Burgerschapsvorming, leerlingparticipatie en persoonsvorming: een pedagogisch perspectief – 10 november 2021
‘In het kader van burgerschapsvorming willen we de stem van leerlingen graag horen’. ‘Als we echt willen vormen voor de toekomst, moeten onze leerlingen dan niet meebeslissen over hun eigen leerproces?’ ‘Zouden we niet eens een leerlingenraad op moeten zetten?’.
Zomaar vragen die adviseurs gesteld krijgen als het gaat om burgerschap en leerlingen.
Wanneer we het hebben over burgerschapsvorming, kunnen we natuurlijk niet om het onderwerp van leerlingparticipatie heen. Maar wat bedoelen we nu eigenlijk met dit concept? Hebben we met het oprichten van een leerlingenraad het ‘vinkje’ voor leerlingparticipatie kunnen zetten? Misschien wel, maar of het wenselijk is, is de vraag…
In deze sessie exploreren we een pedagogische visie op leerlingparticipatie. Wat onderscheidt deze visie van een meer instrumentele visie? Aan de hand van de drie dimensies van burgerschapsvorming die Verus hanteert – sociaal, moreel en democratisch- verdiepen we ons in de vormende waarde van leerlingparticipatie.
Daarna gaan we in drie gespreksronden met elkaar in gesprek over leerlingparticipatie bij u op school.
Aan het einde van deze sessie heeft u kennisgemaakt met een pedagogische visie op leerlingparticipatie en heeft u ideeën én contacten opgedaan om het thema in uw school op pedagogische wijze invulling te geven.
Naam spreker
|
Biografie
|
Dr. Jacomijn van der Kooij
|
Pedagoog, opvoedingsfilosoof en teamleider Verus Zin in Onderwijs’
|