Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0ALG210113-02 Jongeren en trauma

Cijfers tonen aan dat 75% van de mentale problemen bij volwassenen start op een leeftijd jonger dan 24 jaar.  Trauma speelt hierbij een grote rol.  Door trauma bij jongeren te herkennen en te erkennen kan jij het verschil maken in het verdere leven van de jongere.

Doelstellingen:

Na deze sessie kan je trauma herkennen en kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een trauma hebben meegemaakt.

Doelgroep:

Leerkrachten secundair onderwijs, zowel regulier als buitengewoon onderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De adolescentie is een heel bijzondere periode. Het brein van adolescenten is volop in ontwikkeling. De capaciteit om te leren zit op een piekmoment en herinneringen die gevormd worden zijn nog moeilijk uitwisbaar. Het meegemaakt hebben van een trauma als kind of het meemaken van een traumatische ervaring als tiener, zal dan ook een grote impact hebben op dit flexibele maar ook heel kwetsbare brein.

We weten dat 45% van de kinderen in het regulier onderwijs en 96% van de kinderen in het buitengewoon onderwijs geconfronteerd wordt met trauma. Kinderen en jongeren worden veel meer dan we denken blootgesteld aan?situaties als huiselijk geweld, een vechtscheiding, het verlies van een ouder, het moeten vluchten uit een oorlogsgebied, pestgedrag, grensoverschrijdend seksueel gedrag of de reacties van ouders op extreme, langdurige stress,… Al deze situaties hebben een heel grote impact op het gedrag en de leerprestaties van jongeren.

Vanuit het onderwijs kan je een heel belangrijke rol spelen naar jongeren met trauma. Door trauma te herkennen en hier op een trauma-sensitieve manier mee om te gaan kan je het verschil maken. Dit lijkt misschien niet altijd even makkelijk. Hoe herken je trauma? Wat zeg je best tegen een leerling? Wat doe je met hun verhaal? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak? En hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school? Hoe kan de zorg voor je leerlingen in evenwicht blijven met de zorg voor jezelf?

In deze interactieve nascholing gaan we in op de impact van trauma bij jongeren. We kijken naar de symptomen van trauma en hoe jij die als leerkracht kan herkennen. We gaan dieper in op wat jongeren nodig hebben na het meemaken van trauma en staan stil bij de rol van de school en van jou als leerkracht.

Strategie en methode:

Interactieve sessie met voldoende ruimte voor eigen inbreng en vragen.  Aan de hand concrete casussen, ingebracht door de deelnemers of de trainer, wordt de theorie omgezet in de praktijk en worden voldoende tools en handvaten meegegegeven om direct mee aan de slag te gaan.

Bijkomende info:

In de deelnameprijs is een broodjesmaaltijd voorzien.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 2 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Vande Walle Ilse
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 21 oktober 2021 van 09:00 tot 16:00
DOd Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • donderdag 19 mei 2022 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.