De nood aan aanpassingen voor een leerling kan wijzigen. De vastgestelde onderwijsbehoeften zijn dan van die aard dat de leerling een verslag buitengewoon onderwijs krijgt. Of dat het gemotiveerd verslag wijzigt naar een verslag. Of dat er een wijziging van het (type) verslag nodig is. Op dat moment organiseert de school een MDO/klassenraad met de ouders en het CLB en eventueel andere externe partners. De school beslist op basis van dit overleg en nadat het gewijzigd verslag – met daarin een motivering van de gewijzigde nood aan aanpassingen – werd afgeleverd, om de leerling op vraag van de ouders verder studievoortgang te laten maken op basis van een IAC.
We krijgen heel wat vragen rond deze 'gewijzigde nood'. We geloven in het uitbouwen van inclusief onderwijs.
We geven toelichting over de regelgeving betreffende 'de gewijzigde nood', zoomen in op de procedure, belichten de procedure rond afweging van redelijke aanpassingen.
We bieden concrete handvatten en materialen om in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Naast onze eigen input maken we ruimschoots tijd voor de vragen van de deelnemers.