueel Gedrag Inschatten en Gepast Reageren

Seksueel grensoverschrijdend gedrag komt helaas op vrijwel elke school voor (online en/of offline). Tijdens deze interactieve sessie leer je aan de hand van concrete voorbeelden seksueel grensoverschrijdend gedrag herkennen en er gepast op reageren.

 

Als kader nemen we de seksuele ontwikkeling van (kinderen en) jongeren: welk gedrag hoort bij welke fase van de ontwikkeling. De focus van de sessie ligt op seksueel grensoverschrijdend gedrag, met als leidraad het Sensoa Vlaggensysteem. Wanneer gaat gedrag te ver? Hoe kan je de ernst inschatten? Hoe ga je in gesprek met betrokkenen? En hoe kan je gepast pedagogisch reageren? Wat moeten de betrokkenen leren om nieuwe incidenten te voorkomen?

 

We werken zoveel mogelijk met eigen cases en voorbeelden.

Ik volg op dit ogenblik geen workshop donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:00
Spreker: geen

   

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 13 februari 2025 van 11:30 tot 13:00
De leraar in zijn kracht: de mindset van het lerarenteam gericht op succes
Spreker: Bart Debbaut & Conny Witters

De leraar in zijn kracht: de mindset van het lerarenteam gericht op succes

Van je lerarenteam een team van onderzoekende professionals maken, is zowat een voorwaarde om leerkrachten te laten inzetten op wat echt werkt en hen zo in hun kracht te plaatsen.  

 

We maken steeds meer school in een informatierijke omgeving. Van leerkrachten wordt expliciet verwacht dat zij hun onderwijsleerpraktijk reflecterend benaderenzodat ze kunnen inzetten op praktijken die effectief zijn. Het praktijkonderzoek van Databistro vormt een belangrijke kans om leerkrachten te betrekken bij iets wat hen erg ter harte gaat: leerlingen goed oriënteren. De impact van de leraar/het lerarenteam op het al dan niet slagen van een leerling is bijzonder groot (academisch optimisme). Hoe kunnen we de interesse van leerkrachten gebruiken om hen bij dit onderzoek te betrekken? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten inzicht geven in het belang van versterken van hun leerimpact binnen hun onderwijsleerpraktijk? 

 

Vanuit de ervaringen van Databistro delen we tijdens deze sessie goede praktijken om leerkrachten te betrekken bij reflectie over succesvolle oriëntering binnen de modernisering. 

Zin in zorg – zorg voor zin: de uitdagingen van de 3G’s
Spreker: Ilse Janssens

Zin in zorg – zorg voor zin: de uitdagingen van de 3G’s

Zorg en onderwijs hebben veel uitdagingen gemeen. Net als onderwijs heeft de zorgsector te kampen met pittige HR-uitdagingen: hoe vind en houd je Genoeg Goede en Gemotiveerde medewerkers die hun job graag doen? Dit tegen de achtergrond van demografische verschuivingen (vergrijzing bij het personeel én bij de doelgroep van de zorg) en een krappe arbeidsmarkt. De oplossingen van het verleden zijn ontoereikend, waar liggen de kansen in de toekomst?

 

Tijdens deze sessie verwerf je een breder zicht op de acties om je scherper te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Je maakt kennis met initiatieven die medewerkers ondersteunen in hun professionele ontwikkeling en welbevinden, met als doel hun retentie te bevorderen.

Er is zeker ruimte voor interactie en vraag en antwoord tijdens of op het einde van de presentatie.

GOK-werking gestuurd vanuit data
Spreker: Werner Bogaerts & Peter Hoste

GOK-werking gestuurd vanuit data

Een goed buikgevoel alleen is niet genoeg om leerlingen gelijke onderwijskansen te bieden.

Vandaag zijn harde cijfers via diverse gebruiksvriendelijke tools beschikbaar om vanuit data je GOK-werking naar de klasvloer te brengen.

 

Deze sessie toont hoe je vanuit verschillende invalshoeken data kan inzetten om je GOK-werking nog meer doelgericht te maken. We verkennen Dataloep, DataWijzer, maar ook onze Goalgetter. Vanuit verschillende casussen maken we een concrete vertaling naar de lespraktijk. Zowel op het niveau van de leerkracht, het GOK-team als op beleidsniveau wordt er getoond hoe data makkelijk kunnen worden ingezet om elke leerling de beste kansen te geven om zichzelf ten volle te ontplooien.

Onderwijskundig leiderschap met effect tot op de klasvloer
Spreker: Wessel Stet en Elke Janssens

Onderwijskundig leiderschap met effect tot op de klasvloer

Leraren maken het verschil, maar waarom maakt de ene leraar meer verschil dan de andere? Effectieve didactiek is de sleutel. En ligt er hier ook een rol voor de schooldirecteur?

 

Als directeur geef je leiding aan een groep professionals, wat je in staat stelt om strategisch te sturen en te ondersteunen. Door recent onderwijsonderzoek te benutten, wordt steeds duidelijker wat effectief is in het onderwijs. Met inzicht in wat leraren succesvol maakt, beschik je over waardevolle middelen om het leren van alle leerlingen te bevorderen.

 

In deze sessie nemen we je mee in de wondere wereld van effectieve didactiek, bespreken we wat werkt in het onderwijs en hoe je leraren kan ondersteunen om (nog) meer effect te hebben op het leren van de leerlingen. We delen wetenschappelijke inzichten, technieken en praktische toepassingen.

 

Je hebt de mogelijkheid om in de sessie in de namiddag dieper in te gaan op het praktijkvoorbeeld van SJABI Puurs en Zavo Zaventem, die deze aanpak hebben geïmplementeerd. 

 

Onze vloot varend houden in woelige wateren: verandermoeheid ombuigen, het kan!
Spreker: Yannick Noppe & Astrid Meganck

Onze vloot varend houden in woelige wateren: verandermoeheid ombuigen, het kan!

Er lopen veel veranderprocessen op scholen, waardoor het schoolteam wat verandermoe dreigt te worden. In deze sessie word je bewust van welke factoren een rol kunnen spelen en welke wetenschappelijke inzichten handvatten bieden om verandermoeheid mogelijk om te denken naar meer veranderkunde, wat energie geeft om samen als schoolteam sterker te worden om hedendaagse uitdagingen te omarmen.

 

We vertrekken van de cirkel van gedragsverandering om de weg die elk veranderproces aflegt zichtbaar te maken. Ook elk teamlid gaat diezelfde cirkel door, maar niet altijd aan hetzelfde tempo. Daardoor lijken veranderprocessen te stokken, voelen trekkers weerstand en zie jij als leidinggevende verandermoeheid opduiken bij het willen/moeten aanvatten van een volgend veranderproces.

 

In deze praktisch gerichte sessie vertrekken we van deze realiteit en zoek je uit een aantal aangeboden wetenschappelijke inzichten kapstokken die jou kunnen ondersteunen om samen 'de vloot naar kalmer water te brengen'.

 

Een smaakmaker ...

Deze sessie wordt ook aangeboden in de reeks van 9.30 tot 11.00 u.

"Wie zeg jij dat ik ben? De directeur en de leraar godsdienst in zijn kracht.”
Spreker: Lieselotte Franquet & Hanne Jacobs

"Wie zeg jij dat ik ben? De directeur en de leraar godsdienst in zijn kracht.”

In deze sessie verken je wat het betekent om leidinggevende te zijn in een katholieke dialoogschool.

Hoe kijk je vanuit jouw identiteit als leidinggevende bijvoorbeeld naar het vak rooms-katholieke godsdienst?

Hoe positioneer jij je ten opzichte van het christelijk mens-, wereld- en godsbeeld dat de katholieke identiteit van onze scholen draagt?

Welke beleidsbeslissingen maak je (niet) wanneer je vanuit je persoonlijke, professionele of institutionele identiteit naar je school, je team en je leerlingen kijkt?

 

Opgelet: Sommige onderdelen van deze werkwinkel overlappen inhoudelijk met de sessie ‘Leiding geven aan een katholieke dialoogschool’, die deel uitmaakt van het eerste jaar CVA (postgraduaat).

Ik heb gekozen voor een lange voormiddagsessie
Spreker: geen

   

Ik volg op dit ogenblik geen workshop
Spreker: geen

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
donderdag 13 februari 2025 van 16:00 tot 18:00
Evidence informed werken op scholen
Spreker: Dieter Hoedekie

Evidence informed werken op scholen

Hoe kunnen we onderwijskwaliteit sterken door in te zetten op evidence informed werken? Hoe kan de onderwijsprofessional (de leraar, de directeur, leerlingbegeleider,.. ) als onderzoekende professional diverse bronnen bewust inzetten om onderbouwde keuzes te maken voor de schooleigen onderwijspraktijk?

 

We bekijken quick wins om op school voor de eigen praktijk vaker te werken vanuit evidentie.

MVT Van misvatting naar wetenschap
Spreker: Christel Verheyen en Mariella Peeters

MVT Van misvatting naar wetenschap

Wellicht hoor je van je talenleraren op school over de ontwikkelingen binnen het MVT-onderwijs. Het is begrijpelijk dat door de veelheid van de taken en de drukte van de dagelijkse praktijk het niet evident is om je zelf in te lezen in alle leerplannen MVT.

 

Wens je snel geïnformeerd te worden over de (nieuwe) visie van MVT om weloverwogen keuzes te kunnen maken, taalleraren feedback te geven na lesobservatie of tijdens functioneringsgesprekken, te rapporteren en te delibereren op basis van valide data?

 

We hangen de sessie op aan enkele vragen/verzuchtingen zoals ‘De leerplannen zijn zo vaag!’, ‘Het niveau daalt!’, ‘Als we examens hebben, leren ze beter!’

'Laat je inspireren als waarderende coach in een echte feedbackcultuur!'
Spreker: Anke Deckers

'Laat je inspireren als waarderende coach in een echte feedbackcultuur!'

 

Wil jij als directie een feedbackcultuur creëren en de professionele groei van je team versterken?

 

Deze interactieve workshop laat je bewust worden van de coachingsvaardigheden die je als leidinggevende kan inzetten om een feedbackcultuur op je school te blijven faciliteren. Ontdek hoe waarderende coachingsvaardigheden je kunnen ondersteunen om een veilige werkomgeving uit te bouwen en samen verder te werken aan een feedbackcultuur waarin iedereen floreert en zaken bespreekbaar zijn.

 

Tijdens de sessie wordt bewust gekozen voor een aanpak zonder tools en digitale middelen. Dit is een training in relatiebekwaamheid en wordt gegeven op een manier waarin de relatie ook centraal staat door met elkaar in gesprek te gaan. De inzichten komen vanuit de praktijk, zijn concreet en zijn onmiddellijk en overal inzetbaar.

Infrastructuur als facilitator
Spreker: Ann Cautreels

Infrastructuur als facilitator

De gebouwen faciliteren de onderwijsfunctie. Op welke wijze kan een gebouw mogelijkheden geven binnen de manier van lesgeven?

 

Tijdens deze sessie bekijken we op welke wijze infrastructuur invloed heeft op de pedagogische mogelijkheden. Aan de hand van voorbeelden zien we hoe de infrastructuur in secundaire scholen facilitator is voor het onderwijs. Je staat stil bij hoe je uitdagende leeromgevingen kunt creëren via kleine en low budget ingrepen.

 

Tijdens deze informerende sessie krijg je ruimte tot interactie met andere deelnemers en met de lesgever.

Onderwijskundig leiderschap met effect op de klasvloer: een inkijk in de praktijk van 2 scholen
Spreker: SJABI Puurs en Zavo Zaventem

Onderwijskundig leiderschap met effect op de klasvloer: een inkijk in de praktijk van 2 scholen

In deze werkwinkel krijg je een kijkje in de praktijk van twee scholen die wetenschappelijke inzichten over effectieve didactiek hebben geïntegreerd in hun onderwijskundig beleid. Je ontdekt hoe deze aanpak invloed heeft op de klasvloer. De scholen delen hun ervaringen, de keuzes die ze hebben gemaakt, de implementatie op schoolniveau en de effecten die ze waarnemen bij zowel leraren als leerlingen.

Daarnaast is er volop gelegenheid om vragen te stellen en na te denken over hoe je deze inzichten kunt toepassen in je eigen schoolpraktijk en welke kansen je kunt benutten.

De AI-trein op je school, welk spoor volg je?
Spreker: Kathleen Rymen

De AI-trein op je school, welk spoor volg je?

Voelt het voor jou aan dat de AI-trein vertrokken is, terwijl je zelf nog niet helemaal mee bent? Wil ook jij een plekje in eerste of tweede klasse bemachtigen, zodat je meer comfortabel kan reizen? Voel jij ook dat leerkrachten en leerlingen volop experimenteren met AI en zoek je handvatten om hiermee om te gaan in je school?

 

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven. AI grijpt ook in in je school en dat tot op de klasvloer. Dit biedt ongekende kansen, maar het baart ons ook terecht zorgen. In deze sessie ontdek je wat (Gen)AI is, hoe je AI kan inzetten in onderwijscontexten en welke de kansen en de uitdagingen zijn. Je krijgt praktische inzichten die je kan gebruiken om een beleid rond AI uit te werken.

 

Wil je graag een stevige basis rond (Gen)AI, zodat je (beter) begrijpt wat het kan betekenen in jouw school? Dan is deze inspirerende workshop met veel handvatten en linken om met dit thema verder aan de slag te gaan iets voor jou.

Krachtig en verbindend communiceren als leidinggevende
Spreker: Sophie Vangenechten en Tania Van Passen

De kracht van communicatie. Hoe je als leidinggevende op een verbindende manier je lerarenteam kunt versterken

Als schooldirecteur speel je een cruciale rol in het versterken van je lerarenteam. Door als leidinggevende bewust te communiceren kan je bouwen aan een positieve schoolcultuur. Zo zet je je leraren in hun kracht én toon je hen hoe ze die kracht kunnen benutten in hun eigen communicatie met leerlingen, collega's en ouders.  

In deze interactieve workshop verwerf je inzicht in effectieve communicatieprocessen en -strategieën binnen relevante communicatieve contexten en situaties. We besteden daarbij aandacht aan zowel schriftelijke als mondelinge communicatie en de manieren waarop je het effect van je boodschap kan versterken door bewust aandacht te besteden aan de vorm en inhoud ervan. 

  

Je staat stil bij de impact van jouw communicatie op het team en hoe er, ondanks positieve intenties, toch ruis kan ontstaan.   

  

Je maakt een eerste aanzet tot een schoolbreed, kwaliteitsvol communicatieplan. 

  

Kortom, je wordt je bewust van het waarom, hoe en wat van effectieve en sensitieve communicatie binnen een schoolse context en leert hoe jij als leidinggevende daarin een positieve toon kan zetten. 

Ik volg op dit ogenblik geen workshop
Spreker: geen

   

Bijkomende info:

Prijs: Kamer alleen: 545 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer): 515 euro

Woensdag 12, donderdag 13 en vrijdag 14 februari 2025

Floreal Blankenberge
Koning Albert-I-laan 59
8370 Blankenberge

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 3 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 545,00 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Schoofs Hans
Hoedekie Dieter
Meganck Astrid
Lelieur Ruud
Janssens Ilse
Janssens Charona
Bogaerts Werner
De Wilde Karen
Van Passen Tania
Peeters Mariella
Gutwirth Gila
Deckers Anke
Keunen Annick
Melis Helga
Janssens Elke
Noppe Yannick
Debbaut Bart
Rymen Kathleen
Dewulf Anne
Verheyen Christel
Witters Conny
Van den wouwer Danny
Vanobbergen Bruno
Jacobs Hanne
Vangenechten Sophie
Stet Wessel
Cautreels Ann
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Floreal Blankenberge
Koning Albert I laan 59
8370 Blankenberge (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 12 februari 2025 van 14:30 tot 22:30
    • donderdag 13 februari 2025 van 08:30 tot 18:00
    • vrijdag 14 februari 2025 van 09:00 tot 13:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.