Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0IDO220003-RKG-4TM Kijk wat een dik boek! – Wonderverhalen

Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen.

In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven!viahet leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met bijbelverhalen. 

We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met bijbelverhalen, wonderverhalen bij jonge kinderen. 

In deze basissessie werken we concreet met enkelewonderverhalen en krijg je zicht op welke manier we dit vertellen bij jonge kinderen. 

 Hoe breng je bijbelverhalen aan in de klas? Hoe kun je met Jezusbeelden aan de slag gaan?  

Vanuit een concreet bijbelverhaal dat verkend, verdiept en verwerkt wordt krijg je de nodige handvaten voor de eigen klaspraktijk en ga je met een rugzak vol inspiratie en concrete suggesties terug naar je klas. 

Doelstellingen:
  • Je krijgt zicht op het belang van Rooms-katholieke godsdienst binnen de katholieke dialoogschool.
  • Je herkent in het ordeningskader de ontwikkelvelden en -thema’s, die de basis vormen voor Rooms-katholieke godsdienst, met specifiek aandacht voor het doel rond het werken met bijbelverhalen binnen ZILL.
  • Je leert het werken met bijbelverhalen en meer bepaald wonderverhalen beter kennen, nl. wat het wonderverhaal voor de leerkracht en de school betekent en hoe je de vertaling kunt maken naar de klas.
  • Je krijgt zicht op de impuls ‘geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld’.
Doelgroep:
  • Team kleuteronderwijs
  • Directie
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze module sta je stil bij ontwikkelthema één: levensbeschouwelijk, religieus en/of gelovig groeien, met specifiek de verdieping naar RKlg3, waar de nadruk ligt op het verkennen, verdiepen en verwerken van bijbelverhalen. Je staat stil bij het functioneel gebruik van leermiddelen, reeds bestaande materialen, zoals Leeftocht voor jonge kinderen, de gebedenklapper,de Thomas website en verschillende bijbels en bijbelpublicaties. In een gezamenlijk werkmoment wordt een wonderverhaal in de kijker gezet en ga je aan de slag met een kijkwijzer. Je oefent het koppelen van ontwikkelthema’s aan bijbelverhalen. Je krijgt de kans om ervaringen en rituelen te verbinden aan het bijbelverhaal. In subgroepen kies je nog enkele wonderverhalen en ga je zelf aan de slag. Nadien koppelen we terug. 

Met een rugzak vol inspiratie en concrete suggesties keer je terug naar je klas. 

Strategie en methode:

Deze sessie kan geboekt worden tijdens een personeelsvergadering (minstens 2 uur) of tijdens een studiedag. Het spreekt voor zich dat er tijdens een studiedag nog meer verdiept kan worden. 

De sessie bestaat uit een afwisseling van input en activerende werkvormen. 

Tijdens de sessie worden er concreet (wonder)bijbelverhalen gelezen (eigen niveau). Je krijgt de kans om aan de hand van een kijkwijzer het wonderverhaal te beleven, te verkennen, te verdiepen en te verwerken. Je maakt een vertaling naar de klaspraktijk. Wat kan dit bijbelverhaal betekenen in het leven van jonge kinderen? Je hanteert de ZILL-tool en kijkt welke ontwikkelthema’s je kunt linken aan de bijbelverhalen. 

Je kunt er ook voor kiezen om een extra sessie te boeken, nl. door er een extra praktijkmoment aan vast te koppelen en zo extra bijbelverhalen uit te werken. 

Je kunt ook er ook de sessie basis bijbelverhalen aan koppelen als extra sessie. 

Bijkomende info:

Voorafgaande aan de sessie zal er nog een mail gestuurd worden met de nodige materialen en documenten die gebruikt worden tijdens de sessie. 

Er zal duidelijk aangegeven worden welke er moeten afgedrukt worden. 

De werkelijke kostprijs van dit professionaliseringsinitiatief bedraagt 650 euro/sessie. Wij bieden dit initiatief aan een verminderde prijs aan, dit is mogelijk door tussenkomst van de overheid.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Voorwaarde:

Het is raadzaam om de eerste module: Godsdienst beleven bij jonge kinderen: een kijkje door de ZILL-bril eerst te volgen zodat de ontwikkelthema’s 1 tot 5 al gekend zijn naar opbouw en hoe hanteren van de doelen. Zo kunnen we in deze sessie de impuls bijbelverhalen verder gaan verdiepen en koppelen aan de ontwikkelthema’s. 


Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 300,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.