De AutismeCentraalMethodiek baseert zich op 6 woorden: Autistisch denken Basisrust Concrete communicatie Dubbelspoor Eigenheid Functionaliteit. Elk van de begrippen wordt uitgebreid toegelicht en met voorbeelden concreet gemaakt.
Deze 6 begrippen zijn het reflectiekader waarmee je je eigen onderwijspraktijk onder de loep kan nemen en in functie van observatie en overleg kan aanpassen waar nodig.
De AutismeCentraalMethodiek helpt teamleden anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar hun eigen begeleiding. Aan de hand van zes kernbegrippen helpt de methodiek om een autismevriendelijke school-, leefgroep-of werkomgeving te creëren. Het is geen standaardpakket dat zal zeggen wat wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel dat alle moeilijkheden magisch uit de wereld zal helpen. Het is een duidelijk overzicht dat doet inzien waar kansen liggen.
De uur indeling is indicatief.
5 oktober
09u00-09u15 Inleiding
09u15-10u45 Van gedrag naar denken, deel 1 Autistisch denken
10u45 -11u00 Pauze
11u 00-12u00 Deel 2 Autistisch denken en contextblindheid
12u00-12u15 Uitwisselmoment in kleine groep
12u15-13u00 Middagpauze
13u00 -14u00 Cognitieve en sensorische Basisrust
14u00-14u15 Reflectieoefening
14u15-14u30 pauze (Els en Kobe zijn beschikbaar tijdens de pauze voor vragen in de chat)
14u30-15u45 Inleiding Concrete communicatie: de begripsniveaus en tips naar communicatie uit de documentaire ‘mensen met autisme helpen’ deel onderwijs
15u45-16u00 Tijd voor vragen uit de chat of rechtstreeks (Kobe en Els)
7 oktober
09u00-10u15 Inleiding - Concrete communicatie vervolg
10u15-10u30 pauze
10u30-11u00 Reflectieoefening en pauze
11u00-12u15 Deel 1 Dubbelspoor: omgevingsaanpassingen
12u15-13u00 Middagpauze
13u00-13u30 Deel 2 Dubbelspoor: vaardigheden leren
13u30-13u45 Reflectieoefening
13u45-14u15 De verschillende elementen van Eigenheid
14u15-14u30 Pauze
14u30-15u Reflectie
15u-15u45 Functioneel werken en de samenhang tussen alle principes
15u45 – 16u Tijd voor vragen (Kobe en Els)