Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPALG0LST210247-04 Leerondersteuning: Vlot lezen - aanpak van leesvertraging in de klas 1ste - 2de - 3de leerjaar

Merk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.

Doelstellingen:
  • Je verwerft inzicht in de aanpak van leervertraging op het vlak van vlot lezen binnen het kader van een taal-leesbeleid.
  • Je verwerft inzicht in de didactische handvatten die aangereikt worden bij de ondersteuning van de aspecten van leesbegeleiding in relatie tot vlot lezen van leerlingen in een krachtige leeromgeving in fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
  • Je past de aangereikte didactische handvatten toe met het oog op een krachtige leeromgeving met aandacht voor een positief veilig leerklimaat, functionele opdrachten, ondersteuning en interactie met leerlingen in de klas en/of met een klein groepje leerlingen en/of individuele leerling.
  • Je wisselt ervaringen, expertise en materialen onderling uit.
  • Je onderzoekt het effect van de aanpak op het leren van de leerlingen.
Doelgroep:
  • Deze sessies zijn in eerste plaats bedoeld voor leraren van de onderbouw lager onderwijs (1ste tot en met 3de leerjaar), in tweede plaats ook voor zorgleraren.

Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Elk kind kan leren lezen. Maar wat is er nodig zodat je leerlingen zich ontwikkelen tot vaardige en vlotte lezers? Dit staat omschreven in het ‘Tienpuntenplan voor leesvertraging’.

Tijdens elke bijeenkomst belichten we enkele zaken:

  • Hoe zorg je voor een krachtige leeromgeving met focus op vlot lezen?
  • Hoe organiseer je binnenklasdifferentiatie met focus op vlot lezen?
  • Op welke manier kun je vlot lezen evalueren?
  • Welke initiatieven kun je nemen buiten de klas en binnen de school om de zwakste lezers extra te ondersteunen?
  • Hoe creëer je een rijke leesomgeving?
  • Op welke manier kan voorlezen het leesproces van jouw leerlingen bevorderen?
  • Op welke wijze kan je vrij lezen planmatig organiseren?
  • Op welke manier kaderen deze acties met focus op vlot lezen binnen een leesbeleid?
  • Welke noden ervaar jij/jouw school nog?
Strategie en methode:

We organiseren zes ontmoetingsmomenten.

Elk ontmoetingsmoment bestaat uit:

  • Expertise deling: uitwisselen van ervaringen en materialen, delen van opgedane inzichten en leereffecten van de leerlingen
  • Input: informatie over het plan van aanpak, aanreiken van ondersteunende materialen zoals werkvormen, praktijkvoorbeelden, kijkwijzers
  • Onderzoeksvraag formuleren: wat wil je in de tussenperiode onderzoeken in je eigen praktijk? Welke ondersteuning is hierbij nodig/wenselijk?

Naast de gezamenlijke ontmoetingsmomenten voorzien we gemiddeld 2 individuele contactmomenten (online en/of live) op vraag van de deelnemer.

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Mertens Valerie
Masquillier Bart
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 14 oktober 2021
      Diocesaan Onderwijsbureau Marialand 31 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 17 februari 2022
      Online via TEAMS (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 17 maart 2022
      Diocesaan Onderwijsbureau Marialand 31 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 21 april 2022
      Diocesaan Onderwijsbureau Marialand 31 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 19 mei 2022
      Diocesaan Onderwijsbureau Marialand 31 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 9 juni 2022
      Diocesaan Onderwijsbureau Marialand 31 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
DOd Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • maandag 18 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 1 december 2021 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 17 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 21 februari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 25 april 2022 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 30 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
Theologisch en Pastoraal Centrum (Afgelast)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 3: (Afgelast)
    • woensdag 20 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 13 december 2021 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 18 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 22 februari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 26 april 2022 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 31 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
DPCM (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 4: (Afgelast)
    • maandag 25 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 9 december 2021 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 24 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 23 februari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 2 mei 2022 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 1 juni 2022 van 09:00 tot 12:00
Centrum d'Abdij (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 5: (Afgelast)
    • dinsdag 26 oktober 2021 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 8 december 2021 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 20 januari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 24 februari 2022 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 28 april 2022 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 2 juni 2022 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.