Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL220372-01 Info en overleg: zorgcontinuüm en redelijke aanpassingen: gewijzigde nood, de leerling krijgt een (gewijzigd) verslag tijdens het schooljaar

Indien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de vastgestelde onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging nodig is, spreken we over 'de gewijzigde nood'.
Dit gaat dan over de leerling die gewoon onderwijs loopt en een verslag buitengewoon onderwijs krijgt. Of over de wijziging van een gemotiveerd verslag naar een verslag of over de wijziging van een verslag naar een ander type verslag. De school organiseert een overleg met de klassenraad, de ouders en het CLB en andere (externe) partners.
In dit info en overlegmoment krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.

Doelstellingen:
  • Je deelt en verrijkt je kennis over het proces betreffende 'de gewijzigde nood'.
  • Je krijgt inzicht betreffende de regelgeving.
  • Je versterkt je vaardigheden betreffende de inzet van alle partners die betrokken zijn bij het overleg betreffende het proces 'de gewijzigde nood': directie, zorgco, middenkader, leerlingbegeleider, leerkracht, ouder, CLB medewerker, ondersteuner...
  • Je deelt en verrijkt je visie over inclusief onderwijs en legt de link met het pedagogisch project van je school.
Doelgroep:

Alle partners die in de praktijk betrokken zijn bij het proces van 'gewijzigde nood': directie, zorgco, middenkader, leerlingbegeleider, leerkracht, ondersteuner, CLB-medewerker...

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De nood aan aanpassingen voor een leerling kan wijzigen. De vastgestelde onderwijsbehoeften zijn dan van die aard dat de leerling een verslag buitengewoon onderwijs krijgt. Of dat het gemotiveerd verslag wijzigt naar een verslag. Of dat er een wijziging van het (type) verslag nodig is. Op dat moment organiseert de school een MDO/klassenraad met de ouders en het CLB en eventueel andere externe partners. De school beslist op basis van dit overleg en nadat het gewijzigd verslag – met daarin een motivering van de gewijzigde nood aan aanpassingen – werd afgeleverd, om de leerling op vraag van de ouders verder studievoortgang te laten maken op basis van een IAC.

We krijgen heel wat vragen rond deze 'gewijzigde nood'. We geloven in het uitbouwen van inclusief onderwijs.
We geven toelichting over de regelgeving betreffende 'de gewijzigde nood', zoomen in op de procedure, belichten de procedure rond afweging van redelijke aanpassingen.
We bieden concrete handvatten en materialen om in de praktijk mee aan de slag te gaan.

Naast onze eigen input maken we ruimschoots tijd voor de vragen van de deelnemers.

Strategie en methode:

De sessie gaat digitaal door en staat open voor alle betrokkenen bij het proces 'gewijzigde nood' in het gewoon onderwijs.
Wisselwerking tussen input en eigen vraagstelling, interactief leren van elkaar.

Bijkomende info:

De deelnemers kunnen hun vragen vooraf doormailen naar geert.vandevijver@katholiekonderwijs.vlaanderen.
Je neemt de naam van de betreffende leerling niet mee op in je mail.
Je vraag wordt mee opgenomen in de sessie.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 2 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Uyttendaele Erika
Bosman Luc
Mertens Sara
Van De Vijver Geert
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 8 december 2022 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • maandag 13 maart 2023 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 4: (Voorbij)
    • woensdag 7 juni 2023 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.