Kinderen worden veel meer dan we denken blootgesteld aan situaties als huiselijk geweld, een vechtscheiding, het verlies van een ouder, het moeten vluchten uit een oorlogsgebied, pestgedrag, grensoverschrijdend seksueel gedrag of de reacties van ouders op extreme, langdurige stress,… Al deze situaties hebben een heel grote impact op het gedrag en de leerprestaties van kinderen.
Vanuit het onderwijs kan je een heel belangrijke rol spelen naar kinderen met trauma. Door trauma te herkennen en hier op een trauma-sensitieve manier mee om te gaan kan je het verschil maken. Dit lijkt misschien niet altijd even makkelijk. Hoe herken je trauma? Wat zeg je best tegen een leerling? Wat doe je met hun verhaal? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak? En hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school? Hoe kan de zorg voor je leerlingen in evenwicht blijven met de zorg voor jezelf?
In deze interactieve nascholing gaan we in op de impact van trauma op kinderen. We kijken naar de symptomen van trauma en hoe jij die als leerkracht kan herkennen. We gaan dieper in op wat kinderen nodig hebben na het meemaken van trauma en staan stil bij de rol van de school en van jou als leerkracht.