Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL220326-01 Help! Hoe omgaan met moeilijk begrijpbaar pubergedrag?

Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over leerlingen in het secundair onderwijs die moeilijk gedrag stellen. Deze leerlingen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met jou en je collega's via gedrag. Hoog tijd dus om de taal van moeilijk gedrag eigen te maken zodat we het welbevinden van leerlingen én leerkrachten kunnen verhogen. Zodat je niet enkel symptomatisch blijft werken, maar je leerlingen herkent als signaaldragers. Zodat leraren en leerlingenbegeleiders hun tijd en energie wijs kunnen besteden.

Doelstellingen:
  • Je leert om de taal van moeilijke pubers te begrijpen.
  • Je verdiept je kennis over moeilijk begrijpbaar gedrag bij pubers.
  • Je krijgt inzicht in de werking van het puberbrein.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om op een adequate manier te communiceren met pubers die grensoverschrijdend gedrag stellen.
  • Je vertaalt de visie op moeilijk begrijpbaar gedrag die je tijdens de twee sessies krijgt naar je eigen schoolwerking.
  • Je neemt deel aan intervisie om te reflecteren op de aangeboden kennis en om de vertaling naar je eigen leerlingenbeleid te maken.
Doelgroep:
  • Leerlingenbegeleiders
  • Leraren secundair onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Waanzin is: dezelfde pedagogische interventies opnieuw en opnieuw inzetten en toch een ander - beter - resultaat verwachten. Wanneer het op moeilijk gedrag bij leerlingen aankomt, is dat echter wat nog vaak gebeurt. Volgens geïntegreerde wetenschappelijke kennis is het niet verbazend dat gedragskaarten, straf- alsook beloningssystemen onvoldoende antwoord bieden. En zelfs met positieve verschuivingen naar nieuwe vormen van autoriteit of de nadruk op herstel, mist er nog een essentieel puzzelstuk in de heersende pedagogiek: het feit dat gedrag communicatie is.

Leerlingen die moeilijk begrijpbaar gedrag stellen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons via hun gedrag. Hoog tijd dus voor leraren en leerlingbegeleiders om zich de taal van moeilijk begrijpbaar gedrag eigen te maken zodat ze het welbevinden van leerlingen én collega's kunnen verhogen. Zodat leraren niet enkel symptomatisch blijven werken, maar hun leerlingen herkennen als signaaldragers. Zodat we onze tijd en energie wijs kunnen besteden.

Katelijne Van Lommel, psychologe en auteur van het boek “Sprekende harten, strijdende zwaarden”, deelt graag haar inzichten met de deelnemers op een interactieve manier.

In de deelnameprijs zijn de broodjesmaaltijden inbegrepen.

Strategie en methode:

Gedurende twee voormiddagen krijgen de deelnemers via een informatieve sessie en activerende werkvormen inzicht in het moeilijk begrijpbaar gedrag van pubers. In de namiddagen organiseren we intervisie zodanig dat de deelnemers de inzichten kunnen verwerken en toepassen op hun eigen zorg- en leerlingenbeleid rond omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 16 april 2023 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Van Eyen Stéphanie
Bressers Katrien
Van Lommel Katelijne
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Provinciehuis Leuven (Inschrijven afgesloten)
Provincieplein 1
3010 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 20 april 2023 van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 10 mei 2023 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.