De onderwerpen van deze netwerkdagen zijn opgebouwd vanuit het kwaliteitsgebied leerlingenbegeleiding. We verkennen samen de corresponderende kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden.
Dag 1: brede basiszorg (2/12/2021)
Voor dag 1 is het onderwerp ‘brede basiszorg’. Wat betekent dit concreet 'volgens de verwachting van het referentiekader voor onderwijskwaliteit'?
- Het schoolteam stimuleert de optimale ontwikkeling van alle leerlingen.
- Het schoolteam houdt rekening met de schoolcontext en de kenmerken van de leerlingengroep om een krachtige leeromgeving te creëren en om proactieve en preventieve acties te plannen op het vlak van leren en studeren, onderwijsloopbaan, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.
- Het schoolteam implementeert deze acties op schoolniveau en binnen de onderwijsleerpraktijk.
- Het schoolteam volgt de leerlingen systematisch op.
Dag 2: passende begeleiding (25/4/2022)
Op dag 2 werken we rond de kwaliteitsverwachtingen binnen het thema ‘passende begeleiding’.
- Het schoolteam heeft zicht op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen en baseert daarop een stapsgewijze begeleiding gericht op gelijke kansen.
- De begeleiding wordt individueler naarmate de nood aan zorg stijgt.
- Het schoolteam neemt voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften begeleidende maatregelen op maat, volgt de effecten ervan op en stuurt de maatregelen indien nodig bij.
- Het schoolteam betrekt de leerlingen, de ouders en relevante partners bij de begeleiding.
- De communicatie over de begeleiding is laagdrempelig en transparant.
Dag 3: samenwerken met het CLB (schooljaar 2022-2023)
Dag 4: ondersteunen van leerkrachten (schooljaar 2022-2023)